ISO 21/11/2014. OER basistraining ISO 21/11/2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Welkom op de informatieavond
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
informatieavond havo5, woensdag 19 september 2012
Vereisten van individuele studenten aanpassen
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Introductiebijeenkomst OC’s 14 oktober 2011
Toelichting examenreglement academiejaar
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Studiecoach Bijeenkomst
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
De (T)OR en de bestuurder
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Toetsen bij de opleiding verpleegkunde
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Medezeggenschap Juridisch kader: Doel, taken en bevoegdheden Marije Coenen-Dijs Juridische Zaken.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Voorlichtingsbijeenkomst MOER en Regeling studieadvies 5 oktober
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Opleidingscommissie Hanzehogeschool Groningen
OR- EN ODC-VERKIEZINGEN MAART 2017
Macht en Invloed: In het hoofd van de Bestuurder
Rechten en plichten van opleidingscommissies
KLAAR VOOR DE START Werkconferentie Opleidingscommissies
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Codificering van het participatiebeginsel
Project Handvatten Omgevingsplan
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Van de WNRA in de WAB Welke valkuilen kleven er aan de WAB en het private arbeidsrecht Volgende slide Mr. B.P.H. (Bram) Hautvast.
Transcript van de presentatie:

ISO 21/11/2014

OER basistraining ISO 21/11/2014

10 rechten instemmingsrecht adviesrecht informatierecht hoorrecht het recht tot agendering initiatiefrecht het recht om overleg te voeren met het bestuur het recht om een geschilprocedure te voeren procesrecht het recht op voorzieningen en scholing ISO 21/11/2014

Met betrekking tot de OER FSR (facultaire studentenraad) UR/CSR (Universitaire raad/Centrale studentenraad) OC (opleidingscommissie) ISO 21/11/2014

Waarom een OER? Verplichten voor de student  Samenstelling modules voor BA/MA  Eindtermen, EC’s, etc per module  Tentamens, fraude, uitzonderingsgevallen  Etc. Maar ook….. verplichten van de opleiding Handboek bij geval van twijfel ISO 21/11/2014

Deel A en deel B Deel A: Universitair gedeelte Deel B: Opleidingsspecifiek gedeelte Is niet hetzelfde als onderwijs inhoudelijk vs. niet onderwijs inhoudelijk ISO 21/11/2014

