Meesters en hun school: over amateurisme, ‘vrije tijd’ en ‘leerstof’. Een pedagogisch perspectief op cultuureducatie Jan Masschelein Laboratorium voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

ICT op school.
Plaatje vrienden op een bank
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Van uitleggen leer je het meest
Woorden en tijd.....
Pinksteren: Vervuld met de Geest, maar wat te doen als je relatie met Hem verzwakt is? V.E.G. Geldermalsen
Discipelschap.
De broek aan.. Nadat een pas getrouwd bruidspaar de bruidssuite
Voor die jongeren die denken alles te weten…
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
De pittige smaak van de uitverkiezing
Een romantisch sprookje
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Hoe kun je Geloven? 1.
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
= spelen met vuur in een cultuur van eer
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
Alles draait om liefde!.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Mijn verjaardag..
Verander je wereld 1 Koningen 3:5-7
Woord van Leven Juni 2014.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Een liefdesgeschiedenis
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Preek Jakobus 2:
Spreuken: De nederige wijze.
Wiki Interculturele communicatie
Uitleg persoonsvorm (pv)
Marloes Waterschoot Klas 3D
De handicap.
Montessori onderwijs Gemaakt door:.
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
DE SPIEGEL.
Preek 1 Koningen 16: :16 Elia op de Horeb Grieks orthodox icoon.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De doop in de Heilige Geest
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Vragen een eeuwige God is de HEER Hij is een goddelijke Persoon: Vader uw Man en uw Maker, 54: 5a.
Strijdmakkers « En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn en opdat Hij hen zou uitzenden om te prediken. » (Marcus 3: 14)
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Thema voorbereid met jongeren. Licht van de wereld U scheen in mijn duisternis, nu mag ik zien wie u bent. Liefde die maakt dat ik U wil kennen Heer’,
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Transcript van de presentatie:

Meesters en hun school: over amateurisme, ‘vrije tijd’ en ‘leerstof’. Een pedagogisch perspectief op cultuureducatie Jan Masschelein Laboratorium voor Educatie en Samenleving KULeuven

Cultuureducatie: een pedagogisch perspectief Algemene vraag: wat is de rol van de volwassene in het groeien en leren van het kind? (In de context van ‘het nieuwe ik’, ‘groeien in cultuur’) Problematisch vanuit ‘pedagogisch perspectief’. Wat is pedagogisch? ‘School maken’ = maken van ‘vrije tijd’ (scholé) en het openen of communic/seren van wereld. -Gaat om meesters en hun school -Gaat om vorming (niet om groeien en leren, of talentontwikkeling, of welbevinden realiseren) -Gaat om wereld (niet om het kind, of leerbehoeften) -Wat zegt iets mij? (niet wie ben ik? Niet het probleem van de identiteit, maar van de gemeenzame wereld)

Als voorbeelden: ‘Le fils’ (Gebroeders Dardenne), Nachttrein naar Lissabon (Pascal Mercier), Schoolpijn (Daniel Pennac)

“De middag begon met Grieks. Het was de rector die les gaf …Hij had het prachtigste Griekse handschrift dat je kon bedenken, hij schilderde praktisch de letters, en vooral de rondingen – zoals in de omega of de theta, of wanneer hij de eta van een lus voorzag – waren pure kalligrafieën. Hij hield van het Grieks. Maar hij houdt er op de verkeerde manier van, dacht Gregorius achter in de klas. De manier waarop hij ervan hield had iets ijdels. Het lag er niet aan dat hij de woorden celebreerde. Als het dat was geweest, had het Gregorius bevallen. Maar als die man virtuoos de meest obscure en moeilijkste werkwoordvormen opschreef, celebreerde hij niet de woorden, maar zichzelf als iemand die ze kende. De woorden werden daardoor ornamenten waarmee hij zichzelf tooide, ze veranderden in iets dat verwant was met zijn gespikkelde vlinderdas, die hij jaar in jaar uit droeg.

