Veranderen: 2 verschillende benaderingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
Sollicitatiegesprek.
Hoe word je een ster? *.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
De theorie van de dramadriehoek
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Met Stakeholders Gedeelde Visie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Succesfactoren voor Top Teams
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Maatschappelijk vraagstuk
Hand-Out.
Een vergadering organiseren
Burgerschap Samenwerkend leren
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 7e les.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Veranderen: 2 verschillende benaderingen Als een verzorgde reis denken/plannen de heersende kijk doelen stellen stappenplannen implementeren (re)organiseren, structureren vinden stabiliteit/balans verschillen reduceren Als een trektocht handelen zwakke signalen, ervaringen, intuïtie co-creëren zelf-organiseren het klimaat, de setting veranderen zoeken dynamiek/onbalans verschillen gebruiken Out of the box

Benadering 1: ‘dingen goed doen’ Focus op controle Benadering 2: ‘dingen beter doen’ Focus op motivatie Benadering 3: ‘dingen samen doen’ Focus op dialoog Benadering 4: ‘dingen nu doen’ Focus op actie

Zeven verander vaardigheden Invloed uitoefenen Er zijn altijd minimaal twee manieren om iets te bekijken en om iets aan te pakken Stuur niet alleen op inhoud, maar ook op proces Communiceren doe je op een emotioneel intelligente wijze 5. Je kan de ander beïnvloeden zonder macht uit te oefenen Je bent je bewust van het verschil tussen wat je zegt en wat je doet en je maakt het verschil zo klein mogelijk De kunst van het feedback geven en ontvangen

Meelopers Bondgenoten Stakeholders model van Peter Block “Positive political skills at work” Draagvlak creëren 1. Deel visie, richting, doel 2. Bevestig of onderhandel overeenstemming 3. Bevestig of onderhandel vertrouwen hoog Meelopers Bondgenoten Tegenstanders Tegenspelers kat uit de boom kijkers instemming laag laag vertrouwen hoog

1. BONDGENOTEN Bevestig de instemming met het project of de visie Bevestig (opnieuw) de kwaliteit van de relatie Erken en bespreek twijfel en kwetsbaarheid met betrekking tot je visie en projecten Vraag om advies en steun 2. TEGENSPELERS Bevestig (opnieuw) de kwaliteit van de relatie en het feit dat deze gebaseerd is op vertrouwen Maak je positie duidelijk Geef neutraal weer hoe hun positie is volgens jou Maak een begin met de oplossing van het probleem - onderhandel

3. MEELOPERS Bevestig (opnieuw) de instemming Erken dat je enige reserves hebt met betrekking tot de eerlijkheid en directheid van het gesprek tot nu toe. Wees duidelijk over wat je van hen verwacht in de samenwerking Vraag hen hetzelfde te doen Probeer overeenstemming te krijgen met betrekking tot de vorm van samenwerken 4. KAT UIT DE BOOM KIJKEN Maak je standpunt duidelijk met betrekking tot het project Vraag waar zij staan Oefen lichte druk uit Moedig ze aan over het onderwerp na te denken en vraag hen ons te laten weten wat er voor nodig is om hun steun te verwerven.

5. TEGENSTANDERS Maak je visie op het project duidelijk Maak op een neutrale manier duidelijk wat naar jou idee het standpunt van de tegenstander(s) is. Identificeer je eigen bijdrage aan het probleem Sluit af met je eigen plannen, zonder eisen te stellen

push, pull en moving away Push I Normeren/regels stellen Belonen/straffen Gebruik maken van pos.en neg. incentives Druk uitoefenen Je positie gebruiken Manipuleren Push II Argumenten Overtuigen Verkopen Feiten en meningen inbrengen Een appel doen op redelijkheid Pull I Vetrouwen wekken Zoeken naar participatie Luisteren Met respect benaderen Uitnodigen t. meedenken Jezelf kwetsbaar opstellen Pull II Samen naar de toekomst kijken Enthousiasmeren Exploreren Idealen en waarden uitwisselen Kleurrijke metaforen en beelden gebruiken Moving Away Ritueel Over iets anders praten Iets gaan doen Allerlei invalshoeken bespreken Uitstellen

EEN ANDERE KIJK OP ORGANISATIES (Bolman en Deal) STRUCTUUR KADER Knippen en plakken HRM KADER Mensen + Organisaties SYMBOLISCH KADER Zinvol werken POLITIEK KADER Coalities van Belangen ….elk verhaal een stukje van de werkelijkheid……….