Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Ervaringen in samenwerking
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Schoolpartnerschappen in Europa
The CAF Procedure voor externe feedback
Voorlichting B3.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
De weg naar de competente docent
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Interculturele communicatie
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Samenwerken in burgerschap
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
STEDELIJK GEZONDHEIDSZORG CONCEPT een zoektocht naar sterke kanten gemeenten tav zorg voor gezondheid resultaat zoektocht als vertrekpunt.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Workshop Stem Welkom.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Leer kracht Workshop over competenties van
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Transcript van de presentatie:

Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist

Competenties zijn… Een dynamische en complexe combinatie van Die leiden tot effectieve actie in de echte wereld Kennis Vaardigheden Houdingen

Competentiekaders voor leerkrachten Nationaal niveau: Grote verscheidenheid in aanpakken voor de definitie & implementatie van het competentiekader voor leerkrachten, uiteenlopend van een brede reeks competenties (bijv. Finland) tot normatieve lijsten (bijv. Groot-Brittannië).

Competentiekaders voor leerkrachten Op Europees/internationaal niveau: Een uitgebreid algemeen competentiekader bestaat niet; alleen kaders voor specifieke vakgebieden (bijv. het ICT competentiekader voor leerkrachten van de UNESCO; het Europese profiel voor de opleiding van taalleerkrachten) 3 brede competentiegebieden werden in 2005 gedefinieerd in het beleidsdocument: Algemene Europese grondbeginselen voor leerkrachtcompetenties & kwalificaties (Europese Commissie, 2005) Internationaal literatuuroverzicht over leerkrachtcompetenties, normen en ontwikkeling: Kerncompetenties van leerkrachten: vereisten en ontwikkeling (Thematische werkgroep van de Europese Commissie voor professionele ontwikkeling van leerkrachten, 2011)

3 Hoofdgebieden voor leerkrachtcompetenties 1)Samenwerken met anderen Effectief samenwerken met leerlingen Samenwerken met collega’s Algemene Europese Grondbeginselen voor leerkrachtcompetenties & kwalificaties (Europese Commissie, 2005)

2) Werken met en in de samenleving Effectief samenwerken met de lokale gemeenschap & belanghebbenden in het onderwijs (bijv. ouders, nascholingsinstituten, culturele organisaties, bedrijven, etc.) Leerlingen voorbereiden om verantwoordelijke wereldburgers te worden 3 Hoofdgebieden voor leerkrachtcompetenties Algemene Europese Grondbeginselen voor leerkrachtcompetenties & kwalificaties (Europese Commissie, 2005)

3) Werken op basis van kennis, technologie & informatie Goede vakkennis & pedagogische kennis Mogelijkheid om technologie effectief te integreren om onderwijs en lessen te verbeteren Mogelijkheid voor toegang tot, het analyseren en bevestigen van, nadenken over, overdragen van en het effectief voortbouwen op informatie Algemene Europese Grondbeginselen voor leerkrachtcompetenties & kwalificaties (Europese Commissie, 2005) 3 Hoofdgebieden voor leerkrachtcompetenties

Kennis van leerkrachten Literatuuroverzicht van kerncompetenties van leerkrachten (Europese Commissie, 2011) 1. Inhoudelijke kennis 2. Pedagogische vakkennis 3. Pedagogische kennis 4. Studiekennis 5. Onderwijswetenschappen (historisch, filosofisch, psychologisch, sociologisch, etc.) 6. Ontwikkelingspsychologie 7. Inclusie- & ongelijkheidskwesties 8. Nieuwe technologieën 9. Onderwijsbeleid (contextueel, institutioneel, organisatorische aspecten) 10. Groepsdynamieken, onderwijstheorieën & motivationele kwesties 11. Evaluatie- & beoordelingsprocessen & methodes

Vaardigheden van leerkrachten 1. Lesgeven plannen, managen & coördineren 2. Lesmaterialen en technologieën gebruiken 3. Leerlingen en groepen managen 4. Toezicht houden op en beoordelen van het leren 5. Samenwerken met collega’s, ouders en sociale voorzieningen 6. Onderhandelingsvaardigheden 7. Samenwerkings-, weerspiegelende en interpersoonlijke vaardigheden voor het leren in professionele gemeenschappen 8. De mogelijkheid om aan te passen aan dynamieken op meerdere niveau’s (van overheidsbeleid tot de dynamiek van leerlingen, het klaslokaal en de school) 9. De mogelijkheid om conclusies & besluiten te verwoorden na het interpreteren van bewijzen & data Literatuuroverzicht van kerncompetenties van leerkrachten (Europese Commissie, 2011)

Houdingen/waarden van leerkrachten 1. Betrokkenheid bij uw vak(ken: kennis van de historische ontwikkeling, huidige status & verhouding tot andere vakgebieden 2. Openstaan voor aanpassingen in het geval van veranderingen 3. Betrokkenheid bij het bevorderen van leren onder alle leerlingen 4. Openstaan voor het ontwikkelen van leerlingen tot democratische burgers 5. Openstaan voor een leven lang leren 6. Openstaan voor zelfreflectie & kritisch kijken naar het eigen handelen Literatuuroverzicht van kerncompetenties van leerkrachten (Europese Commissie, 2011)

Wilt u uw competenties ontwikkelen? KeyCoNet Online cursus ‘Competenties voor 21e- eeuwse scholen’ Startdatum: 17 nov 2014 Inschrijving nu geopend: oolnetacademy.eu/web/k eyconet oolnetacademy.eu/web/k eyconet Monitor hoe uw competenties ontwikkelen door deel te nemen aan de eTwinning monitoractiviteit Lancering: Week van 13 oktober 2014 KeyCoNet Slotconferentie over het integreren van competentiegebaseerd leren in het onderwijs nov 2014 Inschrijven: /conference