National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

IT in bedrijf – Bernard Cuppen RI, HansCuppen RI
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
De HR-Businesspartner als servant-leader
Faculteit Sociale Wetenschappen
Old faces, new places: equity theory in cross-cultural contexts Bolino & Turnley (2008) Journal of Organizational Behavior, 29,
Determinants of underemployment of young adults: A multi-country study Ruiz-Quintanilla, S.A., & Claes, R. (1996). Industrial and Labor Relations Review,
Leadership in Europe: Euro-management or the footprint of history? Smith, P.B. (1997) European Journal of Work and Organizational psychology, 6,
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Determinants of older and younger workers’ job satisfaction and organisational commitment in Belgium and Sweden Claes & van de Ven (2008). Ageing & Society,
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Wetenschappelijke methode
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Praktische Organisatiepsychologie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Maatschappijwetenschappen
Succes- en faalfactoren
Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie.
Laatste Scriptieseminarie
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Bedrijfsvoeringsscan
Direct involvement, representation and employee voice in UK multinationals in Europe Wood & Fenton-O’Creevy (2005) European Journal of Industrial Relations,
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Union Membership, the Psychological Contract (PC), and Organisational Commitment (OC) in Three Contrasting IR Contexts Claes, R., & Schalk, R. (manuscript.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Structuur gedetailleerde clusterbeschrijving Demografisch en economisch profiel Historische grondslagen wereldbeeld Religieuze grondslagen wereldbeeld.
Micro- and macro-level consequences of IJ in cross- cultural joint ventures Luo, Y. (2006). Human Relations, 59(8),
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Personeelsmanagement
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Les 3 Politiek H1 en H2. Agenda Korte overhoring Presentaties Wat is politiek? Cultuur Autochtoon en allochtoon Dictatuur/democratie Huiswerk Afsluiting.
Cross-cultural OB Gelfand, Erez, & Aycan (2007) Annual Review of Psychology, 58,
Determinants of graduates’ preparatory job search behaviour: A competitive test of praoctive personality and expectancy-value theory Claes, R., & De Witte,
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Interculturele competenties
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Informatie management HC2
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Research Centre for Education and the Labour Market
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Veiligheidscultuur & leiderschap
Leiding geven aan school ontwikkeling
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management, 28,

Inleiding Hospitality industry (vrijetijdssector) eist klanttevredenheid  goede relaties managers-employees essentieel hiervoor Rol cultural congruence? Bijdrage LMX? –Fit nationale cultuur-management praktijken –Leadership categorization: automatic vs. controlled Testa heeft eerder onderzoek hierover

Objectieven en Hs Effect verschillen nationale cultuur in multi- culturele omgeving op relaties leiders- ondergesch, dan op outcomes onderg? OF Effect cultural congruence in dyades (supervisor-employee) op: –Percepties leiderschapsgedrag  H1 en H2 –LMX  H3 –OCBs  H4

Methode (1) Hospitality industry = cruiseschepen (boord en shore personeel); echt multi- culturele omgeving (zie Table 1) Cultural congruence = land waar geboren en opgegroeid (controle voor « weten ») Leiderschapsgedrag (consideration vs. initiating structure); 1-5 schaal; correctie lage alpha OK

Methode (2) LMX7 schaal: 1-5 schaal; alpha OK OCB: 1 dimensie (  5); 1-7 schaal; alpha OK; controle sociale wenselijkheid door metingen op verschillende tijdstippen OK Analyse MANOVA met cultural congruence als IV en leiderschapsgedrag, LMX en OCB als DVs; voorzorgen OK

Resultaten en Discussie Wilks’ lamba significant en zie Table 2: –Consideration (H1) bevestigd –LMX (H3) bevestigd –OCB (H4)bevestigd –Initiating structure (H2): niet bevestigd Misschien door sample vooral boordpersoneel waar initiating structure de norm is? Praktische implicaties: –Managers moeten aan impressiemanagement doen? –Managers moeten klaar zien in eigen waarden en prioriteiten, in hun perspectieven op employees en hun noden, in verwachtingen van employees tegenover hen als leider –Managers moeten one-to-one relaties opbouwen met employees –Rekening houden met nationale en organisatiecultuur

Vermelde beperkingen  toekomstig onderzoek Meer en andere types organisaties Cultuur meten Managers OCB van employees laten raten Specifieke cultural dyads bestuderen Leader categorization verder uitdiepen Meer recentere modellen van leiderschap (o.a. multi-dimensional service leadership)