DIGITAALSTRIJD - WORKSHOP VOER DE JUISTE DISCUSSIES, BEGIN MET EEN TOPTAKEN- ANALYSE. 13 november 2014, congres de Taalstrijd Daphne Shinn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Studieloopbaancoaching
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Workshop contentstrategie
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Welkom bij de presentatie van het
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Strategie en Indelingsprincipes
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
TOPTAKENWEBSITE GEMEENTE BEST
Korte introductie tot het principe
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Deel anders, mijn organisatie
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Project Proceshuis Road show
Visie & Strategie.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
UVW LinkedIn Presentatie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Kennisnetwerk Werving&Imago 3 november 2016
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

DIGITAALSTRIJD - WORKSHOP VOER DE JUISTE DISCUSSIES, BEGIN MET EEN TOPTAKEN- ANALYSE. 13 november 2014, congres de Taalstrijd Daphne Shinn

LET OP! Deze workshop gaf ik tijdens Congres De Taalstrijd op 13 november In deze verkorte versie van mijn slidedeck zijn de opdrachten en ‘antwoorden’ (voorbeelden van UMC Utrecht) niet opgenomen. Workshop volgen? Heb je interesse in de volledige workshop, uitgebreid met je eigen organisatie als tweede casus? Neem contact met me op Deze workshop gaf ik tijdens Congres De Taalstrijd op 13 november In deze verkorte versie van mijn slidedeck zijn de opdrachten en ‘antwoorden’ (voorbeelden van UMC Utrecht) niet opgenomen. Workshop volgen? Heb je interesse in de volledige workshop, uitgebreid met je eigen organisatie als tweede casus? Neem contact met me op

AGENDA WORKSHOP. Even voorstellen Introductie casus UMC Utrecht Korte uitleg toptakenanalyse Hoe zet je de taakidentificatiefase in om intern de juiste discussies te voeren? Oefeningen taakidentificatiefase Vragen tussendoor? Gewoon stellen!

EVEN VOORSTELLEN… Daphne Shinn Onlinecontentspecialist sinds 2007 Online adviseur bij Presenter sinds april 2014 Projecten o.a.: -Contentmanager Staples -Projectleider nieuwe website UMC Utrecht -Projectcoördinatie ‘responsive website’ VUmc -Contentmanager Reed Business Opleidingen -Projectleiding/webredactie nieuw intranet GGZ

CASUS: UMC UTRECHT (2013) Bij start van project nieuwe website: webpagina’s - 1 corporate sites, 250 subsites, tig externe websites decentrale ‘redacteuren’ (vooral inhoudsdeskundigen) - geen duidelijk strategie - geen gestructureerde periodieke evaluatie - beheer en regie versnipperd - techniek voldeed niet (meer) Bij start van project nieuwe website: webpagina’s - 1 corporate sites, 250 subsites, tig externe websites decentrale ‘redacteuren’ (vooral inhoudsdeskundigen) - geen duidelijk strategie - geen gestructureerde periodieke evaluatie - beheer en regie versnipperd - techniek voldeed niet (meer)

NODIG? FOCUS Voor welke doelgroepen was al die content gemaakt? Was de site überhaupt een belangrijk kanaal voor al die verschillende doelgroepen? REGIE (kaders, verantwoordelijkheden) FLEXIBILITEIT (techniek en redactie) FOCUS Voor welke doelgroepen was al die content gemaakt? Was de site überhaupt een belangrijk kanaal voor al die verschillende doelgroepen? REGIE (kaders, verantwoordelijkheden) FLEXIBILITEIT (techniek en redactie)

CONTENTSTRATEGIE Contentstrategie is een overkoepelende visie plus een praktisch plan, om content te maken (en onderhouden) die voldoet aan behoeften van klant én bijdraagt aan organisatiedoelstellingen Contentstrategie is een overkoepelende visie plus een praktisch plan, om content te maken (en onderhouden) die voldoet aan behoeften van klant én bijdraagt aan organisatiedoelstellingen

WAT WIL DE PATIËNT? Routebeschrijving naar het ziekenhuis? Een afspraak maken? Informatie over behandeling en behandelteam?

WAT WIL EEN UMC? Veel patiënten voor bepaalde specialisaties? Laten zien waar ze goed in zijn? Vertellen waarom wetenschappelijk onderzoek zo belangrijk is?

