Resultaten 2014 enquête onder partners

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
MetrixLab © april Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Op reis naar een dierentuin
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Centrummaten en Boxplot
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Resultaten 2014 enquête onder partners Inzicht in de kennis en ervaring van partners in het netwerk uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Ingevuld door 53% van de partners, N = 88 uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Voorbereidingen voor inclusief ondernemen De meeste leden van DNZ bereiden zich voor (89%) Toelichting in aantallen: onze core business, zit in DNA (24) beleid geformuleerd (14) communicatie/netwerken (11) uitvoering (25) werving (8) plaatsing (8) ondersteuning/begeleiding (5) social return (4) MKB (<250 werknemers) bereidt zich minder voor (83%) dan grote bedrijven (97%). uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Toelichting op weergave en analyse Totaalbeeld Uitsplitsing naar omvang personeelsbestand (grens 250 werknemers); meegenomen als > 10% afwijkend van gemiddelde Afrondingen percentages naar boven Uitsplitsing naar correlaties tussen vragen als verschil > 10% is van het gemiddelde en de cellen voldoende antwoorden bevatten 10-19 % 20-29 % > 30 % uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

uitkomsten ledenenquête DNZ 2014 Ervaringen N = 88 positieve ervaring knelpunt info- behoefte Actieve werving 51,7% 26,4% 4,6% Handvatten voor selectie 51,8% 10,8% 12,0% Introductie 67,9% 4,8% Interne begeleiding 68,2% 16,5% 4,7% Inhuur externe begeleiding 24,1% 20,5% 8,4% Diversiteit bespreekbaar maken 62,2% 6,1% 4,9% Functie aanpassing 57,8% 6,0% Afzien van off-shoring 26,5% Functiecreatie (jobcarving) 36,5% 12,9% 15,3% Terughalen werk uit buitenland   3,6% Aantrekken kapitaal voor extra banen 9,6% 16,9% Werkplekanalyse/-aanpassing 39,8% 14,5% Arbeidsvoorwaardelijke specificaties 35,0% 12,5% 18,8% Specifieke subsidies/regelingen 29,8% 21,4% 32,1% Inclusieve netwerkactiviteiten 53,8% 10,0% Aanvragen PSO certificering 18,1% 37,3% Toeleveranciers aanspreken op inclusiviteit 32,5% 13,3% Het partnernetwerk heeft op alle thema’s positieve ervaring, knelpunten en infobehoefte. De positieve ervaringen scoren hoger dan knelpunten Top drie scores van positieve ervaring, knelpunten en informatiebehoefte 1 2 3 uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Top drie praktische ervaringen Positieve ervaringen Interne begeleiding Introductie Diversiteit bespreekbaar maken   Knelpunten Actieve werving Specifieke subsidies/regelingen Inhuur externe begeleiding Informatiebehoefte Aanvragen PSO-certificering Arbeidsvoorwaardelijke specificaties uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Praktijkervaring naar bedrijfsomvang Bedrijfsomvang naar personeelsbestand 0 - 249 mensen ≥ 250 mensen Opgedane ervaringen positieve ervaring knelpunt info-behoefte n.v.t. Handvatten voor selectie 61% 8% 6% 26% 38% 16% 22% 25% Introductie 77% - 2% 21% 53% 13% 9% Interne begeleiding 14% 55% 15% Functie aanpassing 64% 4% 23% 47% 17% 10% 27% Behoud banen via afzien van off-shoring 35% 52% 58% Functiecreatie (jobcarving) 48% 12% 18% 24% 36% Arbeidsvoorwaardelijke specificaties 43% 33% Specifieke subsidies/regelingen 28% 19% Toeleveranciers aanspreken op inclusiviteit 44% 49% MKB heeft meer positieve ervaringen en minder knelpunten dan grotere bedrijven, m.u.v. ‘aanspreken toeleveranciers op inclusiviteit’ Grotere bedrijven meer infobehoefte arbeidsvoorwaarden en selectie Grotere bedrijven meer moeite met functiecreatie en -aanpassing 10-19 % 20-29 % > 30 % uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Tevredenheid over intermediair Top 3 scores naar de tevredenheid met bemiddelaars top 3 naar tevredenheid 1 2 3 N = 84 tevreden neutraal ontevreden n.v.t. Sociale Dienst 19% 195% 26% 37% UWV 27% 29% 28% 16% Locus 8% 3% 82% Re-integratiebureau 24% 13% 35% Detacheerder 17% 10% 56% Uitzendbureau 12% 54% Netwerk 51%  - 32% Ambassadeurs Vacaturesite 15% 7% 65% Advertentie 5% 11% 71% Grootste tevredenheid over warme wervingscontacten: netwerken (51%) en ambassadeurs (28%). Het minst is men tevreden over de overheidsinstanties (SD en UWV) Over het UWV bestaat een divers beeld (27% tevreden, 28% ontevreden, in toelichting genoemd: het ontbreken van één contactpersoon en twijfel over voldoende kennis van hun kandidaten Het minst benut relevant voor respondenten: Locus en reguliere wervingskanalen advertentie/vacaturesites uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Tevredenheid over intermediair naar omvang Bedrijfsomvang N=84 0-249 mensen ≥ 250 mensen Hoe tevreden bent u met het werven van mensen uit de doelgroep via: tevreden neutraal ontevreden n.v.t. Sociale Dienst 22% 16% 20% 42% 13% 23% 36% 29% Locus 6% 2% 86% 11% 4% 75% Re-integratiebureau 33% 25% 10% 30% 40% Uitzendbureau 12% 67% Netwerk 48% 17% 35% 57% 27% MKB gebruikt de genoemde bemiddelaars minder dan grotere bedrijven: Sociale dienst (58%); grotere bedrijven (71%) Locus (14%); grotere bedrijven (25%) netwerken (65%); grotere bedrijven (73%) uitzendbureaus (23%); grotere bedrijven (67%) De tevredenheid over re-integratiebureaus is groter in het MKB (33%) dan bij grotere bedrijven (10%) Grotere bedrijven zijn meer tevreden over uitzendbureaus (30%) dan het MKB (10%). 