Het kleine draagvlak Marijke van Biezen Nardi van den Bosch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Advertisements

PRESENTATIETECHNIEKEN
Ho 4:Talenten.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Communicatie met de klant
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductie voor Dio’s PNC.
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Infotheater Omgaan met agressie.
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Ingenieursvaardigheden
Mondeling presenteren
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Informatie Optocht 2014 Vastelaovedzottelaand te houden op zaterdag 1 maart Organisatie: stichting karnaval “de Vastelaovedzotte”
Ik vraag slechts één enkel minuutje van je tijd!!!
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
de eerste groepsbijeenkomst
Het sollicitatiegesprek
Inhoud Methodiek Aanwijzingen
Interculturele communicatie
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Praten is zilver zwijgen is goud.
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Emoties p
U and me Minder doen, meer bereiken
Volksuniversiteit Zwolle
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
WERKPLAATS ACADEMIE SOCIALE STUDIES DEN BOSCH: ASH Herman van Alphen.
Hartslag en ademhaling
Bewijs verzamelen. Wat gaan we doen vandaag? Voorbeeldverhaal Afloop van het verhaal Uitleg over bewijs verzamelen.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Beatbox Imiteren onderdelen drumstel Ritme noteren + beatbox Tempo + beatbox Beatbox + Neuriën Beatbox + Tekst Microfoon vasthouden Microfoons vergelijken.
Workshop Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ?. Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ? Why.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Presentatietechnieken Hendrickx M. Manama: communicatie op de werkvloer.
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Wat is DRAMA??.
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Hartslag en ademhaling
Waarom schrijven voor ‘partners van’?
Wat is DRAMA??.
Presence & public speaking: effectief communiceren
Wie denk je wel niet wie je bent???
Hartslag en ademhaling
Bestuurder Navigator Heeft pen en papier
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Afsluiting ‘Etalage van je werk’
Communicatie.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zingen en rappen in de biologieles
Les 6: non-verbale communicatie
Afsluiting ‘Etalage van je werk’
Transcript van de presentatie:

Het kleine draagvlak Marijke van Biezen Nardi van den Bosch 1

Waarmee loop je door de sneeuw?

Draagvlak: 3 spijkers Het richtingsgevoel De veranderbehoefte Het vertrouwen Als de groep groot is (meer dan 20), of als we in tijdnood zitten, wordt nr 3 een demo of alleen een verhaaltje. Ideaal is ‘t als we ze het kunnen laten ervaren in een verkoop-oefening, die betrekking heeft op hun eigen werk. We houden plaatjes van een te verkopen object achter de hand.

Richtingsgevoel Vorm 2-tallen of 3-tallen Verdeel de rollen: 1 interviewer, 1 geïnterviewde, (1 of meer observatoren) De interviewer en de observatoren openen enveloppe 1 en voeren de instructies uit. Over 10 minuten: CENTRAAL Als de groep groot is (meer dan 20), of als we in tijdnood zitten, wordt nr 3 een demo of alleen een verhaaltje. Ideaal is ‘t als we ze het kunnen laten ervaren in een verkoop-oefening, die betrekking heeft op hun eigen werk. We houden plaatjes van een te verkopen object achter de hand.

Richtingsgevoel: bereiken/vermijden

Veranderbehoefte Vorm 2-tallen of 3-tallen Verdeel de rollen: 1 interviewer, 1 geïnterviewde, (1 of meer observatoren) De geïnterviewde moet iemand zijn die zijn huidige functie langer dan 1,5 jaar vervult De interviewer en de observatoren openen enveloppe 1 en voeren de instructies uit. Over 10 minuten: CENTRAAL Vraaginstructie Alleen de vraag “als je je werk ‘nu’ vergelijkt met je werk een jaar geleden, wat zou je daarover zeggen… Dus niet eerst vooraf laten checken of iemand dat werk al lang genoeg doet, want dat is op papier niet goed uit te leggen.

Veranderbehoefte

Vertrouwen winnen: de ‘klik’

Vertrouwen winnen Belangrijkste doelen: Je wekt vertrouwen bij je gesprekspartner. Je stelt je gesprekspartner op zijn/haar gemak. Je leeft je in, krijgt als het ware informatie over stemming van de ander. We doen een demo (rapport maken of rapport verbreken) Of we vertellen het Of we doen het helemaal niet.

Vertrouwen winnen Verbaal criteria (“leuk”, “belangrijk”, “snel”, …) predikaten: visueel, auditief, kinesthetisch 2. Non-verbaal hoorbaar: toonhoogte, ritme, volume, tempo hoorbaar/zichtbaar: ademhaling (plaats en frequentie) zichtbaar: houding, gebaren, mimiek 3. Emotionele toestand 4. Cultuur Vraaginstructie Alleen de vraag “als je je werk ‘nu’ vergelijkt met je werk een jaar geleden, wat zou je daarover zeggen… Dus niet eerst vooraf laten checken of iemand dat werk al lang genoeg doet, want dat is op papier niet goed uit te leggen.

Vertrouwen winnen Sommige afstemmingsvariabelen zijn belangrijker … Criteria, denkstijl, houding, ademhaling, stem Emotionele toestand, cultuur Gebaren, predikaten Vraaginstructie Alleen de vraag “als je je werk ‘nu’ vergelijkt met je werk een jaar geleden, wat zou je daarover zeggen… Dus niet eerst vooraf laten checken of iemand dat werk al lang genoeg doet, want dat is op papier niet goed uit te leggen.