Versterk(t) mens en buurt [ talentoefening ] PERSOONLIJK LEIDERSCHAP een context creëren voor je eigen talent en dat van anderen ontdekkingstocht naar de (kern)talenten van de medewerkers binnen de afdeling Wonen-vzw Stebo Matching tussen talenten en werkopdrachten ________________________________________ Workshop HR Public De kracht van het team Brussel, 28 maart 2011
Versterk(t) mens en buurt [ Buurtopbouwwerk ] partner tussen bewoners en beleid [ Kansrijk Ondernemen ] ondernemen in buurten en door kansengroepen [ Tewerkstelling ] begeleiding werkzoekenden en werkgevers [ Infocentrum Wonen ] kennis en praktijk voor een betere woonkwaliteit [ wie is Stebo ] [ Energie ] slim investeren in mens en milieu [“ Academie” ] afdeling in wording
Versterk(t) mens en buurt [ afdeling wonen ] Februari 2005: team van 7 personen en 3 projecten 2009 (ten tijde van de start van de talentoefening): team van 11 personen 5 projecten Maart 2011:team van 16 personen en 9 projecten multidisciplinair team met diverse achtergronden premie-adviseurs technisch adviseurs (inhoudelijke medewerkers)
Versterk(t) mens en buurt [ ambities ] voor elke medewerker wordt een takenpakket samengesteld met zo veel mogelijk taken die het meest aanleunen bij de eigen sterktes elke medewerker is ten volle verantwoordelijk voor het afgebakende takenpakket (= persoonlijk leiderschap) de coördinator/leidinggevende heeft taken gedelegeerd en kan zich daardoor meer toeleggen op de initiële taken die bij deze functie horen iedereen tevreden en goesting in het werk coördinator neemt deel aan traject: begeleiding traject door derde
Versterk(t) mens en buurt [ in de sfeer komen ] Denk eens even na over de verschillende activiteiten die jij de laatste dagen, week of weken hebt uitgevoerd? Door welke activiteit kreeg jij een enorme energieboost? Pik die activiteit er uit die bij jou volgende gevoelens opriep: “ik voelde me krachtig, zelfzeker, soepel, natuurlijk, gedreven, dit was super, dit heb ik goed voor mekaar gekregen, ik was de tijd helemaal uit het oog verloren en je vroeg je af ‘wanneer kan ik dit weer doen?’ vertel deze situatie kort aan je buurman-of vrouw
Versterk(t) mens en buurt [ 1e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 1.Individueel stilstaan bij energiegevende activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten
Versterk(t) mens en buurt [ 1e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 2.Duo-gesprek over de ‘goed-gevoel-activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten (Identificatie van sterke en zwakke punten in het dagelijks werk) !Max the mix-principe Exploratie van de activiteiten door uitgebreide/gedetailleerde bevraging van mekaar (onderzoek)
Versterk(t) mens en buurt [ 1e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 2.Duo-gesprek over de ‘goed-gevoel-activiteiten en eventueel ook de energievretende activiteiten Op basis bespreking activiteiten formuleren sterke (zwakke) punten statements
Versterk(t) mens en buurt [ 2e dagdeel ] DISCOVER – ONTDEKKEN 2.Terugkoppeling naar volledige team van de duo-gesprekken Creatie ‘IK-per medewerker’ – vastleggen als portfolio Ontdekkingen over talenten van zichzelf Toevoegingen van anderen
Versterk(t) mens en buurt [ 2e dagdeel ] DREAM – DROMEN/VERBEELDEN 1.Inbeelding ‘jij in je job – 3 jaar later’. Hoe ziet je werkcontext er dan uit? Wat heb je dan gedaan? Hoe ziet de afdeling er dan uit? Wat is er anders/beter dan vandaag? Waarop ben jij dan trots?Terugkoppeling naar volledige team van de duo-gesprekken
