Welkom in SPH VTO 2 Aandachtspunten 1. Info examencommissie. 2. Korte jaar introductie VTO 2. 3. Betrokken docenten VTO 2. 4. Groepsindeling. 5. Introductie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Eindwerk zesde jaar.
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Drs. M.B. de Vries, Anesthesioloog UMCU, Divisie Vitale Functies
Werkveldtraining 26 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Inleiding in de Civiele Techniek
Landbouwbreed Klaaswaal
Leer- werkplaats MPG aanpak
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Portfolio Faculteit der Letteren
V1 stage - Blok 4.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Docent medmec = Wil Adolfs
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Al doende leren training docenten
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Studiecoach Bijeenkomst
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Welkom in SPH VTO 2 Aandachtspunten Korte jaar introductie VTO 2.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 3 De innovatieopdracht.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Gespreksvaardig-heden
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Studieloopbaancoaching
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Rollen binnen het werkplekleren
Daphne Keller 30 augustus 2017
Innovatie in het onderwijs
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Honours programma: voor wie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Welkom in SPH VTO 2 Aandachtspunten 1. Info examencommissie. 2. Korte jaar introductie VTO Betrokken docenten VTO Groepsindeling. 5. Introductie semester VTO Toelichting KO 5 : Paul Zondervan 7. Toelichting KO 6 : Josefine Boertjens 8. Toelichting KO 7 : Petra van Harten (week 46) 9. Toelichting keuzevakken.

1. Kort overzicht VTO 2 (1) JAAR 2: Werken aan complexiteit. Semester 2.1: Werken met individuen, groepen en systemen. Semester 2.2: Werken in een team, een organisatie en in de maatschappij.  Trainingsweek: kalenderweek  Stage (= KO 10): iedereen, 14 weken, start kalenderweek  Verdiepingsminor in de 2e helft semester 2.2.

1. Kort overzicht VTO 2 (2) Belangrijke studiehandleidingen: 1. Opleidingsgids Major SPH VTO 2 t/m 4(14-15) en de OER (digitaal op entree) 2. Ook op entree: Nota studentgestuurd onderwijs (keuzevak sem 2.2.) Printing on demand. 1. Studiehandleiding sem 2.1. met daarin de KO 5, 6 en Vier ondersteunende studiehandleidingen voor de kernopgaven 5, 6 en Stagenota VTO 2 SPH (= kernopgave 10) 4. Studiehandeling stage voorbereiding jaar 3 5. Studiehandleiding trainingsweek 6. Studiehandleiding SLO

2. Betrokken docenten VTO 2. Jaarteam Major SPH Teamleider: Adriaan Oosterloo Jaarlaag coördinator : Hedzer van der Kooi Aanspreekpunt studenten, overleg gr-vert, onderwijszaken NB. Let op mededelingen Entree Examinatoren Paul, Josefine en Petra. Praktijk Vele enthousiaste en competente docenten!

3. Groepsindeling/rooster a. Er zijn 6 VTO 2 SPH groepen (S2A t/m S2F) b. Instromers zijn verdeeld over alle lesgroepen

4. Introductie semester 2.1. (1) Bespreking a.d.h.v. studiehandleiding semester 2.1. (vragen? Stel ze aan je slb-er!) a. Inleiding: door/instromers, overzicht. b. Doelstellingen: “De creatieve professional: met afstand het meest nabij” -> semesterdoelen -> programmadoelen -> toetsing. c. Toetsing:  Drie kernopgaven.  Casustoetsen QMP. (halverwege en eind semester. Let op de belangrijke opmerkingen)  Studie loopbaan ontwikkeling.  Toetsing stage is in semester 2.2.  Diagnostische toets Engels

4. Introductie semester 2.1. (2) d. Coaching bij kernopgaven: Coaching op inhoud: KO 5. Methodische interventies ontwerpen -> docent methodiek. KO 6. Groepsleider zijn -> docent groepswerk KO 7. Creatief hanteren van dilemma’s -> docent ethiek Coaching op proces: studieloopbaanbegeleider

4. Introductie semester 2.1. (3) e. SBU verantwoording. f. Overzicht binnenschools curriculum. g. Stage VTO 2. - taak praktijkbureau en GV-er. h. Evaluatie.  Verbeterslag n.a.v  Overleg JLC en GV-ers. i. Semesteroverzicht.

