In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Pastoraal op school.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Samen met ouders aan het werk!
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
De toetssteen ‘14-’18.
Een initiatief van.
Kansrijke combinatiegroepen
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Portfolio
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
RTC Presenteert Welkomstwoord – Guido Bijnens, voorzitter RTC Limburg – een overgangsjaar Aanbod najaar 2010 Beurs en netwerkmoment.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Actieonderzoek instructietafel.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Van visie naar curriculum
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Schoolopbouwwerk Menen
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gelijke kansen op school: het kan!
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Ouders en school samen Maart 2016
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Ouderbetrokkenheid Hefboom naar gelijke onderwijskansen

31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Resultaten Interactieve methodiek: -Voor secundair onderwijs Om leerkrachten S.O. als schoolteam de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te laten brengen en te optimaliseren. -Voor lerarenopleiding Om studenten een visie te laten ontwikkelen m.b.t. ouderbetrokkenheid en via stage-opdrachten de kans te geven deze visie te toetsen aan de realiteit. RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Wat wordt er inhoudelijk aangereikt? Visie: Wat is ouderbetrokkenheid? Waarom ouders betrekken? Waarin ouders betrekken (terreinen en initiatieven) In hoeverre ouders betrekken? expertisedag CVOLimlo31/05/2011

Waarin ouders betrekken? Welbevinden en leerprestaties van leerling Huiswerk en studiemethode Studieoriëntering Didactisch gebied Sociaal-emotioneel/school- en klasklimaat Feesten en activiteiten Reilen en zeilen van de school expertisedag CVOLimlo 7 Terreinen van betrokkenheid 31/05/2011

In hoeverre ouders betrekken? 5 betrokkenheidsniveaus expertisedag CVOLimlo Meeweten Meedelen Meehelpen Meedenken Meebeslissen 31/05/2011

expertisedag CVOLimlo Betrokkenheidsniveau Terreinen MeewetenMeedelenMeehelpenMeedenkenMeebeslissen Betrokkenheid op leerling: welbevinden – prestaties Betrokkenheid m.b.t. huiswerk en studiemethode Betrokkenheid m.b.t. studieoriëntering Betrokkenheid op didactisch gebied Betrokkenheid op sociaal-emotioneel gebied, klas- en schoolklimaat Betrokkenheid m.b.t. feesten en activiteiten Betrokkenheid m.b.t. reilen en zeilen van de school 31/05/2011

Een koffer vol: Teasers Stellingenkaarten Situatiekaarten Ouderkaarten Posters Stickers Een tijdscapsule Gekoppeld aan een WIKI met inspiratiebronnen Goodpractices Weblinks: literatuur, organisaties, beeldmateriaal 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Resultaten RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo Stelling Het betrekken van ouders komt het welbevinden en de individuele prestaties van leerlingen ten goede

Resultaten RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo Ouderkaart Als ouder vind ik het moeilijk om een bepaald probleem aan te kaarten. Ik ben altijd bang dat dit in het nadeel van mijn kind gaat spelen.

We nodigen jullie uit om met ons rond de tafel te komen zitten: Kom van naderbij kennis maken met de visie op ouderbetrokkenheid. Bekijk en betast de materialen. Ervaar hoe de methodiek een basishouding kan teweegbrengen bij studenten/leerkrachten om samen met ouders op weg te gaan. Zoek samen met ons mee naar verdere inpassing in het curriculum en de betekenis voor Praktijk-opdrachten Sessie RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

FASERING IN PROJECT Hoe zijn wij te werk gegaan 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Op basis van interviews met scholen, literatuurstudie en studiedagen ontstond: –visietekst op ouderbetrokkenheid –instrument om de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te brengen en prioritaire doelen en acties te bepalen Fase 1 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Een WIKI Waarop het volgende te vinden was: Visietekst Instrument + draaiboek voor secundaire scholen Doel: beginsituatieanalyse m.b.t. eigen visie en initiatieven Inspiratiebronnen: good practices (de interviews en goodpractices uit literatuur) Producten Fase 1 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Instrument werd uitgeprobeerd bij een aantal scholen die ook geïnterviewd werden. Instrument werd voorgelegd aan: –PBD –Provincie Limburg, Heidi Frederix, Onderwijs en kansen van Steunpunt Onderwijs –VVKSO, Jacky Denis, Dienst Leerlingen en Schoolorganisaties Fase 2 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Zeker bruikbaar en nuttig voor scholen die ouderbetrokkenheid als prioriteit hebben Er komen best meer inspiratiebronnen Het mag gebruiksvriendelijker en meer uitnodigend Extra focus op lerarenopleiding … Feedback in fase 2 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Instrument aanpassen:van screeningsinstrument naar interactieve methodiek. Dit resulteerde in een koffer met tweeledige bedoeling en dus ook een dubbele handleiding Fase 3 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

iOuder staat voor : interessante ouder, intelligente ouder, in interactie met de ouder, de ouder en ik,… Fase 3 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

Werkten mee: RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN Projectteam: Els Keunen (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Greet Van Doren (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Guido Swinnen (Katholieke Hogeschool Limburg)(co- promotor) Marijke Hendrickx (XIOS Hogeschool Limburg) Ingrid Heps (XIOS Hogeschool Limburg) Leon Timmermans (CVO STEP Hasselt) 31/05/2011expertisedag CVOLimlo