Versterk(t) mens en buurt [ 2e dagdeel ] DREAM – DROMEN/VERBEELDEN 2.In duo vorm proberen te geven aan de realisatie van de droom Vertrekkende vanuit een ‘carte blanche-principe’ Huiswerkoefening (cf Marcus Buckingham) F(ocus), R(esultaat), E(ducatie), E(xpansie) S(top), T(eamwerk), O(pofferen), P(erspectief)
Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ] VERBINDING MAKEN MET WERKDAG 1 EN VERDER 1. In trio’s uitwisseling ervaringen FREE-en STOP-oefening 2.Ontwikkeling mindmap rond afdelings-opdrachten tot op zeer concreet uitvoeringsniveau
Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ]
Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ] 3.CONCRETISERING DROMEN MEDEWERKERS A.H.V. TAKENKADER MINDMAP - DESIGN Individuele reflectie, uitgaand van situatie waarin onze dromen zijn gerealiseerd. Aangeven taken en thema’s waartoe men zich aangetrokken voelt Eigen taken: realisatie, eigen bijdragen, hulpmiddelen In nieuwe trio’s: ideaal toekomstbeeld verder vorm geven en verfijnen
Versterk(t) mens en buurt [ 3e dagdeel ] 4.GEDROOMDE TAKENPAKKET DELEN MET COLLEGA’S One minute commercial over de gedroomde werkinhouden Aanzet voor individuele gesprekken medewerker- coördinator: concretisering van de droom-job-inhouden naar concrete op ‘talent’-gebaseerde werkinhouden (a.h.v. gespreksleidraad en mindmap)
Versterk(t) mens en buurt [ individuele gesprekken ] 1.Droomomschrijving + verder exploreren activiteiten aanduiden op mindmap Activiteit die zeker in takenpakket moet zitten 2.Pad van concretisering belangrijkste competenties om opdracht met voldoening uit te kunnen voeren gewenste hulp, ondersteuning of context concreet maken te bewandelen weg realistisch? haalbaar? 3. Afspraken
Versterk(t) mens en buurt [ 4 e dagdeel ] 1.Na de individuele gesprekken, concreet worden naar de collega’s Deze taken wil ik in de toekomst graag doen… Deze taken maken de hoofdmoot uit van mijn toekomstig takenpakket…
Versterk(t) mens en buurt [ 4 e dagdeel ] 2.Van de huidige taakverdeling naar gedroomde takenpakketten – wie doet wat momenteel?
Versterk(t) mens en buurt [ 4 e dagdeel ] 2.Van de huidige taakverdeling naar gedroomde takenpakketten Mijn en ons toekomstpalet… De puzzel leggen… Alle opdrachten verdeeld?! Nog wat wikken en wegen, verfijnen… Een leemte: een aanwerving
Versterk(t) mens en buurt [ 5 e dagdeel ] 3.In trio’s: uitwisseling rond de werkinhouden Wat heb ik nodig om me verder te specialiseren/focussen? Wat heeft onze afdeling nodig? Welke expertise kan ik inbrengen in de groep? Welke communicatievormen hebben we nodig? Ieders persoonlijke bijdrage hierin. Om alles waar te maken en te laten functioneren: wat dient er dan op afdelingsniveau te gebeuren? hoe communicatie stroomlijnen: intern en extern?
Versterk(t) mens en buurt [ 5 e dagdeel ] 4.Uitwisseling in teamverband Delen van individuele expertise die kan worden ingebracht Delen van verwachting naar ondersteuning, hulpmiddelen enz Hoe gaan we ons hierop organiseren: intern en extern?
Versterk(t) mens en buurt [ 5 e dagdeel ] 5.The finish! Met vernieuwde energie en bezieling samen een ‘getalenteerde’ toekomst tegemoet
Versterk(t) mens en buurt [ verder verloop ] Al doende uitrollen van talentoefening verdere taakinvulling op basis van talentoefening 1 e stap: mei 2009 Maart 2011: quasi volledige personeelsinzet rekeninghoudend met talentoefening Bij elk nieuw project: talentreflex
Versterk(t) mens en buurt [ contactgegevens ] Katleen Geets Projectmedewerker – technisch adviseur Hilde Van Ransbeke coördinator afdeling Wonen