Denk en doe Steven Degrieck
Educatieve benadering Autisten hebben moeilijkheden met het spontaan leren van vaardigheden. Impliciete, verborgen betekenissen moeten hen uitgelegd worden. Ze moeten leren denken in kleine stapjes. Het aanleren gebeurt in 3 fasen.
Fase 1 Elke nieuwe vaardigheid moet aangeleerd worden in een zo aangepast mogelijke situatie. Vaak zal dit een specifieke leersituatie zijn bvb aan een tafel. Zo’n situatie wordt vaak benoemd als “de leertafel”.
Fase 1 (vervolg) Kenmerken van deze situaties: Prikkelarm Aan een tafel Constante begeleiding Aangepaste communicatie Beloningen inlassen
Fase 2 Nadat een bepaalde vaardigheid is verworven is het belangrijk aan de generalisatie te werken. Bedoeling is een actieve aanzet te geven voor het toepassen van wat de autist geleerd heeft. Dit gebeurt niet onder constante begeleiding maar zelfstandig. Er hoort wel nog controle bij.
Fase 3 Generalisatie van de vaardigheid naar een reële, levensechte context. Niet meer in een prikkelarme context. Individuele begeleiding is niet meer altijd mogelijk of wenselijk.
Voorbeeld van de fasen Je wil een autistische leerling leren betalen met euro’s in de krantenwinkel. Kennismaking met het nieuwe geld vb.: sorteeroefening onder begeleiding. In een zelfstandige leerhoek de leerling laten oefenen met het geld. In de krantenwinkel een krant kopen en zelf betalen.
Criteria voor een goede activiteit Een activiteit die je wil aanleren, moet aan bepaalde voorwaarden voldoen: Op niveau van de leerling Moet er aantrekkelijk uitzien Een stap per keer Visueel sober en duidelijk Moet stevig zijn Moet aanpasbaar zijn
Aan de slag Het boek bevat praktische oefeningen voor begeleiders om met autistische leerlingen aan de slag te gaan. Er zijn verschillende aspecten waarop geoefend kan worden, o.a.: communicatie, huishoudelijke vaardigheden, zelfredzaamheid, vrije tijd en sociale vaardigheden.
Gouden gids Peter Vermeulen beschrijft dit boek als een gouden gids voor wie mensen met autisme wil helpen ontwikkelen. Het is een herwerking van het vroegere “Takenboek” voor leerkrachten, therapeuten en activiteitenbegeleiders. Auteur Steven Degrieck is orthopedagoog en werkzaam bij Autisme Centraal.