Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Feedback – Hoe kan het beter?
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Workshop Handelingsgericht werken
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
LOB-middag Haaglanden
Reflectievaardigheden en instrumenten
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De nieuwe werkelijkheid
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Hoe een loopbaandialoog te voeren
LOB als doorlopende leerlijn
Congres Appreciative Inquiry
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Deel anders, mijn organisatie
Loopbaanontwikkeling en begeleiding in 2014
Loopbaanreflectiegesprekken
CanDo Coaching.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Leerstijlen KOLB SJM.
De N-factor, lessencyclus over netwerken
VERSTERK WAT WERKT.
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Welkom LOB Helicon Eindhoven VMBO-MBO 20 januari 2016
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
LOB in het PTA van het VMBO
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
Anne-Karine Bakx | stafmedewerker Onderwijs & Innovatie
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Taallab 3.0 Online geletterdheid
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds. Pierson College 14 januari 2014

Programma: - Terugblik vorige keer - Vanuit de theorie - Wat hebben we gedaan? - Oefeningen - Splitsen

Jongeren kunnen niet goed kiezen. Matching werkt niet meer. Theorie Jongeren kunnen niet goed kiezen. Matching werkt niet meer. Hersenen en noodzaak. Ontwikkeling beroepsbeeld. Veranderende maatschappij.

Krachtige loopbaanomgeving Leren moet praktijkgestuurd en vraaggericht zijn. Leren moet dialogisch zijn. Er moeten keuzemogelijkheden zijn. Loopbaangerichte intake Samenhangend geheel van LOBactiviteiten

Loopbaangesprek

Loopbaanreflectie op kwaliteiten en motieven Betekenis geven aan een bijzondere ervaring Specificeren van kwaliteit of motief Generaliseren van kwaliteit of motief Richting geven

Werkexploratie (ontdek je werkplek)

Werkexploratie (kansen ontdekken) Onderzoeken van werk, maar ook het bijhouden van ontwikkelingen op: Wetenschappelijk gebied (wat wordt mogelijk) Politiek gebied (wat wordt belangrijk) Economisch gebied (wat wordt betaalbaar)

Werkexploratie Waar: Naar: Werkveld Personen Werkplek Problemen Procedures: eisen, werkzaamheden, leefregels Potentie: kansen, ontwikkelingen Door: Ervaren Internet Interview Activeren in gesprek: Verdiepen werkbeeld Verbreden werkbeeld Verbinden aan kwaliteiten en motieven M.Kuijpers, 2012

Werkexploratie Oefening 1: De student weet wat hij later wil worden Zet de student in actie in een loopbaangesprek Oefening 2: De student weet niet wat hij later wil worden Zet de student in actie in een loopbaangesprek Wat zijn vragen voor studenten? M.Kuijpers, 2012

Loopbaansturing (zelf aan zet) Loopbaangerichte beïnvloeding van leer- en werkproces Architectuur van de loopbaan Zoals werkexploratie zich richt op kansen ontdekken, richt loopbaansturing zich op kansen creëren! M.Kuijpers, 2012

Loopbaansturing (kansen creëren) Leren: leerervaringen opdoen. Experimenteren: nieuwe werkervaringen opdoen. Organiseren: begeleiding regelen en onderhandelen. Profileren: bewijzen verzamelen van kwaliteiten.

Loopbaansturing Bepaal een loopbaandoel/perspectief Schrijf het doel/perspectief op een papier Ga aan de ene kant staan en leg het doel aan de andere kant Geef met een post-it aan wat er moet gebeuren voor het doel bereikt kan worden (acties op leren, experimenteren, organiseren en profileren) Leg deze post-it neer op de afstand tussen het doel en waar je nu staat Welke stappen zijn hier voor nodig? Enzovoort, net zolang tot je de eerste stap in een keer kan overbruggen Schrijf vragen op die geschikt zijn voor studenten M.Kuijpers, 2012

Netwerken (in gesprek met)