Ze vloeiden uit zijn schrijvende hand met de zegelring alsof ze ook zoiets als zegelringen waren, ijdele sieraden dus en even overbodig. En daarmee hielden de Griekse woorden op werkelijk Griekse woorden te zijn. Het was alsof het goudstof uit zijn zegelring hun Griekse aard aantastte, en dat was zichtbaar voor wie de woorden liefhad omwille van henzelf. Literatuur was voor de rector zoiets als een exquis meubelstuk, een heel bijzondere wijn of een elegante smoking.Gregorius had het gevoel dat de rector met zijn verwaandheid de verzen van Aeschylus en Sophocles van hem afpakte. Hij scheen niets van de Griekse theaters te weten. Of nee, hij wist er alles over, was er vaak geweest, kwam er vaak als groepsleider van studiereizen waarvan hij gebruind terugkeerde. Maar de man begréép er niets van – ook al kon Gregorius niet precies zeggen wat hij daarmee bedoelde.” (Nachttrein naar Lissabon, Pascal Mercier).

Wat is pedagogisch? mensen in een ‘beginsituatie plaatsen’ waar ze ervaren dat ze ‘kunnen’ (bekwaam zijn) = levenswekkende ervaring (‘wakker worden’) Is ‘vrije tijd’ (scholè) maken

Vrije tijd moet gemaakt worden Belang van drempels (‘fysisch, symbolisch’) Belang van infrastructuur (‘gaan zitten’) Belang van inhouden (‘uit eigen leefwereld halen’, iets wordt doel op zich, ‘leerstof’) Belang van discipline (‘concentratie mogelijk maken’ ‘mogelijk maken om bij de les te zijn’) Belang van de meester

De meester –Verantwoordelijkheid voor wereld Niet enkel: dit moet je kennen, dit moet je kunnen Vooral ook: dit vinden we belangrijk (leerstof) –Verantwoordelijkheid voor leerlingen Niet enkel: (ver)zorgen, begeleiden Vooral ook: hen een kans geven op de ervaring ‘ik kan’ –Dubbele verantwoordelijkheid: iets ‘op tafel’ leggen –“dit is van belang, en ik zie het als mijn plicht of verantwoordelijkheid jullie dit te geven’ –“‘ik ga en kan jullie niet zeggen hoe het te gebruiken” –Kwetsbaarheid van de leraar Onzekerheid tov wereld en tov jonge generatie Methoden (verantwoording) ontslaan leraar niet van verantwoordelijkheid; opgeroepen te antwoorden

Amateurisme ‘ Methodes zijn er genoeg, er is haast niks anders! Jullie zijn alleen maar bezig met je achter methodes te verschuilen, terwijl jullie diep vanbinnen heel goed weten dat een methode niet genoeg is. Er ontbreekt iets aan.’ ‘Wat ontbreekt er dan aan?’ ‘Dat kan ik niet zeggen.’ ‘Waarom niet?’ ‘Dat is een scheldwoord.’ ‘Erger dan ‘empathie’?’ ‘Veel erger. Een woord dat je absoluut niet in een school kunt uitspreken, op een universiteit, of alles wat daar maar op lijkt.’ ‘Namelijk?’ ‘Nee, ik kan het echt niet…’ ‘Kom op, zeg nou!’ ‘Ik zeg toch dat ik het niet kan! Als je dat woord uitspreekt terwijl je het over onderwijs hebt, dan word je gelyncht.’ ‘…’ ‘Liefde.’

Amateurisme Meester als ‘liefhebber’ –Meesterschap van de leraar Zorg voor vak/leerstof (niet enkel kennis) Respect (leerstof vraagt om specifieke zorg) Overgave (ten dienste stellen) Passie (begeestering) –Vorm van perfectionisme (het moet ‘juist’ zijn) –Les én zichzelf voorbereiden (concentratie, aandacht, aanwezig- zijn) –Liefde voor leerlingen: Zijn/haar leerlingen (niet enkel ‘lerenden’) Interesse opwekken door geïnteresseerd met iets bezig te zijn Schoolse vorm van gezag: leraar brengt leerstof en ook steeds zichzelf in het spel

Besluit Vandaag: -Banalisering van de vrije tijd (tijd van kapitalisatie, mobilisatie, als productieve tijd als leertijd of talentontwikkeling, als ‘groei’) -Banalisering van de meester als amateur of liefhebber (een competente professional) (Politisering, economisering, naturalisering, psychologisering, entertainment)