Onderzoeksgeïnformeerd Studiemateriaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Mobiliteit en Loopbaan
Teamleren, hoe werkt dat?
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
MVO en intern management
2de collegagroep Roze korrels voor zorg!
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Aantrekken en behouden van vrijwilligers
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Op school en in de scholengemeenschap
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoeksgeïnformeerd Studiemateriaal
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksgeïnformeerd Studiemateriaal Liesbeth Spanjers (Groep T) Ria De Sadeleer (HUB) Hans Pluym (Thomas More) Nele Vandamme (KHLeuven) Danny Robben en Carina Ramaekers (CVO Limlo)

1. Tool 2. Zelf aan de slag 3. Handleiding voor gebruik en implementatie

Tool Onderscheid Informatiegebaseerd : elk bronnengebruik 1. Onderzoeksgeïnformeerdheid Onderscheid Informatiegebaseerd : elk bronnengebruik Onderzoeksgeïnformeerd (evidence-based) : wetenschappelijk verifieerbare bronnen Onafhankelijk van medium (TV, krant, tijdschrift, internet, boek, ... ) Vb. Opiniestuk versus artikel met enquête www.annettelubbers.nl

Tool Zelf ontwikkeld schriftelijk studiemateriaal Externe handboeken en publicaties Aanvullende presentaties met extra inhoudelijk aanbod

Tool Graad van onderzoeksgeïnformeerdheid bepalen 3. Doel van de tool Graad van onderzoeksgeïnformeerdheid bepalen Bewustwording, geen waardeoordeel Gepersonaliseerde, situerende feedback Gericht op lerarenopleidingen communicatebetterblog.com

Tool Graad van onderzoeksgeïnformeerdheid ahv 5 categorieën: 4. Vragenlijst Graad van onderzoeksgeïnformeerdheid ahv 5 categorieën: Gebruik van wetenschappelijke bronnen Toelichting van onderzoek in de cursus Verscheidenheid van (onderzoeks-)bronnen Gebruik van referenties Gebruik van (vak-)didactisch onderzoek bij cursusopbouw

Tool 5. Gebruik https://www.youtube.com/watch?v=idU9Sg8sObQ&feature=youtu.be

Zelf aan de slag www.onderzoeksgeïnformeerd.be

Handleiding voor gebruik en implementatie 1. Toelichting AIP-model Percepties en opvattingen van de docenten en het beleid De acties die docenten en teams al ondernemen De acties van het beleid ter ondersteuning Analyse van Innovatieve Processen

Handleiding voor gebruik en implementatie 2. Vragenlijsten Hoe belangrijk vind je dat cursusmateriaal onderzoeksgeïnformeerd is? (perceptie) Hoeveel faciliteiten krijg je van het beleid? (acties beleid) Wat doe je zelf al? (acties docenten) Voor- en nadelen screeningstool? (perceptie) Hoe belangrijk vinden je collega’s het thema? (perceptie) Initiatieven van het team? (acties docenten) Beoordeling screeningstool door collega’s? (perceptie) Hoe hoog schat je de graad van OG in? (beleid, perceptie)

Handleiding voor gebruik en implementatie 3. Eerste aanbeveling: onderzoeksgeïnformeerdheid op het menu plaatsen én warm houden a) Een duidelijke visie ontwikkelen met aanwijzingen en richtlijnen, samen met het team. b) De screeningstool op transparante wijze inzetten c) Onderzoeksgeïnformeerd leiding geven

a) Een visie met aanwijzingen en richtlijnen ontwikkelen Handleiding voor gebruik en implementatie a) Een visie met aanwijzingen en richtlijnen ontwikkelen WHY Wat betekent onderzoeksgeïnformeerdheid in je opleiding? Wat is het doel ervan ifv de opleiding en waar wil je dus klemtonen leggen? HOW Is éénzelfde graad van onderzoeksgeïnformeerdheid nodig in alle opleidingsonderdelen en in alle opleidingsfasen? Wat is de minimale graad van onderzoeksgeïnformeerdheid in alle opleidingsonderdelen en in alle opleidingsfasen? In welke mate is éénduidigheid van belang over de opleidingsonderdelen ivm referentiewijze, ivm wijze waarop onderzoek beschreven wordt in het cursusmateriaal, ivm de wijze waarop het format van cursusmateriaal bepaald wordt door onderzoek, …? WHAT de wijze van refereren en het gebruik van bibliografieën de graad van onderzoeksgeïnformeerdheid in (een keuze) van opleidingsonderdelen en opleidingsfasen

