Versterk(t) mens en buurt www.stebo.be [ talentoefening ] PERSOONLIJK LEIDERSCHAP een context creëren voor je eigen talent en dat van anderen ontdekkingstocht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

1 PERSOONLIJK LEIDERSCHAP, een context creëren voor je eigen talent en dat van anderen Gent, 6 mei 2014.
Appreciative inquiry:
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Realisatie kindcentrum
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Talenten boven water krijgen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Lokaal woonbeleid, een multi-stakeholderaangelegenheid
Korte peiling Wie vindt zichzelf sociaal ondernemend?
Een startersgids voor innovatie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Presentation Of Learning
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
PLATO™-Intensief- Leadership
Iedereen coach naar Jef Clement.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Congres Appreciative Inquiry
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
18 november 2011.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
De kracht van mensen en teams
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
MANTELZORGGESPREK.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Alle lijntje bij elkaar…?
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Anders kijken, anders doen
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Team charter Instrument.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Versterk(t) mens en buurt [ talentoefening ] PERSOONLIJK LEIDERSCHAP een context creëren voor je eigen talent en dat van anderen ontdekkingstocht naar de (kern)talenten van de medewerkers binnen de afdeling Wonen-vzw Stebo Matching tussen talenten en werkopdrachten ________________________________________ Workshop HR Public De kracht van het team Brussel, 28 maart 2011

Versterk(t) mens en buurt [ Buurtopbouwwerk ] partner tussen bewoners en beleid [ Kansrijk Ondernemen ] ondernemen in buurten en door kansengroepen [ Tewerkstelling ] begeleiding werkzoekenden en werkgevers [ Infocentrum Wonen ] kennis en praktijk voor een betere woonkwaliteit [ wie is Stebo ] [ Energie ] slim investeren in mens en milieu [“ Academie” ] afdeling in wording

Versterk(t) mens en buurt [ afdeling wonen ] Februari 2005: team van 7 personen en 3 projecten 2009 (ten tijde van de start van de talentoefening): team van 11 personen 5 projecten Maart 2011:team van 16 personen en 9 projecten multidisciplinair team met diverse achtergronden premie-adviseurs technisch adviseurs (inhoudelijke medewerkers)

Versterk(t) mens en buurt [ ambities ] voor elke medewerker wordt een takenpakket samengesteld met zo veel mogelijk taken die het meest aanleunen bij de eigen sterktes elke medewerker is ten volle verantwoordelijk voor het afgebakende takenpakket (= persoonlijk leiderschap) de coördinator/leidinggevende heeft taken gedelegeerd en kan zich daardoor meer toeleggen op de initiële taken die bij deze functie horen iedereen tevreden en goesting in het werk coördinator neemt deel aan traject: begeleiding traject door derde

Versterk(t) mens en buurt [ in de sfeer komen ] Denk eens even na over de verschillende activiteiten die jij de laatste dagen, week of weken hebt uitgevoerd? Door welke activiteit kreeg jij een enorme energieboost? Pik die activiteit er uit die bij jou volgende gevoelens opriep: “ik voelde me krachtig, zelfzeker, soepel, natuurlijk, gedreven, dit was super, dit heb ik goed voor mekaar gekregen, ik was de tijd helemaal uit het oog verloren en je vroeg je af ‘wanneer kan ik dit weer doen?’  vertel deze situatie kort aan je buurman-of vrouw

Versterk(t) mens en buurt [ 1e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 1.Individueel stilstaan bij energiegevende activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten

Versterk(t) mens en buurt [ 1e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 2.Duo-gesprek over de ‘goed-gevoel-activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten (Identificatie van sterke en zwakke punten in het dagelijks werk) !Max the mix-principe Exploratie van de activiteiten door uitgebreide/gedetailleerde bevraging van mekaar (onderzoek)

Versterk(t) mens en buurt [ 1e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 2.Duo-gesprek over de ‘goed-gevoel-activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten Op basis bespreking activiteiten formuleren sterke (zwakke) punten statements

Versterk(t) mens en buurt [ 2e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 2.Terugkoppeling naar volledige team van de duo-gesprekken Creatie ‘IK-per medewerker’ – vastleggen als portfolio Ontdekkingen over talenten van zichzelf Toevoegingen van anderen

