Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Zorg Beter mét Vrijwilligers
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Stichting Dijk van een Kust
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
ZWART Samenwerkings-Ontwikkeling WIT Leren en ontwikkelen ‘in het zwart’ Gebaseerd op ervaringen in Zambia, Centraal Afrika.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Rabo CharityDesk Samenbrengen van mensen en kennis
HoekscheWaardDuurzaam
College 5 Ethiek en business.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Net4kids Aid Foundation 100% FOR CHILDREN Februari 2005.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
MFS II Subsidie aanvraag ICCO Alliantie
Loopbaancentrum Zwolle
Edukans 4 april 2017.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Samenwerken in burgerschap
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
India, Tamil Nadu TsunamiTsunami Earth aid IndiaEarth aid India Gehandicapten projecten locale NGO’sGehandicapten projecten locale NGO’s Hulp.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Thuis en Actief in Kleurrijk Almelo, wie maakt het verschil? Ondertekening Integratiepact In de Burgerzaal.
Natuurpunt & bedrijven: We hebben elkaar heel wat te bieden, alleen … Natuurpunt & bedrijven: We hebben elkaar heel wat te bieden, alleen …
Impulsis Partnerdag Impulsis is een initiatief van Edukans, ICCO en Kerk in Actie Doel: het versterken van PI in Nederland ten behoeve van het Zuiden.
Internationale Activiteiten
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Samen werken aan een gezonde regio!
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
LOB De VO-school als regisseur
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Zin en onzin van draagvlak de discussie in Nederland
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
Evaluatie en voortzetting. 2 2 Opbouw van de presentatie Wat is KulturA? Wat is er bereikt de afgelopen twee jaar? Wat willen de cultuurfondsen bereiken?
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Rotary Water Platform District 1570: ”Adopteer een School in Ghana” Contact: Rotary Water Platform Aqua For All m.de
Er was eens een donateur… Over Particuliere Initiatieven en Particuliere donateurs Sara Kinsbergen Mediadag Impulsis & Wilde Ganzen 4 juli 2014.
Stichting Alodo Lokale inkomsten gezondheidszorg 25 maart 2010.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
INNER WHEEL INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE. Een internationale serviceclub die staat voor:  Eén van de grootst opererende serviceorganisaties  Wereldwijd.
Vieren wat bereikt is! En wat nog beter kan. 1 november 2008 Rotterdam Sara Kinsbergen.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE
Introductie Specialist: Exchange vzw
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
ONZ bij ons op school.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen

Korte Kenschets Hulp voor Hulp Onderzoek naar Hulp Hoe nu verder?

Een korte kenschets 1. Wie maakt zich hard/t? Niet-traditionele actor, ‘bewogen wereldburgers’, ‘doe- het-zelvers’ Geen eenduidige definitie à organisaties Migrantenorganisaties, scholen, service clubs, kerken, bedrijven, stichtingen OS als hoofddoel /OS niet als hoofddoel > 50 j

2. Waarom maakt men zich hard/t? Wereldburgers: confrontatie met armoede Wantrouwen in reguliere kanaal Wens om actief bij te dragen aan armoedebestrijding Een korte kenschets

3. Wat & Waar? Armoedebestrijding en draagvlakactiviteiten Thema's: Onderwijs, Voedsel, Gezondheidszorg, Watervoorziening, Infrastructuur Concrete Investeringen Top 10: landen met meeste projecten

Bron: LINKIS en NCDO, 2006, in: Trouw,

Hulp voor Hulp Ondersteuning NCDO, Wilde Ganzen, Linkis, COS Aantal: NCDO 853 (2005) Linkis 1080 (2007) Wilde Ganzen 410 (2007) Bijdragen: +/- 25 miljoen Euro Linkis (2007) Trainingen, workshops, uitwisseling Online fondsenwervingsinstrumenten (1% Club, Play it Forward, Geefsamen.nl)

Hulp voor Hulp Ontwikkelingen & Trends - Klein Keur - Jong & Vernieuwend - Draagvlakvergroting, -versterking => armoedebestrijding (PI =OS organ) - Budget en training voor capaciteitsversterking - Hogere kwaliteitseisen, strengere criteria - Ander ‘type’ projecten

Onderzoek naar Hulp Onderzoek Case Study Sri Lanka, 2006 (Kinsbergen) Onderscheiden van traditionele OS organisaties Sterke persoonlijke betrokkenheid, passie Sterk verantwoordelijkheidsgevoel

Onderzoek naar Hulp Case Study India, 2007 (Kinsbergen) Goede resultaten op ‘output’ niveau

En dan begint het pas…

Onderzoek naar Hulp Investeren in: Capaciteit lokale partner Netwerk: Weinig financiële zekerheden, weinig samenwerkingsverbanden Organisatiestructuur: Geconcentreerd leiderschap Samenwerkingsrelatie Openheid Rolverdeling Tbv Duurzaamheid duurzaamheid in gevaar => output, outcome in gevaar

Onderzoek naar Hulp Case Study Ghana-Malawi, 2007 (Schulpen) Investeren in: Inbedding in context, ‘Splendid Isolation’ Lerend vermogen (M&E) Verantwoording en transparantie Duurzaamheid

Hoe nu verder? ID-mapping PI: Waar ligt onze expertise (thema, land, regio, taal, netwerk,...) Welke rol willen/kunnen we opnemen? Wat willen/kunnen we bieden?

Hoe nu verder? Lokale Partner: Waar heeft lokale gemeenschap behoefte aan? Waar heeft de partner behoefte aan? Over welke capaciteiten beschikt de partner? -Netwerk -Kennis/Ervaring staf -Organisatiestructuur Samenwerkingsrelatie: Rolverdeling Wederzijdse verwachtingen Blijf in gesprek

Begin bij het begin… En denk meteen vooruit Maak u hard voor IS met uw hart En met uw verstand Hoe nu verder?