HOE WERKT HET PROVINCIAAL RAMPENPLAN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Analyse van incidenten
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Haaksbergen (z)onder hoogspanning
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Wie gaat daar eigenlijk over?
OPSLAG.
STRATEGISCHE PLANNING
Arbeidsrisico’s in de zorg
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
24/06/ Toezicht op het grondgebied en natuurlijke straling.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Ronny Schallier (BMM) (* OPRC)
DE ORGANISATIE VAN DE EERSTE-HULPVERLENING
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Informatiemoment bedrijven 23 augustus 2007 Programma: 10u00Inleiding door burgemeester Hendrickx 10u15(Brand)veiligheid op de industriezone(s) 11u00 Aanpassingswerken.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
25/11/08 Presentatie FANC/Bel V De samenwerking FANC – Bel V in de praktijk Manfred Schrauben FANC Frédéric Schmitz Bel-V.
Cursus Onderluitenant Brandbestrijding & Hulpverlening Hoofdstuk 13:
RI&E faculteit biomedische technologie
STUDIEDAG 27 JANUARI 2011 BRANDVEILIGHEID VOOR OUDERENVOORZIENINGEN
Structurele personeelstekorten bij de lokale politie
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
III Procesdenken in de praktijk
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
1 14 februari 2007Themabijeenkomst hoogwater Taskforce Management Overstromingen Liz van Duin Agendacommissie TMO/ Hoogheemraadschap van Rijnland.
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
17 februari 2009 Project Verkeersslachtoffers PZ Vlaamse Ardennen.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria 13/09/2006 DG LABORATORIA Inleiding: organisatie FAVV.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Afschakelplan Infoavond elektriciteitsschaarste.
VOKA – actua : Infosessie Elektriciteitsschaarste en afschakelplan winter Carl De Caluwé Gouverneur van West-Vlaanderen Anne Martens Arrondissementscommissaris.
De rol van burgemeesters tijdens het beheer van noodsituaties De rol van burgemeesters tijdens het beheer van noodsituaties Jeffrey Vincent, Arne Dormaels,
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Contact center bij noodsituaties
Radioprocedure WVL Noodplanning
BHV Medisch Centrum de Burgt
ITALIË.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Vitale infrastructuur: waterrobuustheid Nederlandse ziekenhuizen
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
HOE GAAN WE MET DEZE WETGEVING OM IN ONDERWIJS? KB BRAND 28 MAART 2014 Krista Dekoning coördinerend preventieadviseur GIDPBW-Antwerpen Centrum Prevordag.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Het efficiënt beheren van een noodsituatie
Communicatie Oefening
Organisatie intern noodplan
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Welkom Energieschaarste
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Belang van een nationaal veiligheidsportaal - ICMS
Informatiemoment 04 maart 2016
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Persconsulent Provincie Oost-Vlaanderen
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

HOE WERKT HET PROVINCIAAL RAMPENPLAN Bedrijfscontinuïteit en risicobeheersing HOE WERKT HET PROVINCIAAL RAMPENPLAN 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel

Doel van de noodplanning (1) Noodplanning – gemeentelijk en provinciaal niveau (1) Zo vlug mogelijk orde scheppen in de chaos door: de gevolgen beperken zo snel mogelijk geschikte hulp mobiliseren weten waar en hoe eerst beginnen taken verdelen bevelvoering regelen interne en externe infodoorstroming en communicatie nazorg initiëren Juridisch kader: KB van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen 4 MO: NPU-1 van 26 oktober 2006 toelichting KB van 2006 NPU-2 van 30 maart 2009 structuur provinciaal ANIP NPU-3 van 30 maart 2009 goedkeuring prov. plannen NPU-4 van 30 maart 2009 disciplines 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 2

Doel van de noodplanning (1) Noodplanning – gemeentelijk en provinciaal niveau (2) Zo vlug mogelijk orde scheppen in de chaos door: de gevolgen beperken zo snel mogelijk geschikte hulp mobiliseren weten waar en hoe eerst beginnen taken verdelen bevelvoering regelen interne en externe infodoorstroming en communicatie nazorg initiëren Juridisch kader: Opdrachten op lokaal niveau (KB van16/2/2006): Installatie van een veiligheidscel Aanduiden beambte belast met de noodplanning De risico’s identificeren en analyseren Nood- en interventieplannen uitwerken Oefeningen organiseren Evalueren oefeningen en noodsituaties + plannen aanpassen Bevolking informeren 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 3

