College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
De marketing-omgeving
De marketingmixstrategie
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Geld verdienen met trends Les 2. 1.Blog gevonden? Modulehandleiding geprint? Vragen over de inhoud? 2.Trends gevonden? Google? 3.Opdracht A 4.Uitwisselen.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld verdienen met trends
Consumentengedrag bij communicatie
Welbevinden, functionele performantie en persoonlijke controle bij ouderen thuis en in het woonzorgcentrum.
 Is het hoofd personeel & organisatie van het NJI  Is werkzaam bij NIZW  Heeft verschillende boeken geschreven.
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Marketing presentatie
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Segmenteren en Positioneren
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Armoede Wat steden kunnen doen om armoede te bestrijden.
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Wat brengt (echt)scheiding teweeg in het leven van kinderen?
Business Marketing Management
Secularisering en veranderende motieven voor vrijwilligerswerk
Evenementenorganisatie
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Gefelicitaart.nl.
College 2 Marketingomgeving
Detailhandelsmarketing
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 4
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren (40 min) Verwerking: Flip Flop (20 min) Meerkeuzevragen (10 min) Casus (10 min)

Principes van Marketing Hoofstuk1 http://v3.quadiatv.com/template/210/welcome.html Principes van Marketing Hoofstuk1

Marktsegmentatie en positionering Hoofdstuk 9 Marktsegmentatie en positionering

Hoeveel merken zijn genoeg

Het beeld scherp stellen 07/04/2017 Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

07/04/2017 Marktsegmentatie opsplitsen van heterogene markt in kleinere, homogene groepen personen of bedrijven met identieke behoeften. drie stappen: 1 Marktsegmentatie: – Welke segmentatiecriteria – Omschrijven in detail. Doelgroepbepaling: – Aantrekkelijkheid segmenten bepalen. – Kiezen doelmarkt(en) 3 Positionering: – Positionering voor doelgroepen. – Ontwikkelen optimale marketingmix. © Economie Leer Kracht 2011

4 stappen van marktsegmentatie tot positionering Principes van marketing – hoofdstuk 9

Marktsegmentatiecriteria voor gebruikersmarkten 1. Onafhankelijk van het product geografisch: regio, gebiedsgrootte, stadsgrootte, dichtheid, klimaat demografisch: leeftijd, geslacht, inkomen etc. psychografisch: sociale klasse, lifestyle, persoonlijkheid 2. Afhankelijk van het product gedrag: ‘aanleiding tot koop, gezocht voordeel, gebruikersstatus, gebruikshoeveelheid, loyaliteit etc. Principes van marketing – hoofdstuk 9

Segmentatiecriteria Demografie: Inkomen: Leeftijd: Fase in de gezinscyclus: Voorbeelden: generatie X (65-76), en Y, (77-94) Einstein (95-nu) vrouwen in sportwagens

Segmentatiecriteria Geografie: woonplaats; bijvoorbeeld: postcode Kopers in verschillende culturen

Segmentatiecriteria Psychografisch: Persoonlijkheid: Levensstijl: indeling op basis van activiteiten, Interesses en Opinie (mening) Benefit-segmentatie: op basis van dezelfde voordelen, eigenschappen of toepassingsmogelijkheden die de consument in een product ziet. Sociale klasse: A, B1, B2, C , D

De 7 nieuwe, sociale klassen: 'Elite': de rijkste klasse, met veel sociaal, economisch en cultureel kapitaal. 'Gevestigde middenklasse': de grootste groep, een soort 'kuddedieren', volgens de onderzoekers. Deze groep scoort hoog bij het culturele kapitaal. 'Technische middenklasse': een kleine, nieuwe klasse. Welvarend, maar scoort laag op het culturele en sociale vlak. 'Nieuwe welvarende werknemers': een klasse met een middelmatig inkomen, maar hoog scoort op sociaal en cultureel vlak. 'Traditionele arbeidersklasse': niet veel culturele interesses. Deze groep vind je niet snel op social media. Vaak werkzaam als vrachtwagenchauffeur, schoonmaker of elektricien. 'Opkomende service werknemers': een nieuwe, jonge klasse. Relatief arm, maar met veel sociaal en cultureel kapitaal. 'Pecariaat': de armste klasse, met veel onzekerheid op sociaal, economisch en cultureel gebied. http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22000973

