Samen danken voor de rijkdom die God geeft! Opdracht aan catechisanten: -Onderzoekje doen over ‘Armoede in NL’ -Verslagje -Dankpunten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SVO Jeugdopleidingsplan
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
verplicht sociaal verzekerd
Bijbelverhalen voor kinderen in de township
Loverboys.
Het leven.
Verbonden.
Luisterend Dienen 2014 Armoede in Nederland
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
Samenwerkende Ouderenorganisaties Brabant
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Kansarmoede.
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
God en ons.
Echt of nep?.
Volg Christus na met je bezit
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
- 1. Waar wordt u, als u naar onze jeugd en ons jeugdwerk kijkt, nu echt blij van ? Gesprekken met jongeren Samen dingen doen Veel kinderen naar de tienerdienst.
De dankdag-collecte is bestemd voor Red een Kind
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Jij hebt ook wat te vertellen!
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Welkom.
Zonde belijden ‘t Veerlicht 15 februari 2015.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Spreuken: De nederige wijze.
Zondag 43 HC Franeker 14 juni 2009
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reportage inloophuis Sta Op Zorg Vlissingen 2015.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
V. Wij danken voor de doop van Sep en van Jurre. Wij bidden voor hun ouders, Eric en Tannita, en Wijjert en Monique, met Matthijs. Zegen deze ouders en.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Rauw en troosten.
Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.
Wat betekent dit voor jou? Diaconie. Wat is jouw mening over de volgende keuzes: Diaconaat dichtbij of ver weg Diaconaat door inzet van tijd of geld Introductie.
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Pedagogiek als beroep.
Naar zondagsschool in een sloppenwijk
Bediening van het Woord
Zijn wij een kerk van genade?
SOM, Facebook, Mail, IdealNet PTA en examenreglement
Buitenkant van armoede Binnenkant van armoede uitsluiting niet kennen moedeloos schuldgevoel schaamte laag zelfbeeld.
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Welkom.
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Persoonlijk Leiderschap
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Een nieuwe start voor kwetsbare vrouwen in India
Laatste oordeel Gaan alle niet-christenen verloren? Ben jij behouden?
Welkom.
JJij en ik, wij zijn allemaal net zo zondig.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
“Wij zijn allen door één Geest doordrenkt”
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Samen danken voor de rijkdom die God geeft! Opdracht aan catechisanten: -Onderzoekje doen over ‘Armoede in NL’ -Verslagje -Dankpunten

Samen danken voor de rijkdom die God geeft! Overzicht van verzamelde informatie: -Armoede is in cijfers uit te drukken: op of onder minimuminkomen. -Armoede is ook de manier waarop men zijn levenssituatie ervaart, bijv. doordat je niet kunt meedoen in wat anderen om je heen doen (zoals kinderen laten sporten, kledingmode volgen). -Daardoor vaak neiging om naar buiten toe schijn op te houden (“wij kunnen ook heus wel doen wat anderen doen”). Verkeerde keuzes.

Samen danken voor de rijkdom die God geeft! -Armoede speelt zich vaak in het verborgene af: sociaal isolement. Daardoor is er vaak schaamte, drempel om hulp te zoeken, etc. -Hierdoor is het lastig aan te pakken: je moet goed kijken om het te signaleren (kinderen zonder ontbijt naar school, gebrekkige hygiëne, etc.). -Armoede is vaak een opeenstapeling van problemen: schulden, verkeerde keuzes, opvoedingsproblemen, gezondheidsproblemen (vaak door slechte leefgewoontes), scheiding, etc.

Samen danken voor de rijkdom die God geeft! -Armoede is deels gevolg van crisis: werkloosheid, aangewezen zijn op uitkering (eenoudergezinnen!), huurschulden, etc. -Helpen is lastig: zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid blijven respecteren & stimuleren, niet belerend/veroordelend over foute keuzes. Helpen is samenwerking: er moet relatie en vertrouwen zijn. -Kerk: plek waar je veilig zou moeten kunnen zijn, ook met gevoel dat je faalt. Liefde is: helpen zonder oordeel. -Bijbel: recht van de arme!

Samen danken voor de rijkdom die God geeft! Info: : Veel materiaal t.b.v. diaconieën & kerken GKv. : Hebben armoedespecialisten tbv diaconieën, vrnl PKN armoede/ armoede/ : Onderzoeksreportage, heel veel links en verdere documentatie : Rapport over gevolgen armoede voor kinderen : Platform Min. SZW