Onderwijs- en Examenregeling (WHW art. 7.13) 1. Het instellingsbestuur stelt voor elke door de instelling aangeboden opleiding of groep van opleidingen een onderwijs- en examenregeling vast. 2. In de onderwijs- en examenregeling worden, onverminderd het overigens in deze wet terzake bepaalde, ten minste geregeld: a. de inhoud van de opleiding en van de daaraan verbonden examens, b. de inhoud van de afstudeerrichtingen binnen een opleiding, c. de kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden die een student zich bij beëindiging van de opleiding moet hebben verworven, d. waar nodig, de inrichting van praktische oefeningen, e. de studielast van de opleiding en van elk van de daarvan deel uitmakende onderwijseenheden, f. de nadere regels, bedoeld in de artikelen 7.8b, zesde lid, en 7.9, vijfde lid, g. ten aanzien van welke masteropleidingen toepassing is gegeven aan artikel 7.4a, zevende lid, h. het aantal en de volgtijdelijkheid van de tentamens alsmede de momenten waarop deze afgelegd kunnen worden, i. de voltijdse, deeltijdse of duale inrichting van de opleiding, j. waar nodig, de volgorde waarin, de tijdvakken waarbinnen en het aantal malen per studiejaar dat de gelegenheid wordt geboden tot het afleggen van de tentamens en examens, k. waar nodig, de geldigheidsduur van met goed gevolg afgelegde tentamens, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie die geldigheidsduur te verlengen, l. of de tentamens mondeling, schriftelijk of op een andere wijze worden afgelegd, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie in bijzondere gevallen anders te bepalen, m. de wijze waarop lichamelijk of zintuiglijk gehandicapte studenten redelijkerwijs in de gelegenheid worden gesteld de tentamens af te leggen, n. de openbaarheid van mondeling af te nemen tentamens, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie in bijzondere gevallen anders te bepalen, o. de termijn waarbinnen de uitslag van een tentamen bekend wordt gemaakt alsmede of en op welke wijze van deze termijn kan worden afgeweken, p. de wijze waarop en de termijn gedurende welke degene die een schriftelijk tentamen heeft, afgelegd, inzage verkrijgt in zijn beoordeelde werk, q. de wijze waarop en de termijn gedurende welke kennis genomen kan worden van vragen en opdrachten, gesteld of gegeven in het kader van een schriftelijk afgenomen tentamen en van de normen aan de hand waarvan de beoordeling heeft plaatsgevonden, r. de gronden waarop de examencommissie voor eerder met goed gevolg afgelegde tentamens of examens in het hoger onderwijs, dan wel voor buiten het hoger onderwijs opgedane kennis of vaardigheden, vrijstelling kan verlenen van het afleggen van een of meer tentamens, s. waar nodig, dat het met goed gevolg afgelegd hebben van tentamens voorwaarde is voor de toelating tot het afleggen van andere tentamens, t. waar nodig, de verplichting tot het deelnemen aan praktische oefeningen met het oog op de toelating tot het afleggen van het desbetreffende tentamen, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie vrijstelling van die verplichting te verlenen, al dan niet onder oplegging van vervangende eisen, u. de bewaking van studievoortgang en de individuele studiebegeleiding, en v. de wijze van beoordeling door het instellingsbestuur van gevallen als bedoeld in artikel 7.31a, derde lid. ISO 21/11/2014

OER 2 a t/m g a. de inhoud van de opleiding en van de daaraan verbonden examens, b. de inhoud van de afstudeerrichtingen binnen een opleiding, c. de kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden die een student zich bij beëindiging van de opleiding moet hebben verworven, d. waar nodig, de inrichting van praktische oefeningen, e. de studielast van de opleiding en van elk van de daarvan deel uitmakende onderwijseenheden, f. de nadere regels, bedoeld in de artikelen 7.8b, zesde lid, en 7.9, vijfde lid, = BSA g. ten aanzien van welke masteropleidingen toepassing is gegeven aan artikel 7.4a, zevende lid, = masterrichtingen ISO 21/11/2014

OER 2 h t/m o h. het aantal en de volgtijdelijkheid van de tentamens alsmede de momenten waarop deze afgelegd kunnen worden, i. de voltijdse, deeltijdse of duale inrichting van de opleiding, j. waar nodig, de volgorde waarin, de tijdvakken waarbinnen en het aantal malen per studiejaar dat de gelegenheid wordt geboden tot het afleggen van de tentamens en examens, k. waar nodig, de geldigheidsduur van met goed gevolg afgelegde tentamens, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie die geldigheidsduur te verlengen, l. of de tentamens mondeling, schriftelijk of op een andere wijze worden afgelegd, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie in bijzondere gevallen anders te bepalen, m. de wijze waarop lichamelijk of zintuiglijk gehandicapte studenten redelijkerwijs in de gelegenheid worden gesteld de tentamens af te leggen, n. de openbaarheid van mondeling af te nemen tentamens, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie in bijzondere gevallen anders te bepalen, o. de termijn waarbinnen de uitslag van een tentamen bekend wordt gemaakt alsmede of en op welke wijze van deze termijn kan worden afgeweken, ISO 21/11/2014

