Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Kennispoort Verloskunde 2009
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Congres Bekostiging 2013 / 22 november 2012
Nationaal Programma Ouderenzorg
Sturen op gezondheid Rien Meijerink “Sturen op gezondheid, betere zorg, andere prikkels” 24 januari 2013 – Glazen Zaal Den Haag.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Verbetering van kwaliteit van zorg
Veranderingen in rol Familieraden
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
D4A en Toegankelijkheid
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Voorlopige MDS Chronische Zorg 11 juni Planning Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q
De verpleegkundig specialist in de rol van casemanager voor patiënten met mammacarcinoom: top oncologische zorg met een persoonlijk accent! Angelique Brands-Appeldoorn.
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Inventarisatie 2de/3de lijn T. b. v
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
De kracht van de ervaring
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
meten - weten - verbeteren - meten - weten -
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Cliënt- en Familieperspectief
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Wat je moet weten van meten in wetenschap en praktijk Basiscursus meetinstrumenten UNO-VUmc Wilco Achterberg Lizette Wattel 3 oktober 2007.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Wiro Gruisen, manager Regioregie
Esther van den Hende - projectleider KOMPLEET 24 januari 2013
Excellente Zorg Brigitte de Brouwer Beleidsmedewerker V&VN
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Patient Reported Outcome Measures
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Consultatiebijeenkomst Agenda Zorginstituut oktober
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Van tuur- naar stuurinformatie
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013

Wettelijke taken 1.Tot stand brengen van een eenduidig kwaliteitskader door het stimuleren, desnoods initiëren, van de ontwikkeling van professionele standaarden; 2.Ondersteunen van het veld bij de implementatie van professionele standaarden; 3.Inzichtelijk maken van kwaliteit door:  het stimuleren, desnoods initiëren, van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren;  Verzamelen en beschikbaar maken van kwaliteitsgegevens ten behoeve van keuzeinformatie en toezichtsinformatie 4.Bevorderen van gepast gebruik.

Kwaliteitsinstituut als regisseur Meerjarenagenda  Thema’s/onderwerpen voor standaarden en indicatoren;  Prioritering door Adviescommissie Kwaliteit; Toetsingskader  Eisen te stellen aan richtlijnen, zorgstandaarden en zorgmodules  Eisen te stellen aan indicatoren en meetinstrumenten Register  ‘Goedgekeurde’ standaarden en indicatoren

Toetsingskader kwaliteitsinstituut Vragen, vragen en nog meer vragen: 1.Wat?  Welke indicatoren? Welk niveau (micro, meso, macro)? Welke (case mix) correcties? 2.Wie?  Wie stuurt wie? Verzekeraar/gemeente, professional/instelling, patiënt/cliënt? 3.Hoe?  Belonen of straffen? Omvang financiële prikkels? Budgetverantwoordelijkheid? Sturen op gezondheid

Wat? Voorbeeld: PROMs in CQI metingen

Door patiënt ervaren effect van operaties: Is lichamelijk functioneren beter/slechter dan voor de operatie? (bron: CQ-index,

Vragen: Verschillen deze uitkomsten tussen ziekenhuizen? Antwoord: nee Hoe voorspelbaar/beïnvloedbaar zijn deze uitkomsten? Antwoord: ??? Waarvoor moeten we corrigeren? Antwoord: ??? Welk percentage ‘geen verbetering’ is aanvaardbaar? En verschilt dat per aandoening? Antwoord: ??? Wat zeggen deze uitkomsten over de geleverde kwaliteit? Antwoord: ???

Indicatiestelling Proces- en uitkomstindicatoren Wat is kwaliteit? Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ): Quality is doing the right thing, at the right time, for the right person and having the best possible result. M.a.w.: de goede dingen doen én die dingen goed doen.

Wat we écht willen weten … ???????

Proces of uitkomst? Tevredenheid van patiënten wordt vooral verklaard door proceskenmerken (bejegening, communicatie) en veel minder door uitkomsten (Rademakers, Delnoij, de Boer, 2011) IVF-patiënt neemt genoegen met 10% lagere kans op zwangerschap in ruil voor vriendelijke dokter (Van Empel, Dancet, Koolman et al, 2011) Uit literatuurreview blijkt: de kiezende patiënt wil meer weten dan alleen uitkomsten (Victoor, Delnoij, Friele & Rademakers, 2012)

Structuurindicatoren? Top 3 van kwaliteitseisen bewoners verpleeg- en verzorgingshuizen (NIVEL, 2007) 1.Er is voldoende personeel; 2.Verpleegkundige handelingen worden goed verricht; 3.Maaltijden smaken goed.

Ervaren beschikbaarheid personeel (bron: CQ-index,

Stellingen 1.Geen uitkomsten meten zonder (variatie in) indicatiestelling in kaart te brengen. 2.Geen uitkomsten meten zonder structuur- of procesindicatoren die:  Relevant zijn voor de patiënt/cliënt en/of;  Professionals nodig hebben om kwaliteit te verbeteren.