Doel van de noodplanning (1) Noodplanning – gemeentelijk en provinciaal niveau (3) Doel van de noodplanning (1) Zo vlug mogelijk orde scheppen in de chaos door: de gevolgen beperken zo snel mogelijk geschikte hulp mobiliseren weten waar en hoe eerst beginnen taken verdelen bevelvoering regelen interne en externe infodoorstroming en communicatie nazorg initiëren Noodplannen: Wettelijke verplichting om: een algemeen nood- en interventieplan op te stellen een bijzonder nood- en interventieplan op te stellen voor nucleaire, Seveso, GGM en andere risico’s Deze multidisciplinaire plannen worden aangevuld met monodisciplinaire plannen, waar de disciplines voor zorgen. Het intern plan van de verantwoordelijke van een risicovestiging moet aansluiten bij het multidisciplinair plan. 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 4

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel Toepassingsgebied Elke gebeurtenis die schadelijke gevolgen voor het maatschappelijk leven veroorzaakt of veroorzaken kan, zoals een ernstige verstoring van de openbare veiligheid, een ernstige bedreiging ten opzichte van het leven of de gezondheid van personen en/of ten opzichte van belangrijke materiële belangen, en waarbij de coördinatie van de disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of om de schadelijke gevolgen te beperken. 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel

Crisisbeheer - 3 Fasen De Minister van Binnenlandse Zaken Nationaal noodplan Federale fase De Minister van Binnenlandse Zaken Federaal coördinatie-comité Provinciaal noodplan Provinciale fase Provinciaal coördinatie-comité De Gouverneur Gemeentelijk noodplan Gemeentelijke fase Gemeentelijk coördinatie-comité De Burgemeester 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 6

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel OPSCHALING Opschaling volgens criteria, o.a.: Geografische uitgestrektheid Aantal slachtoffers Milieueffecten Economische weerslag Sociale weerslag Nodige middelen Aard noodsituatie (seveso, nucleair, ZKH, …) Aard van de informatie aan de bevolking 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 7

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel De disciplines Discipline 1 – Hulpverleningsoperaties Discipline 2 – medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening Discipline 3 – Politie Discipline 4 – Logistieke steun Discipline 5 – Informatie (bevolking – media) 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 8

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel COÖRDINATIE Beheer van een noodsituatie op 2 niveau’s 1. Beleidscoördinatie door de bevoegde overheid en ondersteund door het Coördinatiecomité = maatregelen nemen en acties uitwerken om: de dreiging te onderdrukken de noodsituatie te bestrijden de nefaste gevolgen te verminderen de openbare orde te handhaven of terug in te stellen de bevolking te informeren 2. Operationele coördinatie = coördinatie van de interventies van de verschillende disciplines in de Commandopost Operaties (CP Ops) 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 9

Samenstelling coördinatiecomité Voorzitter = burgemeester / gouverneur. Ambtenaar verantwoordelijk voor de noodplanning. Verantwoordelijke van elke discipline. Anderen volgens noodzaak en expertise op te roepen door burg/gouv 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 10

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel INHOUD PROVINCIAAL ANIP Inleidend gedeelte (voorwoord + info plan) Voorbereiding (prov VE-cel+risico’s+info aan bevolking+opleiding+oefeningen) Beheer: Operationeel (coördinatie+fasering+interventie- terrein+organisatie disciplines+bronbestrijding). Beleid (alarmering+te nemen beslissingen+ analyse en evaluatie situatie+middelen+ beschermingmaatregelen bevolking+informatie en communicatie + op-/afschaling). Einde noodsituatie Nazorg 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 12

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel ZIEKENHUISPLANNEN Wetgeving (KB 17 oktober 1991 + Omzendbrief 4/11/1993) Ieder ZKH moet beschikken over een actieplan om het hoofd te bieden aan grote ongevallen binnen en buiten het ZKH. “Alarmeren van de ziekenhuisdiensten”-plan (Opstellen -actualiseren –valideren) Wettelijk: Permanent comité onder leiding van de hoofdgeneesheer Praktisch: Werkgroep rampenplanning: - Onder supervisie van de hoofdgeneesheer - Opdracht: praktische uitwerking ZKH-rampenplan 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 13