OER 2 p t/m v p. de wijze waarop en de termijn gedurende welke degene die een schriftelijk tentamen heeft, afgelegd, inzage verkrijgt in zijn beoordeelde werk, q. de wijze waarop en de termijn gedurende welke kennis genomen kan worden van vragen en opdrachten, gesteld of gegeven in het kader van een schriftelijk afgenomen tentamen en van de normen aan de hand waarvan de beoordeling heeft plaatsgevonden, r. de gronden waarop de examencommissie voor eerder met goed gevolg afgelegde tentamens of examens in het hoger onderwijs, dan wel voor buiten het hoger onderwijs opgedane kennis of vaardigheden, vrijstelling kan verlenen van het afleggen van een of meer tentamens, s. waar nodig, dat het met goed gevolg afgelegd hebben van tentamens voorwaarde is voor de toelating tot het afleggen van andere tentamens, t. waar nodig, de verplichting tot het deelnemen aan praktische oefeningen met het oog op de toelating tot het afleggen van het desbetreffende tentamen, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie vrijstelling van die verplichting te verlenen, al dan niet onder oplegging van vervangende eisen, u. de bewaking van studievoortgang en de individuele studiebegeleiding, en v. de wijze van beoordeling door het instellingsbestuur van gevallen als bedoeld in artikel 7.31a, derde lid. ISO 21/11/2014

Over de Model-OER Handreikingen: vrij om van af te wijken (maar wel verplicht in de OER). ISO 21/11/2014

Over de Model-OER Verplichtingen: richtlijnen vanuit het CvB waar niet van af geweken mag worden. Ook geen instemmings- of adviesrecht van FSR. ISO 21/11/2014

Gang van zaken 0. (CvB maakt Model OER). 1. Opleidingsdirecteur stelt concept OER op. 2. OC adviseert over OER. 3. OER wordt eventueel gewijzigd. 4. Nieuw concept gaat naar FSR. 5. FSR stemt al dan niet in. 6. Decaan stelt vast óf terug naar stap 3. ISO 21/11/2014

Zoekopdracht OER’en Universiteit van Amsterdam 2010 ISO 21/11/2014

Opdracht Welk sub? Welk recht heeft de FSR / MR? (Wat zou je doen?) ISO 21/11/2014

Vraag 1 Een groep studenten mag zich niet inschrijven voor de module ‘Academische vaardigheden II’ omdat ze niet voldoen aan de ingangseis die voor die module gesteld is. Ze moeten eerst ‘Academische vaardigheden I’ volgen en mogen dan pas volgend jaar weer deelnemen aan ‘Academische vaardigheden II’. ISO 21/11/2014

Vraag 2 De decaan wil om de zes weken verplichte tussentijdse toetsen invoeren in plaats van de grote tentamens aan het einde van het semester. Dit zou de rendementen verbeteren. Hij legt dit voor aan de FSR. ISO 21/11/2014

Vraag 3 De decaan wil het bindend studieadvies invoeren. Omdat er daarmee minder ‘kansloze’ studenten op de faculteit zullen zitten, wil hij ook minder studiebegeleiding aanbieden. ISO 21/11/2014

Vraag 4 In de concept OER staat dat het vak Academische vaardigheden II wordt afgesloten met een mondelinge presentatie van een project dat is uitgevoerd. Hiertoe moet de student alle werkgroepbijeenkomsten volgen. De presentatie moet gehouden worden, anders heeft de student geen toegang tot het schriftelijk tentamen. ISO 21/11/2014

Vraag 5 Er wordt een vak aangeboden dat hoog gewaardeerd wordt door alle studenten, maar wat wel heel zwaar is. Toch staan er maar 5 EC tegenover. De OC vindt dat dit vak met meer EC gewaardeerd moet worden. ISO 21/11/2014

Aandachtspunten Vergelijk concept OER met huidige OER. Lees oude adviezen en reacties over OER. Lees statuten etc. Bekijk de bijlagen. Werk samen met OC’s. Werk samen met andere FSR’en. Werk samen met CSR. ISO 21/11/2014

Tussen nu en mei Commissie?  Samenstelling raad? Anticiperen Lees oude adviezen en reacties over OER!! ISO 21/11/2014