Teamontwikkeling Minipresentatie….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
met inzichten uit de sport
Leidinggeven aan professionals Professional (…) iem. die een tak van sport als beroep uitoefent. Professional: stuurt zichzelf, ontwikkelt steeds expertise,
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
WAT SCHEELT DAT TEAM © Hoe maak je een concrete teamdiagnose
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 SUCCES P R E S E N T A T I E R o b i n v a n G a l e n.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Project werkgroep: Werken in teams
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Leiderschap in Nederland
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Leidinggeven en coachen
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Dans van Vos Weg van Wolf
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Inleiding parallelprocessen.
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
Succesvoller en plezierige samenwerken
Samenvatting teambuilding

Samenwerken.
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Waar vind ik rust? David in Psalm 131: ‘Ik heb mijn ziel tot rust gebracht’ Tot rust brengen – kalm, stil maken Psalm 131 – een korte psalm om te.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
Groepsdynamiek 1.
Beroepshouding en beroepscode
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Beter samenwerken in teams
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Communicatie 7e les.
Talent in Ontwikkeling
Teambarometer.
Aantrekkelijk formuleren
LOB Waar ben je trots op?.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Persoonlijk Leiderschap
In gesprek over werkdruk
5 valkuilen & Tips.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Teamontwikkeling Minipresentatie…

M1 Beginnend team: ‘ikke en de rest kan…’ Los zand, individuen Veel appèl op leider, die zegt wat er moet Afwachtend, weinig initiatief, doen wat anderen doen Afspraken worden vrij geïnterpreteerd Nog geen commitment, veel ‘moeten’ en ‘klagen’ Forming-fase: regels en afspraken moeten nog bepaald worden

M2 Zoekend team: ‘ik versus jij’ Beginnende samenwerking, vaak in subgroepen Geen collectief hart, geen echte eenheid Beginnende taakafstemming Verschillen worden zichtbaar Nogal wat strijd, wijzen naar elkaar, concurrentie Tegenafhankelijkheid: ‘je bent er nooit / we mochten het toch zelf doen’ Storming: conflicten steken de kop op, explosies

M3 Hecht team: ‘wij versus zij’ Collegialiteit en verantwoordelijkheid, trots Leren van elkaar, ontwikkelen zich; feedback Team voert opdracht zelfstandig uit binnen kaders Naar binnen gericht: ‘We are the best’ Benutten competenties, kwaliteiten en verschillen Zoeken oplossingen met creativiteit, humor Norming. Teamcultuur, regels en afspraken liggen nu vast

M4 Excellerend team: ‘wij èn zij’ Zichzelf overstijgend team (1+1=3) Vertrouwen en ondersteunen elkaar Open en directe communicatie, gericht op elkaar en op de taak Team als onderdeel en met open grenzen, treedt naar buiten (teamoverstijgend) Team weet goed aan te geven wat nodig is (ontwikkeling) Performing: team behaalt uitstekende resultaten vanuit visie en resultaatafspraken

Korte werkvormen (aanvulling op reader)

Plaatje 1 en plaatje 2: naar teamvolwassenheid

De complimentenmuur

Feedback

Johari-raam

Waar gaan we naartoe?

  Drijfveren