National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management, 28,
Inleiding Hospitality industry (vrijetijdssector) eist klanttevredenheid goede relaties managers-employees essentieel hiervoor Rol cultural congruence? Bijdrage LMX? –Fit nationale cultuur-management praktijken –Leadership categorization: automatic vs. controlled Testa heeft eerder onderzoek hierover
Objectieven en Hs Effect verschillen nationale cultuur in multi- culturele omgeving op relaties leiders- ondergesch, dan op outcomes onderg? OF Effect cultural congruence in dyades (supervisor-employee) op: –Percepties leiderschapsgedrag H1 en H2 –LMX H3 –OCBs H4
Methode (1) Hospitality industry = cruiseschepen (boord en shore personeel); echt multi- culturele omgeving (zie Table 1) Cultural congruence = land waar geboren en opgegroeid (controle voor « weten ») Leiderschapsgedrag (consideration vs. initiating structure); 1-5 schaal; correctie lage alpha OK
Methode (2) LMX7 schaal: 1-5 schaal; alpha OK OCB: 1 dimensie ( 5); 1-7 schaal; alpha OK; controle sociale wenselijkheid door metingen op verschillende tijdstippen OK Analyse MANOVA met cultural congruence als IV en leiderschapsgedrag, LMX en OCB als DVs; voorzorgen OK
Resultaten en Discussie Wilks’ lamba significant en zie Table 2: –Consideration (H1) bevestigd –LMX (H3) bevestigd –OCB (H4)bevestigd –Initiating structure (H2): niet bevestigd Misschien door sample vooral boordpersoneel waar initiating structure de norm is? Praktische implicaties: –Managers moeten aan impressiemanagement doen? –Managers moeten klaar zien in eigen waarden en prioriteiten, in hun perspectieven op employees en hun noden, in verwachtingen van employees tegenover hen als leider –Managers moeten one-to-one relaties opbouwen met employees –Rekening houden met nationale en organisatiecultuur
Vermelde beperkingen toekomstig onderzoek Meer en andere types organisaties Cultuur meten Managers OCB van employees laten raten Specifieke cultural dyads bestuderen Leader categorization verder uitdiepen Meer recentere modellen van leiderschap (o.a. multi-dimensional service leadership)