b) De tool op transparante wijze inzetten Handleiding voor gebruik en implementatie b) De tool op transparante wijze inzetten Een kader over onderzoeksgeïnformeerdheid in de opleiding (zie hoger) geeft de docent een transparanter beeld over de verwachtingen en dus een rustiger gevoel bij het gebruiken van de screeningstool. Stimuleer docenten om de screeningstool als vakgroep te gebruiken. Een eenvoudige (en niet bedreigende) opstap om de screeningstool te gebruiken is de doorlichting van gebruikte handboeken. Vraag niet naar resultaten maar naar concrete, door de docent geformuleerde, verbetertips. Verzamel de verbetertips van een team, zodat docenten mekaar inspireren. Plan het gebruik van de screeningstool in een visiebespreking en/of professionaliseringstraject over het thema ‘onderzoek’.

c) Onderzoeksgeïnformeerd leiding geven Handleiding voor gebruik en implementatie c) Onderzoeksgeïnformeerd leiding geven Teach as you preach: congruentie Beslissingen onderbouwen vanuit literatuur en onderzoek ‘onderzoeksgeïnformeerdheid’ levend houden

Handleiding voor gebruik en implementatie 4. Tweede aanbeveling: beleidsondersteunende acties voor individuele docenten OG bewaken als expliciete taak van de docent b) Professionaliseren van het team c) Docenten en het bibliotheekaanbod

Handleiding voor gebruik en implementatie a) Onderzoeksgeïnformeerdheid bewaken als expliciete taak van de docent Niet enkel bij de aanvang van de loopbaan in een taakinvulling de uitwerking van studiemateriaal opnemen, maar dit op regelmatige basis hernemen (om de twee of drie jaar). De wijze/mate waarop de docent zich informeert over onderzoek in zijn vakgebied opnemen in functionerings- en evaluatierichtlijnen. Het delen en uitwisselen van expertise rond onderzoeksresultaten stimuleren door ‘leesgroepen’ te integreren in het takenpakket van de docent. Deze leesgroepen functioneren als een vorm van professionele leergemeenschap. Regelmatige opvolging van hun werk via briefing op vergadering of via functioneringsgesprekken beklemtoont het belang van dit thema in het functioneren van de docent.

b) Professionaliseren van het team Handleiding voor gebruik en implementatie b) Professionaliseren van het team De verwijzing naar de screeningstool bij de selectie van nieuwe handboeken of bij nieuwe of herwerkte studiematerialen. Het uitwisselen van verbetertips in het team naar aanleiding van het gebruik van de screeningstool (zie hoger). Een eenvoudige suggestie is het op regelmatige basis doorgeven van literatuursuggesties aan een team van of aan individuele docenten. Telkens weer vormt dit een aansporing om ook zelf met nieuwe input aan de slag te gaan, maar ook om literatuursuggesties onderling te delen.

c) Docenten en het bib-aanbod Handleiding voor gebruik en implementatie c) Docenten en het bib-aanbod In het begeleidingstraject voor startende docenten expliciet aandacht geven aan de werking en het gebruik van de bibliotheek. Richtlijnen uitwerken en bekend maken ivm aankoopsuggesties door docenten en abonnering op vakliteratuur. De nieuw aangekochte literatuur op een eenvoudige wijze ter beschikking stellen voor de docenten (vb. via een Nieuwsbrief). Gegevens over het aangekochte materiaal en de eventuele lacunes en over de beschikbare digitale bronnen jaarlijks door de bibliotheekmedewerkers laten toelichten voor het docententeam.

5. Derde aanbeveling: de professionele leergemeenschap Handleiding voor gebruik en implementatie 5. Derde aanbeveling: de professionele leergemeenschap Het aanwezig stellen van bronnen (zie hoger, bibliotheek) en tijd (zie taakinvulling) Het structureel mogelijk maken en inbedden van overlegmomenten voor ‘leesgroepen’, professionaliseringstrajecten en professionaliseringsinitiatieven (apart of als regelmatig agendapunt in een vast overleg) (zie hoger). Onderzoeksgeïnformeerdheid als thema in gedeeld leiderschap aanpakken: door het team te ondersteunen via gezamenlijke visie-ontwikkeling, gerichte professionalisering en het creëren van tijd en fysieke en mentale ruimte, kan de verantwoordelijkheid voor onderzoeksgeïnformeerdheid gedeeld worden. Een team dat hierop aangesproken én gewaardeerd wordt, stimuleert elk lid om mee te stappen in het proces. Zo wordt vrijblijvendheid een versterkende en motiverende factor.