Incoterms 2010 In vogelvlucht…… Exportclub Groningen 18 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Ik wens je De kracht van god.
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Jezus en de wet van Mozes.
Dieter Smolders en Jef Claes Projectwerk Academiejaar
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Louis.
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Business Economics Handels –en financiële technieken
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Kindermoment.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Een startersgids voor innovatie
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
NIET OP DOOIEND IJS !!.
“Op een dag...”.
Bleu Mount.
Godsdienst 1 1.
Wat doet de Heilige Geest?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Reisgenoten dragen elkaars lasten

Interpreteren van data
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Internationale verkopen en de Incoterms
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
INTERNATIONALE VERKOOP
Met handen en voeten geloven 1
Project Management Fails
Pand-, retentie- en beslagrecht Marijn van Tuijl 11 oktober 2012
Les 3: Verkeer TOETS.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Introductie De Copernicaanse Revolutie. I. De revolutie van het Oude naar het Nieuwe Verbond. A. Het Oude Verbond Focus:jou, mij, de mens Karakter: doen,
Het opbouwen van een data base
Preek Jakobus 2:
In Uw licht zien wij het Licht
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Wat is de zin van het leven?
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Commercieel beleid en recht
Zingen Vers 1 Laat ons nu vrolijk zingen! Komt, heft uw liedren aan
Uitleg persoonsvorm (pv)
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Zinnen die doen nadenken !
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Wie heeft de regie in mijn leven? Als je bovenmatige inspanning een matig resultaat oplevert…
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
H7.Incoterms Module 4: International Business & Credit Management.
Over Gods navigatieplan met ons leven Jeugddienst1|11|2015 PreekMenu.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Methodiek: Plancyclus
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Marketing Coen van Wetering
Welkom Samenkomst bij de begrafenis van Geurt Wisselink.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
Click to edit Master title style INCOTERMS
1.7 Iedereen is bezig Samengestelde zinnen. Opa heeft alles wat zijn hartje begeert. Opa wil graag een hut hebben. Kun je hier één zin van maken?
INCOTERMS ® 2010 in de douanebranche Nationaal Douanecongres 2011 Marijn van Tuijl.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Transcript van de presentatie:

Incoterms 2010 In vogelvlucht…… Exportclub Groningen 18 november 2014

de EXPORT TROUBLESHOOTER door de EXPORT TROUBLESHOOTER

Mijn naam is Piet Roos. Mij wordt verweten – in positieve zin overigens – dat ik een Incoterms freak ben. Dat ik de naam “TROUBLESHOOTER” gebruik heeft alles te maken met mijn exportverleden. Ik was altijd aan ‘ t “trouble shooten”………

Incoterms 2010 Goederen verantwoord leveren is synoniem aan een order verantwoord uitvoeren!

Oftewel…… Bij de uitvoering van een export-importorder bepaalt de overeengekomen Incoterm – de leveringsconditie dus – op welke wijze deze order moet worden uitgevoerd.

Dus….de vraag is, komt u de goederen ophalen of moeten wij ze komen brengen?

Helaas……. Zo simpel is het niet!

leveren wil zeggen: het laden van de goederen. het verzorgen van de uitgaande en inkomende douaneformaliteiten. het sluiten van een vrachtcontract. het sluiten van een transportverzekeringscontract. het dragen van het transportrisico. het elkaar op de hoogte houden van de fase waarin de orderuitvoering zich bevindt. het afleveren en ontvangen van de goederen. het inklaren van de goederen en het betalen van invoerbelastingen. het lossen van de goederen. het elkaar de helpende hand toesteken.

Het standpunt van beide partijen: Verkoper: Wil graag leveren. Wil graag service verlenen. Wil de koper graag van dienst zijn. Wil zijn klant in de watten leggen. Is bereid meer te doen dan de Incoterm hem voorschrijft, maar hij overziet de consequenties niet!

Het standpunt van beide partijen: Koper: Neemt vaak een afwachtende houding aan. Denkt vaak dat de verkoper overal aan denkt en alles doet. Verwacht service. Wil graag in de watten gelegd worden. Vindt het (bijna) vanzelfsprekend dat de verkoper meer doet dan de Incoterm hem voorschrijft.

Maar……….. Het overeenkomen van een leveringsconditie betekent een (deel)contract sluiten en het zou vanzelf moeten spreken dat beide partijen zich daaraan houden.

Want……….. Leveren is (bijna) net zo belangrijk als betalen want als er niet of niet in overeenstemming met het contract wordt geleverd, dan is het maar de vraag of er wel betaald wordt?

