WebQuest Welkom Inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Edushock leerfestival
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Eindwerk zesde jaar.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Pedagogisch ICT-project : ELO met WebQuests
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Nieuwe begroting Wat & hoe.
PCVO Lerarenopleiding Welkom Inleiding
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Van idee tot digitaal materiaal
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
1 WebQuest Welkom Inleiding. C. Bosmans - PHH 2 WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet –Overzicht.
Mondeling presenteren
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Informatievaardigheden
ZijActief Koningslust
Beoordelen leermiddelen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Werkstukken en rapporten
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Bijeenkomst September 2015
Toekomstgericht onderwijs
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
DO-IT activiteit 21 april Ik hoor en ik vergeet Ik zie en ik onthoud Ik doe en ik begrijp.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

WebQuest Welkom Inleiding

WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet Overzicht en didactiek van het model Het maken van een digitale les Het 'publiceren’ van een les op internet Tips en trucs C. Bosmans - PHH

WebQuests Wat? Waarom? Hoe? C. Bosmans - PHH

Wat is een WebQuest ? Een WebQuest is een gestructureerde leeractiviteit waarbij leerlingen gebruik moeten maken van informatie die ze op het internet kunnen vinden. Short term WebQuest De duur: 1 tot 3 lesuren Long term WebQuest De duur: 1 tot 4 weken C. Bosmans - PHH

Opbouw Een webquest is opgebouwd uit verschillende bouwstenen Introductie Taak Uitwerking (proces) Bronnen Evaluatie Conclusie Leraarspagina C. Bosmans - PHH

Introductie Waar gaat het over? Doel en achtergrond van de opdracht wordt uitgelegd. De opdracht moet voor de leerlingen in een context worden geplaatst en een duidelijke plaats in het leerplan hebben. Leerlingen motiveren! C. Bosmans - PHH

Taak Wat moeten we doen? De taak moet haalbaar, uitdagend en motiverend zijn verband houden met leerplan/eindtermen aantrekkelijk en vakoverschrijdend zijn Je kunt dit op verschillende manieren bereiken: Leerlingen acteren een rol Artikel voor krant schrijven Folder of programmaboekje maken … C. Bosmans - PHH

Taak.. Geef duidelijk aan wat het eindresultaat moet zijn! Vragen die beantwoord moeten worden. Beschrijf de rollen die de deelnemers hebben. Een samenvatting die gemaakt moet worden. Een probleem dat opgelost moet worden. Een mening die onderbouwd en verdedigd moet worden. Verwerk de verzamelde informatie op een creatieve manier. C. Bosmans - PHH

Uitwerking De uitwerking beschrijft het stappenplan dat de leerlingen moeten doorlopen om de taak op te lossen De verschillende stappen moeten duidelijk afgelijnd zijn, zodat leerlingen zelfstandig kunnen blijven werken Organisatie van groepswerk Planning, timing, checklist, … C. Bosmans - PHH

Bronnen Informatiebronnen internetsites boeken, kranten en tijdschriften encyclopedieën (Encarta, …) visuele bronnen zijn vaak zeer geschikt (atlas, foto's, ...) Powerpoint presentaties Cd-roms ... C. Bosmans - PHH

Evaluatie Waar moet het eindproduct aan voldoen? Evalueren van een uitwerking (proces) is niet zo gemakkelijk als een taak verbeteren. Daarom wordt gebruik gemaakt van rubrieken die beoordeeld worden. (vorm, inhoud, omvang, kwaliteit, …) Beoordeel de groep, individueel of beide. C. Bosmans - PHH

Evaluatie.. Een schriftelijk werkstuk hoe evalueren? Spreekvaardigheid Presenteren Andere competenties …  welke beoordelingscriteria? C. Bosmans - PHH

Conclusie In een terugblik wordt nog eens samengevat wat de leerling heeft geleerd. Ze kunnen ook aangespoord worden om hun kennis uit te breiden. C. Bosmans - PHH

Voor de leraar Wat is het doel van de WebQuest? Voor wie is het bedoeld? Hoe organiseer je het? Leerdoelen: kennis én vaardigheid Hoe evalueer/beoordeel je het eindproduct? het leerproces? C. Bosmans - PHH

