Denk en doe Steven Degrieck.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Advertisements

Welkom in de AUTIKLAS.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Handelingsgericht werken en de IB
Communicatie met de achterban
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Van probleemstelling naar doelstelling
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
De Grenzeloze generatie op de arbeidsmarkt 4 november 2011
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Collectief portfolio groep 3
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Ik heb iets van autisme of zo
Samen toch apart Stap voor stap
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Competentiegericht leren vmbo
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop “Beoordelen”
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
vanuit een herstelgerichte visie!
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Leerstijlen KOLB SJM.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Praktijkervaring en reflectie
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
De leerling of stagiaire in beweging!
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Lespakket Opleidingen
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Begeleiden Les 5.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Denk en doe Steven Degrieck

Educatieve benadering Autisten hebben moeilijkheden met het spontaan leren van vaardigheden. Impliciete, verborgen betekenissen moeten hen uitgelegd worden. Ze moeten leren denken in kleine stapjes. Het aanleren gebeurt in 3 fasen.

Fase 1 Elke nieuwe vaardigheid moet aangeleerd worden in een zo aangepast mogelijke situatie. Vaak zal dit een specifieke leersituatie zijn bvb aan een tafel. Zo’n situatie wordt vaak benoemd als “de leertafel”.

Fase 1 (vervolg) Kenmerken van deze situaties: Prikkelarm Aan een tafel Constante begeleiding Aangepaste communicatie Beloningen inlassen

Fase 2 Nadat een bepaalde vaardigheid is verworven is het belangrijk aan de generalisatie te werken. Bedoeling is een actieve aanzet te geven voor het toepassen van wat de autist geleerd heeft. Dit gebeurt niet onder constante begeleiding maar zelfstandig. Er hoort wel nog controle bij.

Fase 3 Generalisatie van de vaardigheid naar een reële, levensechte context. Niet meer in een prikkelarme context. Individuele begeleiding is niet meer altijd mogelijk of wenselijk.

Voorbeeld van de fasen Je wil een autistische leerling leren betalen met euro’s in de krantenwinkel. Kennismaking met het nieuwe geld vb.: sorteeroefening onder begeleiding. In een zelfstandige leerhoek de leerling laten oefenen met het geld. In de krantenwinkel een krant kopen en zelf betalen.

Criteria voor een goede activiteit Een activiteit die je wil aanleren, moet aan bepaalde voorwaarden voldoen: Op niveau van de leerling Moet er aantrekkelijk uitzien Een stap per keer Visueel sober en duidelijk Moet stevig zijn Moet aanpasbaar zijn

Aan de slag Het boek bevat praktische oefeningen voor begeleiders om met autistische leerlingen aan de slag te gaan. Er zijn verschillende aspecten waarop geoefend kan worden, o.a.: communicatie, huishoudelijke vaardigheden, zelfredzaamheid, vrije tijd en sociale vaardigheden.

Gouden gids Peter Vermeulen beschrijft dit boek als een gouden gids voor wie mensen met autisme wil helpen ontwikkelen. Het is een herwerking van het vroegere “Takenboek” voor leerkrachten, therapeuten en activiteitenbegeleiders. Auteur Steven Degrieck is orthopedagoog en werkzaam bij Autisme Centraal.