SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Woord van Leven Januari 2010.
De beroemdste persoon die er is …
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Denk aan de sociale competentie
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is mijn roeping?
Ennea (negen) – grammos (punten). De mens is geschapen naar het beeld van God. Alle mensen zijn uniek, maar mensen hebben ook vele gelijkenissen. Daarom.
Hoe kun je Geloven? 1.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
De christelijke boodschap
Pastoraal op school.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
(godsdienst)sociologie
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Narcisme en zinervarng
Jezus vroeg zijn leerlingen: `Wie is de Mensenzoon volgens de mensen?' Matt 16/13.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Wat is de zin van ons leven?
Echt of nep?.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Kenmerken van de concept contextbenadering
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Samen werken aan een gezonde regio!
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Impulsdag voor de nieuwe evangelisatie Is onze parochie wervend of stervend? Zaterdag 16 november 2013 Den Bosch.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
CanDo Coaching.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Introductie De Copernicaanse Revolutie. I. De revolutie van het Oude naar het Nieuwe Verbond. A. Het Oude Verbond Focus:jou, mij, de mens Karakter: doen,
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Lekenpraatje PROMOTIE– 5 december 2014 – vrije universiteit
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Welkom in deze kerkdienst
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
De doop in de Heilige Geest
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Vrijheid en determinisme
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Kerkdienst in de 17e eeuw. “Verkondig de boodschap… of het nu uitkomt of niet”
Labo voor levensbeschouwing Ruimte voor perspectief Brugge culturele hoofdstad van Europa Christendom en moderniteit Van experiment rond ruimte.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
WAAROM IS DE WATERDOOP ZO’N BELANGRIJKE STAP IN HET LEVEN VAN EEN CHRISTEN?
“eigenheid” & “diversiteit”
Geloof in de samenleving en de rol van de overheid
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Wat doe ik hier vandaag? Ik zie dat christenen van alle tijden en alle plaatsen zich verbonden voelen met dezelfde God. Ik denk na over de manier waarop.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Totaalethiek – groei-ethiek
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Transcript van de presentatie:

SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 4 – 27 september 2014

Gezonden om te verkondigen (2003) “Als we het over de verkondiging van het evangelie hebben, denken we spontaan aan bepaalde initiatieven en activiteiten. Toch zien we zo het meest wezenlijke over het hoofd. De verkondiging van het evangelie is niet iets dat de Kerk naast al de rest ook nog kan doen. Door het feit zelf dat ze bestaat en door zo authentiek mogelijk te beantwoorden aan haar roeping (missie, zending), is de Kerk zelf levende en daadwerkelijke verkondiging van het evangelie. In die zin doet de Kerk niet alleen aan verkondiging, ze is verkondiging. “

DE VERKONDIGING VAN HET EVANGELIE 1. De context van de evangelisering II. Waarom evangeliseren? III. Wat en hoe evangeliseren?

CONTEXT

Een seculiere tijd Seculier < saeculum = tijd(elijke),profane…sacraal = het ‘eeuwige’ p. 10 : “Onze tijd is er één van diepgaande secularisatie” Secularisering/secularisatie 1) publieke domeinen (politiek, gerecht, cultuur, …) die onttrokken worden aan de godsdienst (bv. het onttrekken van kerkelijke goederen tijdens de Franse revolutie) 2) het verminderen en terugvallen van de deelname aan kerkelijke rituelen Taylor: 3) de gewijzigde omstandigheden (conditions of un/belief) die het mogelijk hebben gemaakt dat de vanzelfsprekendheid van het geloof rond 1500, vandaag heeft plaats gemaakt voor het optionele karakter ervan. “un context culturel inédit”

Christelijk geloof als een niet-vanzelfsprekende en niet-noodzakelijke optie (plausibiliteit) Leven in een immanent frame “agnosme” als leefvorm (Anton Houtepen)

“Je bent niet als christen geboren, je moet het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw)

“Je bent niet als christen geboren, je moet het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (4de eeuw)

“Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (4de eeuw) “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als onontbeerlijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw)

“Het is vandaag niet moeilijker, het is anders” (paus Franciscus) “De ‘geloofsomstandigheden’ van onze tijd zijn wel merkwaardig en gecompliceerd.”

“Het christendom toont dat er geen tegenspraak hoeft te zijn tussen het concrete leven met zijn negatieve en positieve ervaringen, en de zoektocht naar morele en spirituele vervulling die het immanente kader overstijgt.”

‘Het Woord is vlees-en-bloed geworden.” “Het christendom toont dat er geen tegenspraak hoeft te zij tussen het concrete leven met zijn negatieve en positieve ervaringen, en de zoektocht naar morele en spirituele vervulling die het immanente kader overstijgt.” INCARNATIE ‘Het Woord is vlees-en-bloed geworden.”

Authenticiteit (Charles Taylor) Autonomie of zelfbeschikking en authenticiteit zijn begrippen die vaak verward worden Onderscheid tussen de vorm en de inhoud van het handelen: Op het niveau van de vorm verwijst het ideaal van zelfbeschikking naar de manier waarop men een bepaald doel nastreeft. Je kunt niemand dwingen tot een bepaalde manier van leven. Zelfbeschikking verwijst hier duidelijk naar zichzelf: deze manier van leven moet mijn autonome oriëntatie zijn. Dat betekent echter niet dat ook op het inhoudelijke niveau authenticiteit naar zichzelf moet verwijzen. Veeleer is het zo dat wij slechts waarachtige voldoening in iets vinden, als dit een betekenis heeft die onze verlangens transcendeert. De ontsporing die er vandaag soms is, bestaat in het verwarren van beide niveaus. Zelfbeschikking op het niveau van de vorm is in onze cultuur een verworvenheid ; authenticiteit op het niveau van de inhoud is een uitdaging. Inhoudelijk heeft een houding van authenticiteit alles te maken met een antwoord op het appel dat van transcendente waarden uitgaat. (Zie : Charles TAYLOR, De malaise van de moderniteit, Kok Agora/Pelckmans, Kampen, Kapellen, 1994, 85-86 en Guido VAN HEESWIJCK, De plaats van religie en levensbeschouwing in de seculiere samenleving, in L.ABICHT e.a., Hoofddoek Hoofdzonde? Pluralisme en neutraliteit in de seculiere samenleving, Pelckmans, Kamthout, 2013, 41-82, 55-56,

Enzo Biemmi “In een multiculturele samenleving krijgt het christelijke geloof zijn origineel statuut terug van ‘proposition libre et adhésion libre’.”

DE VERKONDIGING VAN HET EVANGELIE 1. De context van de evangelisering II. Waarom evangeliseren? III. Wat en hoe evangeliseren?

Missioloog Valeer NECKEBROUCK Evangelisering WAAROM EVANGELISEREN? Missioloog Valeer NECKEBROUCK