Fase 1 Ken de (detail)handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
Over consumenten, gedrag en marketing
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
commerciële presentatie
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Leiderschap.
Een startersgids voor innovatie
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Swot analyse
Business Marketing Management
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing Marketingoriëntatie
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Detailhandelsmarketing
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
HS 3 Het verkoopgesprek.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
functies detailhandel
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Online Marketing voor het MBO
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Retailmarketing Par: 2.1, 2.2 en 2,3 Blz. 264 tm 273

2.1: Behoefte en marketing Behoefte = Een gemis ervaren…. Behoeftes zijn oneindig Winkels bevredigen je behoeftes Behoefte pyramide van Maslow!

Marketing = wanneer een winkelier de wensen en behoeften van zijn klanten voorop stelt. Winkelier is constant bezig zijn winkel aan te passen aan wat zijn klanten willen. Winkelier moet denken vanuit de klant Vragen? - Wat willen mijn klanten - Hoe kan ik mijn klanten het beste van dienst zijn

Markt = een groep mensen met bepaalde behoeften en wensen Markt = een groep mensen met bepaalde behoeften en wensen. De aanbieder probeert die te bevredigen door goederen en diensten aan te bieden.

Mogelijkheden in de markt: Gat in de markt: iets wat nog niet verkocht wordt, nog niet bestaat Groeimarkt: groeiende markt in de toekomst (in 2019 meer van 50% 50+ in Nederland) Verzadigde markt: als er geen nieuwe omzetmogelijkheden meer zijn. De markt groeit niet meer.

Doelgroep: de groep consumenten waar de winkelier zich met zijn hele winkel op richt. De winkelier moet zijn commerciële beleid afstemmen op zijn klantengroep.

Doelgroep http://www.wefashion.nl/on/demandware.store/Sites-WE-NL-Site/nl_NL/Inspiration-Show?cgid=organisation

Soorten marketing Als alle activiteiten van de winkelier zich richten op de behoefte bevrediging van de consument = consumentenmarketing Als een winkelier volgens de marketing gedachte de winkel exploiteert, dan is dit een vorm detailhandelsmarketing (retailmarketing)

2.2 Speelruimte Winkel is onderdeel van de maatschappij! De omgeving heeft hier grote invloed op, de winkelier moet rekening houden met verschillende factoren die de speelruimte bepalen. Factoren: Externe factoren Interne factoren

Externe factoren Hier heb je als winkelier geen invloed op, zoals: Consumenten Concurrenten (gemeentelijke) overheid: (beslissingen van de regering) Economische situatie (crisis) Internationalisatie

Interne factoren Hier kan de winkelier wel invloed op uitoefenen! Financiën (plannen) Management (zelf) Personeel (scholing)

Retailinstrumenten De gereedschappen waarmee de winkelier consumenten naar hun winkel toe “lokken”. Als je deze op de juiste manier combineert ontstaat de retailmix. De retailmix is een andere benaming voor de marketingmix! (P)

Retailinstrumenten / de P’s Assortiment Product Vestigingsplaats Plaats Commerciële presentatie Presentatie Prijsstelling Prijs Detailistenpromotie Promotie Personeel personeel Service Physical distribution (fysieke distributie)

2.3 Retailinstrumenten nader bekeken Maak 2-tallen Kies een winkel uit Maak een presentatie in PowerPoint of Prezi of ….. over de retailmix van deze winkel De presentatie bestaat uit minimaal 8 dia’s of slides. Maak gebruik van paragraaf 2.2 en 2.3 blz. 266 t/m 273 Let op: plaatjes zeggen vaak meer dan woorden. Laat de presentatie een hulpmiddel zijn van dat wat je wilt vertellen!