Waarom ? Leerling Zelfstandig werken, autonoom leren Groepswerk Informatie verwerven en verwerken Probleemoplossend leren Aanleren van zoekstrategieën  informatie vinden en verwerken Vakoverschrijdende aanpak Ict-vaardigheden Taal: lezen, schrijven, spreken, luisteren C. Bosmans - PHH

Waarom ? Leraar Begeleider / coach  motiveert, helpt, stuurt bij, … Andere didactische werkvorm Andere didactische evaluatiemethode C. Bosmans - PHH

Waarom ? C. Bosmans - PHH

Enkele tips Raak vertrouwd met de beschikbare bronnen op het internet! Zet alles op een rijtje Selecteer: er is té veel informatie Herdenk je leerdoelen C. Bosmans - PHH

Didactische onderbouw De leerpiramide Marzano: Vijf dimensies van leren De grote 6 informatievaardigheden (Big6) C. Bosmans - PHH

Leerpiramide (Bales) Demonstratie Lezen (bestuderen) Gemiddelde retentie Demonstratie Lezen (bestuderen) Zelf doen (zelf onderwijzen) Uitleg lkr (doceren, monoloog) Praktijkoefening Discussiegroep Audiovisueel materiaal Leerlingen geven elkaar uitleg __________________________________________5% _________________________________________10% _________________________________________20% _________________________________________30% _________________________________________50% _________________________________________75% ________________________________________ 80% C. Bosmans - PHH

Leerpiramide (Bales) - Uitleg lkr., doceren ___________ 5% Gemiddelde retentie - Uitleg lkr., doceren ___________ 5% Lezen ________________ 10% Audiovisueel materiaal __________ 20% Demonstratie _____________ 30% Discussiegroep ____________ 50% Praktijkoefening ___________ 75% Doen, uitleg geven aan elkaar ______ 80% C. Bosmans - PHH

Wat ik hoor, vergeet ik Wat ik zie, onthoud ik Wat ik doe, begrijp ik C. Bosmans - PHH

Leren in 5 dimensies (Marzano) Motivatie Nieuwe kennis verwerven en integreren Kennis verbreden en verdiepen Onderzoek doen Reflectie C. Bosmans - PHH

Grote 6 informatievaardigheden Taakdefinitie Strategieën om informatie te zoeken beschikbare bronnen, kies de beste Lokatie en toegankelijkheid waar zijn de bronnen? Info bruikbaar? Gebruik van informatie Synthese organiseer informatie en presenteer die Evaluatie beoordeel doeltreffendheid, werkwijze, …  A problem-solving allegory C. Bosmans - PHH

Vakoverschrijdende eindtermen Leren leren Leren is een actief, constructief en sociaal proces Zelfstandig leren werken Kritisch verwerven van informatie Verwerken van informatie Probleem-oplossend leren Werk- en tijdsplanning maken Het leerproces evalueren … C. Bosmans - PHH

Vakoverschrijdende eindtermen Sociale vaardigheden Leiding geven en verantwoordelijkheid nemen Afspraken maken, taken verdelen Probleemoplossend samenwerken … Mogelijkheden van ICT-toepassingen Tekstverwerker, surfen, gericht zoeken, mailen, … Presentaties maken Internetbronnen evalueren C. Bosmans - PHH

Drie fasen van het bouwproces het idee het maken van de les de les als webpagina op het internet publiceren C. Bosmans - PHH

Het idee Wat voor type WebQuest? Wat wordt het onderwerp van de WebQuest? Welke activiteiten voeren leerlingen uit? Welke leervraag zit er achter de WebQuest? Hoe daag je leerlingen uit met deze WebQuest?  Welke (internet-)bronnen kunnen de leerlingen gebruiken? C. Bosmans - PHH

Het maken van de les Bij het werkelijk schrijven van de lesvoorbereiding volg je het basisstappenplan van WebQuest. C. Bosmans - PHH

Het publiceren van de les De school heeft voldoende webruimte om je webquest te publiceren. Bij je eigen provider heb je ook webruimte. Maak je webpagina’s met MS-Word Frontpage, ... Webquest generator Publiceer je werk. C. Bosmans - PHH

En nu aan de slag … 1. Webquest op zes pagina’s C. Bosmans - PHH

Kwaliteit van Internetinformatie Inhoud Betrouwbaarheid Accuraatheid Volledigheid … Vorm Navigatie Gebruik Updates, links, … C. Bosmans - PHH