Intern probleem: interne/externe oorzaak Brand – ontploffing – instorting - gevaarlijke produkten (vast - vloeibaar – gasvormig) Storing – nutsvoorziening - vitale processen: elektriciteit - telecom - water - gas – verwarming - koeling - verluchting - e-data proces - computer netwerk – medische gassen Natuur – extreem klimaat: aardbeving - regen – hitte/koude - orkaan - tornado – overstroming Verstoring interne orde: bomalarm - pamflet - gijzeling – terrorisme - ontvoering - geweld – doden -vermisten - opvang VIP - moord - zelfmoord – reanimatie Acuut personeelstekort: ziekte – staking - overbezetting Contaminatie: chemisch – radioactief – infectieus – epidemie Verstoring – bevoorrading of afvoer: apotheek - voeding – wasserij - verpl. materiaal – medisch materiaal – afval Opvang slachtoffers extern incident 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 14

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel ZKH - SOORTEN PLANNEN Evacuatie Ontruiming bij onmiddellijk gevaar Relocatie Ontruiming zonder onmiddellijk gevaar Receptie Opvang van extra patiënten Isolatie Om afgeschermd en autonoom verder te functioneren 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 15

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel Monodisciplinair Interventieplan D2 MIP – Medisch Interventie Plan PSIP – Psychosociaal Interventie Plan SIP – Sanitair Interventie Plan PRIMA – Plan Risico’s & Manifestaties 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 16

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel Afkondiging MIP Wie is gemachtigd een MIP af te kondigen: • Dir-Med of zijn adjunct, • de eerste MUG = tijdelijk Dir-Med • FGI of zijn afgevaardigde, • arts van wacht dienst ICM van de FOD VGH Wanneer afkondiging MIP: automatisch bij: - 5 zwaargewonden; - 10 gewonden (graad van ernst onbekend); + 20 personen (mogelijk in gevaar of te evacueren). ingevolge kwalitatieve criteria = soort pathologie 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 17

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel Drinkwater - Provinciale actiekaart Contacten / infobronnen II. Scenario's 1. Geplande onderbreking van de watervoorziening 2. Plotse beperkte onderbreking 3. Plotse uitgebreide onderbreking 4. Kwaliteitsprobleem door ongeval en/of noodplan 5. Structureel watertekort III. Verwittiging bij drinkwaterprobleem = alarmeringsschema Sensibilisering + preventieve maatregelen Modelbesluit – overzichtskaart - bevoorradingsgebied 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 18

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel ELEKTRICITEITSTEKORT (1) Analyse van de Impact (niet limitatief): Interventiediensten Gezondheidsinstellingen Gevangeniswezen Telefonie en dataverkeer Media HC 100, CIC, ASTRID, Regetel Sirenes Landverkeer – Scheepvaart - Luchtverkeer Watervoorziening (drinkwater, bluswater, riolering, …) Energiebevoorrading Seveso- en nucleaire bedrijven (en andere risicobedrijven) Landbouw Geldwezen Voedselbevoorrading 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 19

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel ELEKTRICITEITSTEKORT (2) De voorbereiding: Noodplannen (overheid en disciplines + actiekaarten) - uit het ANIP (fasering, opschaling, verwittigingen) - uit OSR (contactgegevens o.a. Elia, Eandis, Infrax, ...) Identificatie kritieke punten (medisch, Seveso, nucleair, haven, landbouw, mobiliteit, gevangenissen, …) Identificatie van onmiddellijke beheersmaat- regelen (bereikbaarheid hulpdiensten, verkeer, bevrijden van mensen, …) Organisatie noodstroomgeneratoren Organisatie brandstofbevoorrading 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 20

Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel ELEKTRICITEITSTEKORT (3) Onmiddellijke acties: Coördinatie (federaal, provinciaal, gemeentelijk) geijkte structuren, aangevuld met specialisten Uitvoering door de disciplines/diensten/experten stellen van prioriteiten Communicatie (intern, bevolking, media) Nazorg herstel + normalisatie 26 februari 2013 Dienst Noodplanning Antwerpen F. Van Immerseel 21