Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013
Wettelijke taken 1.Tot stand brengen van een eenduidig kwaliteitskader door het stimuleren, desnoods initiëren, van de ontwikkeling van professionele standaarden; 2.Ondersteunen van het veld bij de implementatie van professionele standaarden; 3.Inzichtelijk maken van kwaliteit door: het stimuleren, desnoods initiëren, van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren; Verzamelen en beschikbaar maken van kwaliteitsgegevens ten behoeve van keuzeinformatie en toezichtsinformatie 4.Bevorderen van gepast gebruik.
Kwaliteitsinstituut als regisseur Meerjarenagenda Thema’s/onderwerpen voor standaarden en indicatoren; Prioritering door Adviescommissie Kwaliteit; Toetsingskader Eisen te stellen aan richtlijnen, zorgstandaarden en zorgmodules Eisen te stellen aan indicatoren en meetinstrumenten Register ‘Goedgekeurde’ standaarden en indicatoren
Toetsingskader kwaliteitsinstituut Vragen, vragen en nog meer vragen: 1.Wat? Welke indicatoren? Welk niveau (micro, meso, macro)? Welke (case mix) correcties? 2.Wie? Wie stuurt wie? Verzekeraar/gemeente, professional/instelling, patiënt/cliënt? 3.Hoe? Belonen of straffen? Omvang financiële prikkels? Budgetverantwoordelijkheid? Sturen op gezondheid
Wat? Voorbeeld: PROMs in CQI metingen
Door patiënt ervaren effect van operaties: Is lichamelijk functioneren beter/slechter dan voor de operatie? (bron: CQ-index,
Vragen: Verschillen deze uitkomsten tussen ziekenhuizen? Antwoord: nee Hoe voorspelbaar/beïnvloedbaar zijn deze uitkomsten? Antwoord: ??? Waarvoor moeten we corrigeren? Antwoord: ??? Welk percentage ‘geen verbetering’ is aanvaardbaar? En verschilt dat per aandoening? Antwoord: ??? Wat zeggen deze uitkomsten over de geleverde kwaliteit? Antwoord: ???
Indicatiestelling Proces- en uitkomstindicatoren Wat is kwaliteit? Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ): Quality is doing the right thing, at the right time, for the right person and having the best possible result. M.a.w.: de goede dingen doen én die dingen goed doen.
Wat we écht willen weten … ???????
Proces of uitkomst? Tevredenheid van patiënten wordt vooral verklaard door proceskenmerken (bejegening, communicatie) en veel minder door uitkomsten (Rademakers, Delnoij, de Boer, 2011) IVF-patiënt neemt genoegen met 10% lagere kans op zwangerschap in ruil voor vriendelijke dokter (Van Empel, Dancet, Koolman et al, 2011) Uit literatuurreview blijkt: de kiezende patiënt wil meer weten dan alleen uitkomsten (Victoor, Delnoij, Friele & Rademakers, 2012)
Structuurindicatoren? Top 3 van kwaliteitseisen bewoners verpleeg- en verzorgingshuizen (NIVEL, 2007) 1.Er is voldoende personeel; 2.Verpleegkundige handelingen worden goed verricht; 3.Maaltijden smaken goed.
Ervaren beschikbaarheid personeel (bron: CQ-index,
Stellingen 1.Geen uitkomsten meten zonder (variatie in) indicatiestelling in kaart te brengen. 2.Geen uitkomsten meten zonder structuur- of procesindicatoren die: Relevant zijn voor de patiënt/cliënt en/of; Professionals nodig hebben om kwaliteit te verbeteren.