Segmentatiecriteria: Gedrag: Verbruik: : heavy, light & de niet-gebruikers. Merktrouw: Vaste klanten vs merkswitchers Koopbereidheid: Adoptiesnelheid: hoe snel men een nieuw product voor 1e keer gaat aanschaffen Te verdelen in: 1. Innovators/consumptiepioniers: (2-3%): als eerste een nieuw product kopen 2. Early adopters: (10-15%) 3. Early majority: (+/- 35%) 4. Late majority: (+/- 35%) 5. Laggards/ achterblijvers: (+/- 15%):personen die als allerlaatste een nieuw product aanschaffen

Segmentatiecriteria: (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)

Segmentatiecriteria: B2B: - Geografisch - Bedrijfstak (SBI) - Grootte B2C: - Geografisch - Demografisch - Psychografisch - Gedrag

Segmentatie van internationale markten Geografische locatie Economische factoren Politieke en juridische factoren Culturele factoren Alternatief: Intermarktsegmentatie: clusters consumenten vormen die internationaal dezelfde kenmerken hebben Principes van marketing – hoofdstuk 9

Segmentatievoorwaarden 07/04/2017 Segmentatievoorwaarden • Meetbaar: zijn de omvang, koopkracht en andere kenmerken van de segmenten te meten? • Omvang: zijn de segmenten groot genoeg en is hun koopkracht voldoende? • Bereikbaarheid: zijn de segmenten met een promotie- en distributiestrategie te bereiken? • Haalbaarheid : zijn de segmenten doeltreffend te bewerken en reageren ze op het beleid? © Economie Leer Kracht 2011

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Segmenteren tot positioneren Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerd: - één mix voor totale markt

Gedifferentieerd: - diverse mixen voor verschillende segmenten

Geconcentreerd: (Niche) - één mix voor een (of enkele) segmenten

En Op maat: (micro)

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

positioneren = Hoe kijkt de mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Merkpersoonlijkheid: een product tot leven brengen

Differentiatie en positionering Keuze van de boodschap (vgl USP): zeer consequent communiceren Keuze van de media: aansluiting bij de doelgroep Voorbeelden Miele: er is geen betere Volvo: veiligheid (maar soms ook sportiviteit  verwarrend?) Witte Reus: waar voor je geld (wast een berg...) Principes van marketing – hoofdstuk 9

positionering doelgroep gebruiksmoment Herpositionering Cup-a-soup: van een sluimerend bestaan tot een graag geziene gast ! Oorspronkelijke positie positionering Verwensoepje, genietmoment voor jezelf doelgroep Vrouwen v.a. 35 jaar gebruiksmoment Eind van de ochtend

positionering doelgroep gebruiksmoment Herpositionering Cup-a-soup: onder invloed van concurrenten Honig en Maggi en marktstagnatie wordt een nieuwe strategie ontwikkeld. Nieuwe positie positionering Warme, hartige oppepper op de werkvloer doelgroep Mannen en werkende vrouwen gebruiksmoment Om 16.00u: niet te machtig en ca. 2 uur voor de avondmaaltijd

Positioneringsgrafiek/matrix (perceptual mapping) bron: http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_0mpl3rQBgmI/SZRKPxDs2iI/AAAAAAAAGNI/teLsIyQIT3U/s400/jumbo.JPG&imgrefurl=http://mennostechblog.blogspot.com/2009/02/positionering-supermarkten-jumbo-rules.html&usg=__2niRUp-IAWtr-JLtg5qUARzyecc=&h=322&w=400&sz=30&hl=nl&start=12&tbnid=lpVoVSck154PeM:&tbnh=100&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dsupermarkt%2Bpostionering%26gbv%3D2%26hl%3Dnl%26sa%3DG

http://www.sanoma.nl/

Veelgebruikte mediadoelgroepen 13-19 jaar; 20-34 jaar; 20-49 jaar; veelgebruikte algemene doelgroep. AB1 20-49 jaar; AB1, hogere welstandsklasse (gebaseerd op opleidingsniveau en beroep), leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar. Mannen AB1 20-49; AB1, hogere welstandsklasse, mannen van 20 tot 49 jaar. Boodschappers 20-49 jaar; voornamelijk verantwoordelijk zijn voor de boodschappen. Meestal wordt gekozen voor de leeftijdsgroep 20 tot 49 jaar. Boodschappers met kind; dit zijn de diegenen die grotendeels verantwoordelijk zijn voor de boodschappen, en één of meer kinderen hebben tot 12 jaar oud.

31