Ontwerpen van hulpverlening binnen gezin en netwerk. KO 5: Methodische interventies ontwerpen Verantwoordelijke docent: Paul Zondervan

KO 5: Wat gaan jullie doen? Een analyse maken van de (gezins-) problematiek van een gezin uit de tv serie ‘Family Matters’. Een netwerkanalyse maken van dit gezin. Aan de hand van deze analyses en de theorie ontwerpen van hulpverlening voor dit gezin. Analyse van de gezinsproblematiek Netwerkanalyse Adequaat hulpverleningsplan

Hoe werkt dat? Je maakt in deze KO gebruik van de kennis die je vanuit de verschillende disciplines wordt aangeboden. Het gaat dus om het bestuderen, analyseren en combineren van verschillende inzichten. Het geheel wordt vanuit het vak methodiek aangestuurd.

KO 5: de toetsing 1 eindopdracht met 9 bijlages: Eindopdracht: Hulpverleningsplan. Bijlages: 1. Uitwerking Psychologie 2. Uitwerking Pedagogiek 3. Uitwerking Medische kennis 4. Uitwerking Methodiek (Het gewone leven) 5. Analyse Methodiek 6. Netwerkanalyse 7. Interventie BVO 8. Interventie S&S 9. Verantwoordingsdocument Voor de rood gemarkeerde bijlages is een voldoende beoordeling een voorwaarde. Verdere werkwijze en toetsingscriteria staan in het semesterboek.

Inleveren en becijfering Alle opdrachten worden ingeleverd via de digitale inleverbibliotheek van Entree. Je maakt deze hele opdracht in je PF groep Inlevermoment voor de eerste ronde: 7 november 2014 om 12:00 Lever het document 1 maal in per PF groep, zet je klas en PF groep in de titel van het bestand en al jullie namen op het voorblad Je beoordelingen vind je terug op Entree

Jamaarmeneerikkanhetnietvinden!

KO 6 Groepsleider zijn

Deelnemende disciplines: - Groepswerk (incl. training groepswerk) - Methodiek, competentiegericht werken - Conflict- en agressiehantering - MAM Drama - MAM Sport en Spel - (Psychologie)

KO 6 Groepsleider zijn Uitgangspunten: - Zichzelf profileren als groepsleider - Leiderschap tonen, regie behouden - Samenwerken met medegroepsleider - Professioneel (dreigend) conflict hanteren: - Competentiegerichte benadering - (Dreigend) conflict zo muzisch mogelijk aangaan in de gehele groep - Bij separatie achter scherm. Instructie bij groepswerk en CenA.

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: 1. Startdocument 2. Reflectiedocument 3. Competentietoets 4. Reflectieverslag op competentietoets

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: 1. Startdocument =verslag (1A4) dat student meeneemt bij start competentietoets, waarin = samenvatting leerervaring vanuit lessen methodiek, groepswerk, C en A, S en S, drama en trainingsweek n.a.v. de gemaakte reflecties leerwinst, kwaliteiten en valkuilen =competenties die getoond gaan worden in CT

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: 2. Reflectiedocument, bestaat uit vijf reflectieverslagen: -Verslag groepswerkweek -Groepswerk -Drama -Conflict- en Agressiehantering -Sport en spel nakijken door betreffende docenten o-v-g op Entree voorwaarde om cijfer KO6 in te voeren

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: 3. Competentietoets =Toets waarin student zich positioneert als groepsleider =Twee studenten worden getoetst (koppel) =Acteurs spelen groepssituatie uit SPH-werkveld =Twee docenten beoordelen

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: 4.Reflectie op =getoonde competenties =getoonde kwaliteiten en valkuilen ingezette interventies De twee toetsdocenten beoordelen.

KO6 Toets op 16, 17 en 18 december 2014 Succes!

7. Toelichting keuzevakken Keuzeprogramma’s vto-2 SPH semester 2 - Jullie ontvangen uiterlijk 05 september 2014 een mailbericht van Manon de Gier. - Informatie over: a. Inhoud keuzeprogramma’s. b. Wijze van inschrijven keuzeprogramma’s. c. Toewijzing keuzeprogramma’s. d. Commissiewerk.

Tenslotte Een in alle opzichten goed studiejaar gewenst!