Verkeerde Incoterms verkeerde keuzes. niet bij de transportmodaliteit passende Incoterms. Oude Incoterms of Incoterms van een verouderde versie. niet bestaande Incoterms. zelf uitgevonden Incoterms. incomplete Incoterms. Frankeringsvoorschriften. zelf (even) samengestelde Incoterms (“vluggertjes’).

resulteert in Inco”tears” Die handelswijze resulteert in Inco”tears”

Inco”tears” DOT …………………..niet te geloven toch? FOP…………………....waar haal je het vandaan? AF SCHUUR………….voor bloembollen export. FRANCO……………….ja, dat is vrachtvrij. FCA VRACHT BETAALD….dat heet allang CPT! CPT + VERZEKERING……….en dit CIP. VV.....vreemde valuta? Vrije verkeer? Vrachtvrij! FRANCO WORTEL………..de DDP voor bloembollen

Weet u als verkoper of u al of niet….. Een vrachtcontract wilt sluiten? Het transportrisico wilt dragen? De uitvoer – en/of invoerformaliteiten wilt vervullen? De invoerbelastingen wilt betalen? Want dat zijn o.a. de zaken die u afspreekt!

Want alles heeft met elkaar te maken. Dus…………. Want u zal er…….. van voortraject tot natraject bij stil moeten staan dat er een: passende Incoterm wordt gekozen………. passende betalingsconditie wordt gekozen……. passende transportmodaliteit wordt gekozen…. en iedereen daardoor op dezelfde golflengte zit en WERKT! Want alles heeft met elkaar te maken. Dus………….

De verkoper en de koper moeten dus WETEN waar ze over praten! ONDERHANDELINGEN De verkoper en de koper moeten dus WETEN waar ze over praten!

Maar………… Maar soms schijnt “scoren” veel belangrijker te zijn dan verantwoorde – dus – uitvoerbare afspraken maken.

SERVICE! U scoort alleen…. als de order goed, prompt en geruisloos wordt uitgevoerd. Dat heet pas………………. SERVICE! Laat uw uitvoerende afdeling niet in het donker tasten en moeten “schipperen”!

Nadruk op het maken van een juiste keuze U zou zich de volgende vragen moeten stellen: Wat is het soort product en verpakking daarvan? Wat is het land van bestemming? Is het een nieuwe of een bestaande klant? Waar wilt u de risico’s neerleggen? Houdt u het transportheft graag in eigen hand? Hoe ver wenst u te gaan t.a.v. uw service verlening? Betreft het containers of stukgoed? Is het haven-haven vervoer of multimodaal? Hoe is het gesteld met de infrastructuur daar? Hoe is het betaalgedrag land/koper Dus welke betalingsconditie spreekt u af ter ondersteuning van de Incoterm?

Dit zijn de echte 11 van de 2010 versie: Niet exclusief maritiem: EXW – FCA – CPT – CIP – DAT – DAP – DDP voor vervoer over de weg – per spoor – door de lucht en multimodaal vervoer (voornamelijk containers). Exclusief maritiem: FAS – FOB – CFR – CIF voor vervoer van haven naar haven – voornamelijk stukgoed en bulk.

VERPLICHTINGEN

En dit zijn de tien verplichtingen die er aan vast zitten: VERKOPER Leveren volgens contract Vergunningen + douaneform. Vervoer + verzekering Aflevering Overdracht transportrisico Verdeling kosten Kennisgeving Afleverbewijs Verpakken-controle-merken e.d. Helpende hand bieden aan koper KOPER Betalen volgens contract Vervoer – dus geen verzekering Inontvangstneming Niet van toepassing Inspectie Idem aan verkoper

Geleverd? Dan betalen! Als de verkoper aan zijn afleverplicht binnen de overeengekomen Incoterm heeft voldaan (en dat kan aantonen), dan moet de koper aan zijn betaalplicht voldoen!

De “drieëenheid” Lever – Trans – Pay

De “drieëenheid” Het Leveren,Vervoeren en Betalen van goederen kan niet los van elkaar worden gezien. Er zijn bepaalde leveringscondities die bepaalde betalingscondities ondersteunen en andersom. Dit houdt in dat er ook bepaalde leveringscondities en betalingscondities zijn die – op z’n minst gezegd – niet bij elkaar passen.

CONTACTEN Incoterms hebben contacten of relaties met:

Intern Incoterms bemoeien zich met: Customer Service Sales Administratie Logistiek Juridische afdeling Marketing ………………met wie of wat niet?

Extern En met: Expediteurs Vervoerders Banken Transportverzekeringsmaatschappijen Controlemaatschappijen Douane KvK (Ondernemersplein) De klanten

Dus hebben Incoterms te maken met: Laden Uitgaande douaneformaliteiten BTW douanerechten Vracht(contracten) w.o. waardepapieren (B/L!) Transportverzekering(scontracten) > transportverzekeringscertificaat Oorsprongscertificaten Certificaten preferentieel handelsverkeer Controlecertificaten Inkomende douaneformaliteiten Betaling van invoerbelastingen Lossen Ontvangen Betalen Vele documenten die direct of indirect een gevolg zijn van de overeengekomen Incoterm. Afleverplicht verkoper

Zonder Incoterms kun je niets uitvoeren! Dus, zoals u ziet…… Zonder Incoterms kun je niets uitvoeren!

Tenslotte…. Dank voor uw aandacht! Het boek “Exporteren doe je zo” en/of de Engelse versie “Ins & Outs of Export” neemt u bij de hand en leidt u gezellig-zakelijk door de export-import transactie.