Versterk(t) mens en buurt [ 2e dagdeel ] DREAM – DROMEN/VERBEELDEN 1.Inbeelding ‘jij in je job – 3 jaar later’. Hoe ziet je werkcontext er dan uit? Wat heb je dan gedaan? Hoe ziet de afdeling er dan uit? Wat is er anders/beter dan vandaag? Waarop ben jij dan trots?Terugkoppeling naar volledige team van de duo-gesprekken

Versterk(t) mens en buurt [ 2e dagdeel ] DREAM – DROMEN/VERBEELDEN 2.In duo vorm proberen te geven aan de realisatie van de droom Vertrekkende vanuit een ‘carte blanche-principe’ Huiswerkoefening (cf Marcus Buckingham) F(ocus), R(esultaat), E(ducatie), E(xpansie) S(top), T(eamwerk), O(pofferen), P(erspectief)

Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ] VERBINDING MAKEN MET WERKDAG 1 EN VERDER 1. In trio’s uitwisseling ervaringen FREE-en STOP-oefening 2.Ontwikkeling mindmap rond afdelings-opdrachten tot op zeer concreet uitvoeringsniveau

Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ]

Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ] 3.CONCRETISERING DROMEN MEDEWERKERS A.H.V. TAKENKADER MINDMAP - DESIGN Individuele reflectie, uitgaand van situatie waarin onze dromen zijn gerealiseerd. Aangeven taken en thema’s waartoe men zich aangetrokken voelt Eigen taken: realisatie, eigen bijdragen, hulpmiddelen In nieuwe trio’s: ideaal toekomstbeeld verder vorm geven en verfijnen

Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ] 4.GEDROOMDE TAKENPAKKET DELEN MET COLLEGA’S One minute commercial over de gedroomde werkinhouden Aanzet voor individuele gesprekken medewerker- coördinator: concretisering van de droom-job-inhouden naar concrete op ‘talent’-gebaseerde werkinhouden (a.h.v. gespreksleidraad en mindmap)

Versterk(t) mens en buurt [ individuele gesprekken ] 1.Droomomschrijving + verder exploreren activiteiten aanduiden op mindmap Activiteit die zeker in takenpakket moet zitten 2.Pad van concretisering belangrijkste competenties om opdracht met voldoening uit te kunnen voeren gewenste hulp, ondersteuning of context concreet maken te bewandelen weg realistisch? haalbaar? 3. Afspraken

Versterk(t) mens en buurt [ 4 e dagdeel ] 1.Na de individuele gesprekken, concreet worden naar de collega’s Deze taken wil ik in de toekomst graag doen… Deze taken maken de hoofdmoot uit van mijn toekomstig takenpakket…

Versterk(t) mens en buurt [ 4 e dagdeel ] 2.Van de huidige taakverdeling naar gedroomde takenpakketten – wie doet wat momenteel?

Versterk(t) mens en buurt [ 4 e dagdeel ] 2.Van de huidige taakverdeling naar gedroomde takenpakketten Mijn en ons toekomstpalet… De puzzel leggen… Alle opdrachten verdeeld?! Nog wat wikken en wegen, verfijnen… Een leemte: een aanwerving

Versterk(t) mens en buurt [ 5 e dagdeel ] 3.In trio’s: uitwisseling rond de werkinhouden Wat heb ik nodig om me verder te specialiseren/focussen? Wat heeft onze afdeling nodig? Welke expertise kan ik inbrengen in de groep? Welke communicatievormen hebben we nodig? Ieders persoonlijke bijdrage hierin. Om alles waar te maken en te laten functioneren: wat dient er dan op afdelingsniveau te gebeuren? hoe communicatie stroomlijnen: intern en extern?

Versterk(t) mens en buurt [ 5 e dagdeel ] 4.Uitwisseling in teamverband Delen van individuele expertise die kan worden ingebracht Delen van verwachting naar ondersteuning, hulpmiddelen enz Hoe gaan we ons hierop organiseren: intern en extern?

Versterk(t) mens en buurt [ 5 e dagdeel ] 5.The finish! Met vernieuwde energie en bezieling samen een ‘getalenteerde’ toekomst tegemoet

Versterk(t) mens en buurt [ verder verloop ] Al doende uitrollen van talentoefening verdere taakinvulling op basis van talentoefening 1 e stap: mei 2009 Maart 2011: quasi volledige personeelsinzet rekeninghoudend met talentoefening Bij elk nieuw project: talentreflex

Versterk(t) mens en buurt [ contactgegevens ] Katleen Geets Projectmedewerker – technisch adviseur Hilde Van Ransbeke coördinator afdeling Wonen