UITGANGSPUNT & VISIE De website is een dienstverlenend kanaal "Geef bezoekers – snel! - waar ze voor komen, en je creëert ruimte, een podium om te vertellen en te verbinden.” De website is een dienstverlenend kanaal "Geef bezoekers – snel! - waar ze voor komen, en je creëert ruimte, een podium om te vertellen en te verbinden.”

UITDAGINGEN Vraag: Waarvoor komen bezoekers naar de website van UMC Utrecht? Met welk doel? Nodig: bewijsvoering, kwantitatief onderzoek Vraag: hoe maken we gebruik van de aanwezige expertise? Nodig: methode waarmee je op efficiënte wijze (veel) inhoudsdeskundigen en stakeholders kunt betrekken

TOPTAKENANALYSE WAT Meten met welk doel bezoekers naar je website komen. HOE Online enquete: respondenten kiezen de 5 belangrijkste taken/onderwerpen uit een ‘shortlist’ WAT Meten met welk doel bezoekers naar je website komen. HOE Online enquete: respondenten kiezen de 5 belangrijkste taken/onderwerpen uit een ‘shortlist’

RESULTATEN TOPTAKENANALYSE … vertellen je met welke 5 tot 10 taken we 25-30% van onze websitebezoekers ‘bedienen’. En dan? Optimaliseren qua vindbaarheid, inhoud en ervaring. Afbeelding uit Resultaten Toptakenonderzoek UMC Utrecht, 2013, Sabel OnlineSabel Online

STAPPEN 1)Doelgroepen bepalen 1)Focusgroepen 2)Taakidentificatie-fase: - Longlist taken samenstellen - Inventariseren, samenvoegen, formulering optimaliseren - Shortlist taken selecteren 4) Toptaken bepalen middels online enquête 5) Analyse resultaten 1)Doelgroepen bepalen 1)Focusgroepen 2)Taakidentificatie-fase: - Longlist taken samenstellen - Inventariseren, samenvoegen, formulering optimaliseren - Shortlist taken selecteren 4) Toptaken bepalen middels online enquête 5) Analyse resultaten

VOORDELEN METHODE 1)Kanaalniveau 1)Meten is weten; toptakenanalyse zegt meer dan statistieken 3) Mogelijkheid veel (interne) stakeholders te betrekken. 4) Toptaken kunnen verderop in het traject worden gebruikt voor gebruikerstests, én na implementatie voor meetmomenten/analyses nieuwe website 1)Kanaalniveau 1)Meten is weten; toptakenanalyse zegt meer dan statistieken 3) Mogelijkheid veel (interne) stakeholders te betrekken. 4) Toptaken kunnen verderop in het traject worden gebruikt voor gebruikerstests, én na implementatie voor meetmomenten/analyses nieuwe website

LONGLIST.

LONGLIST SAMENSTELLEN Longlist taken samenstellen met behulp van: - evt. basislonglist vergelijkbare organisatie(s) - analyses en statistieken van je eigen website - websites concurrenten - uit eerder uitgevoerd onderzoek - input collega’s (inhoudsdeskundigen, balie/klantenservice) Longlist taken samenstellen met behulp van: - evt. basislonglist vergelijkbare organisatie(s) - analyses en statistieken van je eigen website - websites concurrenten - uit eerder uitgevoerd onderzoek - input collega’s (inhoudsdeskundigen, balie/klantenservice)

GEVRAAGD: INPUT LONGLIST Aan 20 communicatiemedewerkers & 400 decentrale redacteuren UMC Utrecht… Eerst presentatie met uitleg en achtergrond: waarom doen we dit? Daarna uitvraag: - Wat vinden ‘jouw’ externe doelgroepen belangrijk op onze website(s)? - Wat willen wij (de organisatie) daarnaast onder de aandacht brengen? - Vul tabel in (taak, doelgroep, notities) Aan 20 communicatiemedewerkers & 400 decentrale redacteuren UMC Utrecht… Eerst presentatie met uitleg en achtergrond: waarom doen we dit? Daarna uitvraag: - Wat vinden ‘jouw’ externe doelgroepen belangrijk op onze website(s)? - Wat willen wij (de organisatie) daarnaast onder de aandacht brengen? - Vul tabel in (taak, doelgroep, notities)

