Evalueren maakt een verschil

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Formatief - summatief evalueren
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
In het bestuursakkoord
MBO passend onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Begeleiden van het B-leerproces
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vernieuwing verzorging
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Wat is passend onderwijs?
Competentieprofielen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Zorgstructuur op basisschool Pius X
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kunstonderwijs op maat
Leren in een alternatieve leercontext infosessie 25 augustus 2014.
Workshop evalueren Dcp
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Social work Week 2.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Onderwijsdoelen in het dko
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
het katholiek basisonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Breed en competentiegericht evalueren in het dko infosessie 25 augustus 2014

Evalueren maakt een verschil Feedback van de leerkracht heeft meest wezenlijke effect op leerprestaties (J. Hattie 2003)

Vanaf 2014-2015: 2 mogelijkheden organieke evaluatieregeling : organisatie ligt vast in de regelgeving breed en competentiegericht evalueren: academie werkt eigen evaluatiesysteem uit

Competentiegericht kunstonderwijs? Artistieke competentie = combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes die iemand nodig heeft om zich artistiek te uiten Holistische manier van leren

Competentiegericht kunstonderwijs? Vaardigheid de leerling kan een bepaalde toonladder spelen Competentie de leerling kan met een gepaste toonladder over een akkoord improviseren = de leerling weet welke toonladder (kennis) = de leerling kan de toonladder spelen (vaardigheid) = de leerling kan in real time een gepaste keuze maken ( zelfstandigheid, concentratie)

instrument om het leren zelf te stimuleren Breed evalueren Evalueren = nagaan in welke mate de leerling bepaalde vooropgestelde doelen bereikt heeft instrument om het leren zelf te stimuleren

Breed evalueren beoordelen + groeipotentieel van de leerling in kaart brengen evalueren zit verweven in het leerproces, vormt geen eindpunt TESTCULTUUR → ASSESMENTCULTUUR Cf. pilootprojecten ‘kunstig competent’ en ‘competent in artistieke competenties’

Breed spectrum van competenties Individuele gedrevenheid vakmanschap presenteren (onder)zoeken samenwerken creëren en innoveren

Breed evalueren veelvormig veelzijdig

Breed en competentiegericht evalueren: aan de slag visieontwikkeling communicatie operationalisering kwaliteitsbewaking

Breed en competentiegericht evalueren: aan de slag visieontwikkeling communicatie operationalisering kwaliteitsbewaking

Visieontwikkeling Meer dan een reglement of plan van aanpak Weeg voorstellen af aan de hand drie kwaliteitsindicatoren: transparant, valide en betrouwbaar Sluit aan bij het pedagogisch-artistiek project van de academie Zorg voor gedragenheid in het team (cf. lokaal comité)

Een transparante evaluatie hanteert spelregels die iedereen kent gebruikt heldere beoordelingscriteria en werkwijze zorgt voor gerichte feedback

Transparant Voorbeelden: de beoordelingscriteria zijn helder en eenvoudig geformuleerd de leerkrachten hanteren een vooraf opgestelde waarderingsschaal de leerlingen worden bij het begin van het schooljaar op de hoogte gebracht van de doelen die ze moeten bereiken, de evaluatie-activiteiten en de beoordelingscriteria

Een valide evaluatie beoordeelt leerlingen aan de hand van criteria die er toe doen Minimalistische benadering: (minimum)leerplandoelen = juridisch ijkpunt om te bepalen of de leerling geslaagd is Maximale benadering: (minimum)leerplandoelen + criteria die de academie zelf van belang vindt voor de brede artistieke ontwikkeling van de leerling

Valide Voorbeelden de evaluatiecriteria zijn een duidelijke afspiegeling de (minimum)leerplandoelen de beoordeling focust op de vooropgestelde criteria en laat andere informatie achterwege de juryvoorzitter waakt erover dat bepaalde criteria niet over- of onderbelicht worden

Een betrouwbare evaluatie streeft naar objectiviteit is veelzijdig en veelvormig gaat niet over één nacht ijs…

Betrouwbaar Voorbeelden de evaluator beschrijft waarneembaar gedrag bv. inbreng van verschillende leerkrachten (eventueel ook externe deskundigen) bv. verschillende informatiebronnen: observatie, portfolio, zelfevaluatie, peer assessment, bv. diversiteit aan evaluatie-activiteiten: toonmoment, toetsing, feedback a.d.h.v. portfolio, permanente evaluatie bv. voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften hanteert de academie een aangepaste evaluatievorm

Breed en competentiegericht evalueren: aan de slag visieontwikkeling communicatie operationalisering kwaliteitsbewaking

Communicatie = kritische succesfactor! basisprincipes komen in het schoolreglement de academie zorgt ervoor dat alle (nieuwe) leerkrachten, leerlingen (evt. ouders) over de krachtlijnen en evaluatieprocedure goed geïnformeerd zijn

Communicatie Tips en tricks Breng alle informatie ergens samen: bv. brochure, website Lanceer geregeld reminders, verwijs naar de visie Zorg voor samenhang in vormgeving en taalgebruik

Breed en competentiegericht evalueren: aan de slag visieontwikkeling communicatie operationalisering kwaliteitsbewaking

Operationalisering Regelgever legt nauwelijks organisatorische voorschriften op Academie bepaalt zelf: de vorm van evaluatieactiviteiten de planning in het schooljaar De beoordelingsprocedure (samenstelling van evaluatiecommissie, wijze van beraadslaging, beoordelingscriteria inzage en feedback

Operationalisering Academie ontwikkelt zelf instrumenten die zij nodig acht: bv. evaluatiefiche portfolio waarderingsschaal Gebruiksvriendelijk maar ook transparant, valide en betrouwbaar Ondersteuning van pedagogische begeleiding

Operationalisering: rechten en plichten van leerlingen Effect van (mondelinge) feedback op de leerprestaties → minimaal twee gedocumenteerde evaluatiegesprekken met de leerling Leerlingen zijn verplicht om deel te nemen aan de evaluatieactiviteiten (onder welke vorm ook)

Breed en competentiegericht evalueren: aan de slag visieontwikkeling communicatie operationalisering kwaliteitsbewaking

Kwaliteitsbewaking = meta-evaluatie, evaluatie van de evaluatie Verantwoordelijkheid van de academie zelf kwaliteitsindicatoren: transparant, valide, betrouwbaar ondersteuning van pedagogische begeleidingsdienst