Kwantiteit van de netwerkcontacten (zijn er genoeg?) Netwerken Kwantiteit van de netwerkcontacten (zijn er genoeg?) Kwaliteit van de netwerkcontacten (verscheidenheid, beslissingsbevoegdheid en relevantie)

Netwerken Netwerken: contacten opbouwen en onderhouden op de interne en externe arbeidsmarkt gericht op loopbaan­ontwikkeling. Netwerk in kaart brengen, onderzoeken en vergroten kwantiteit en kwaliteit van het netwerk: Voldoende Diversiteit Beslissingsbevoegd Relevant M.Kuijpers, 2012

Netwerkweb Ik Jan Tim Milou Stef Wil Jaap Marlies Job Esther M.Kuijpers, 2012

Netwerken In drietallen: Neem een vraag die je hebt of een probleem waar je mee stoeit waar je zelf niet uitkomt. Breng het netwerk in kaart. Bepaal de kwantiteit en kwaliteit van het netwerk Breid het netwerk uit met niet voor de hand liggende mensen Besluit wie het beste benaderd kan worden, wanneer, hoe diegene benaderd moet worden en, wat je zou willen en wat je de ander te bieden hebt Bedenk vragen voor studenten m.b.t. netwerken   M.Kuijpers, 2012

Oefenen met de loopbaandialoog Splitsen? Oefenen met de loopbaandialoog OF Aan de slag met het neerzetten van de leerlijnen: Wat kun je leerlingen aanbieden om ze goed voor te bereiden op het HBO? Wat bied je leerlingen wanneer aan om dit optimaal vorm te geven? Wat kun je doen in mentorlessen en wat kan de vakdocent doen? Heeft het een en ander gevolgen voor het begeleidingsmodel? Et cetera.

Oefenen met de loopbaandialoog Aanzetten tot actie Niet van plan Twijfel over verandering Voornemen tot verandering Actie Gedragsbehoud Ruimte voor emoties Exploreren van twijfel en barrières Help bepalen wat beste strategie is, zelfvertrouwen vergroten Help stappen nemen, waarderen Uitdagende stappen, zelfsturing

Waarderend reflecteren Het doel Hoe je het doel bereikt De student is aan het woord Ruimte voor verhaal Open vragen   De student wordt begrepen Valideren Duiden van bedoeling en emotie Het zelfvertrouwen wordt vergroot Waarderen Nadruk op eigen verantwoordelijkheid De student ontdekt kwaliteiten en motieven Terugkijken / Reflecteren Concrete ervaring die er toe doet Specificeren (van kwaliteit/motief) Generaliseren (naar andere situaties) Richting geven (sturen op nieuwe inzichten, kwaliteit / motief benoemen en relateren aan actie) De student is zelf aan zet, ontdekt zijn werkplek, en bouwt ervaringen, prestatiebewijzen en netwerk op Vooruitkijken / Activeren Aanzetten tot actie: exploreren, leren, experimenteren, organiseren, profileren Aansluiten op actiefase en uitkomsten reflectie Positieve ervaringen uitlokken: haalbaar Uitdagen tot iets dat hij niet kan/durft Netwerk inschakelen M.Kuijpers, 2012

Een loopbaangesprek Neem de laatste succeservaring in gedachten Voer een loopbaangesprek over: Wat deed jij hierin heel goed/ wat was hierin heel belangrijk? Doe je dit ook in andere situaties heel goed/ wat vind je belangrijk? Hoe zou je deze kwaliteit /dit motief noemen? In hoeverre gebruik je dit optimaal in je werk? Waar of hoe zou dit nog beter tot zijn recht komen? Welke stap zou je hiervoor kunnen nemen? Wie kan je daarbij helpen? M.Kuijpers, 2012

Reflectie op het loopbaangesprek In hoeverre was er ruimte voor het verhaal? Wat was de opbrengst? In hoeverre deed je iets anders dan anders? Wat zegt dit over jouw leerbereidheid, -vermogen? Wat is de (loopbaan)leercultuur in jouw organisatie? M.Kuijpers, 2012