RESULTAAT ‘UITVRAAG’ - 42 ingeleverde excel-documenten, circa 600 taken - in elke lijst minimaal 1 nieuwe taak of nieuw inzicht - ‘Verborgen taken’ specifieke doelgroepen/externe sites Maar ook: - ‘Toptaken’ werd een begrip - Interesse naar resultaten - Wensen (intern) ‘verpakt’ als taken - 42 ingeleverde excel-documenten, circa 600 taken - in elke lijst minimaal 1 nieuwe taak of nieuw inzicht - ‘Verborgen taken’ specifieke doelgroepen/externe sites Maar ook: - ‘Toptaken’ werd een begrip - Interesse naar resultaten - Wensen (intern) ‘verpakt’ als taken

NET ZO BELANGRIJK… Aanknopingspunten voor GESPREKKEN Verduidelijking, extra uitleg, wederzijds begrip Aanknopingspunten voor GESPREKKEN Verduidelijking, extra uitleg, wederzijds begrip

SHORTLIST.

SHORTLISTING-SESSIE Eerst: Een-op-een gesprekken specifieke doelgroepen Daarna: marathon-shortlistingsessie: - Kernteam + experts (Sabel online) hele dag aanwezig - Sessies per onderwerp/doelgroep - Interne experts ‘op afroep’ voor discussies ‘over silo’s heen’ Doel: shortlisten naar 60 – 80 taken Eerst: Een-op-een gesprekken specifieke doelgroepen Daarna: marathon-shortlistingsessie: - Kernteam + experts (Sabel online) hele dag aanwezig - Sessies per onderwerp/doelgroep - Interne experts ‘op afroep’ voor discussies ‘over silo’s heen’ Doel: shortlisten naar 60 – 80 taken

UITDAGINGEN Vragen tijdens shortlisting-sessie: - Welke taken splitsen we om duidelijkere resultaten te krijgen? - Moeten sommige taken twee keer voorkomen in de lijst om ze (qua taalgebruik) herkenbaar te houden voor de verschillende doelgroepen? - Taken en onderwerpen die je vanwege capaciteit op de (web)redactie eigenlijk niet aan kunt bieden, vraag je die toch uit? Vragen tijdens shortlisting-sessie: - Welke taken splitsen we om duidelijkere resultaten te krijgen? - Moeten sommige taken twee keer voorkomen in de lijst om ze (qua taalgebruik) herkenbaar te houden voor de verschillende doelgroepen? - Taken en onderwerpen die je vanwege capaciteit op de (web)redactie eigenlijk niet aan kunt bieden, vraag je die toch uit?

VOORDELEN SHORTLIST Tijdens een shortlisting(sessies) kun je: - samen knopen doorhakken (of laten doorhakken) - ‘gedwongen’ grote groep stakeholders bij elkaar brengen - brede discussies voeren, draagvlak voor beslissingen creëren Tijdens een shortlisting(sessies) kun je: - samen knopen doorhakken (of laten doorhakken) - ‘gedwongen’ grote groep stakeholders bij elkaar brengen - brede discussies voeren, draagvlak voor beslissingen creëren

aandoeningen ziekten ziektes

‘CONCLUSIES’ 1) Toptakenanalyse legt fundament voor: - Focus voor contentstrategie, met klant centraal - Samenwerking tussen verschillende afdelingen tijdens en na project - Gebruikerstest tijdens en na project 2) Niet alleen het resultaat van een onderzoek/methode is belangrijk, het traject zelf ook! 3) Betrek inhoudsdeskundigen: gebruik expertise, luister, ga in gesprek! 1) Toptakenanalyse legt fundament voor: - Focus voor contentstrategie, met klant centraal - Samenwerking tussen verschillende afdelingen tijdens en na project - Gebruikerstest tijdens en na project 2) Niet alleen het resultaat van een onderzoek/methode is belangrijk, het traject zelf ook! 3) Betrek inhoudsdeskundigen: gebruik expertise, luister, ga in gesprek!

NOG VRAGEN? Deze workshop gaf ik tijdens Congres De Taalstrijd op 13 november In deze verkorte versie van mijn slidedeck zijn de opdrachten en ‘antwoorden’ (voorbeelden van UMC Utrecht) niet opgenomen. Workshop volgen? Of heb je interesse in de volledige workshop, uitgebreid met je eigen organisatie als tweede casus? Neem contact met me op Deze workshop gaf ik tijdens Congres De Taalstrijd op 13 november In deze verkorte versie van mijn slidedeck zijn de opdrachten en ‘antwoorden’ (voorbeelden van UMC Utrecht) niet opgenomen. Workshop volgen? Of heb je interesse in de volledige workshop, uitgebreid met je eigen organisatie als tweede casus? Neem contact met me op