10-19 % 20-29 % > 30 % uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Ervaringen met aard beperking Top-3 meeste kennis of ervaring Autisme (75%) Psychische beperkingen (74%) Fysieke beperkingen (54%) Top-3 minste kennis of ervaring Meervoudige beperking (26%) Verslaving (30%) Spraakbeperking (30%) Helft grotere bedrijven heeft ervaring met auditieve beperking, MKB minder (30%). Bij psychische beperkingen ligt dit andersom (groot 62%, MKB 81%). Drie respondenten geven aan: fysieke beperkingen meer herkenbaar, anderen niet altijd gediagnosticeerd uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Ervaringen met arbeidsvoorwaarden Ervaringen met negen arbeidsvoorwaardelijke aspecten Top 3 per soort ervaring 1 2 3 Meest positief tijdelijke arbeidsovereenkomst stagecontract leer/werkplekovereenkomst   Grootste knelpunten Loonwaardebepaling Loonkostensubsidie Vaste arbeidsovereenkomst Grootste infobehoefte Werken met behoud van uitkering Meer positieve dan negatieve ervaringen   N = 84 positieve ervaring knelpunt info-behoefte n.v.t. Loonwaardebepaling 38% 28% 18% Loonkostensubsidie 49% 25% 10% 15% Werken met behoud van uitkering 58% 13% 14% Detachering 50% 12% 4% 35% Uitzendovereenkomst 33% 11% 5% 51% Tijdelijke arbeidsovereenkomst 73% 7% 16% Vaste arbeidsovereenkomst  12% Stagecontract 68% 3% 6% 24% Leer/werkplekovereenkomst 60% 9% 27% Anders   89% uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Ervaring met arbeidsvoorwaarden naar omvang 0 - 249 mensen 250 mensen en meer N = 84 positieve ervaring knelpunt info-behoefte n.v.t. Loonwaardebepaling 49% 20% 16% 17% 41% 21% Loonkostensubsidie 58% 8% 14,% 35% 14% Werken met behoud van uitkering 66% 6% 12% 45% 24% Detachering 46% 2% 44% 57% 7% Uitzendovereenkomst 9% 4% 63% 47% 13% 33% Tijdelijke arbeidsovereenkomst 76% 68% - 19% Vaste arbeidsovereenkomst 61% 25% 52% 23% 26% Stagecontract 18% 53% 3% 10% Leer/werkplekovereenkomst 69% 38% Anders 5%   95% 79% MKB minder knelpunten en meer positieve ervaring met arbeidsvoor-waarden dan grotere bedrijven, behalve bij: detachering uitzendovereenkomst MKB maakt meer gebruik van detachering, stagecontracten en leer/werkovereenkomsten dan grotere bedrijven. Die schakelen vaker uitzendkrachten in. 10-19 % 20-29 % > 30 % uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Positieve bedrijfsresultaten inclusief ondernemen Top-3 meest positief Voldoening Positief imago Een netwerk Top-3 minst positief Ruimte extra activiteiten Beter product/dienst Invulling openstaande vacatures  MKB haalt meer positieve resultaten uit inclusief ondernemen: betere product-/ dienstkwaliteit (+32% t.o.v. groter), meer opdrachten/verkoop (+21%) en ruimte voor extra activiteiten (+14%). uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Samenhang ervaren effecten en aard beperking visueel auditief fysiek spraak psychisch ADHD autisme verstan-delijk meer-voudig verslaving ex-delin-quent Resultaten en effecten positief imago bij klanten/ opdrachtgevers meer opdrachten/verkoop betere product/dienst-kwaliteit invullen van openstaande vacatures ruimte voor extra activiteiten hogere medewerkers-tevredenheid meer draagvlak onder medewerkers voldoening een netwerk uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Samenhang tussen scores Motivatie inclusief ondernemen, Quotumwet niet bepalend vinden en betere product-/dienstkwaliteit hogere medewerkerstevredenheid voldoening Positieve ervaring arbeidsvoorwaardelijke aspecten en functiecreatie en betere product-/dienstverlening werkplekanalyse/aanpassing en betere product-/dienstverlening arbeidsvoorwaardelijke specificaties en meer draagvlak onder medewerkers uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Knelpunten bij inclusief ondernemen Top-3 knelpunten inclusief ondernemen Geringe plaatsingsmogelijkheden Gedrag mw’ers arbeidsbeperking zelf Geringe productiviteit MKB-knelpunten vooral gebrek aan investeringskapitaal (+23% t.o.v. grotere bedrijven) en geringe productiviteit medewerker (+15%). Grotere bedrijven kampen meer met gering collegiaal draagvlak (-18% t.o.v. MKB) en minder plaatsingsmogelijkheden (-10%)  Geringe productiviteit hangt samen met beperkingen verslaving en ex-delinquent; knelpunt gedrag van medewerkers met arbeidsbeperking hangt samen met de meervoudige beperking. uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

uitkomsten ledenenquête DNZ 2014 Samenwerken om (meer) inclusief te ondernemen. Wat partners van DNZ verwachten Top-3 verwachtingen Knelpunten van werkgevers onder de aandacht brengen van politiek (88%) Informatie actuele wet- en regelgeving (81%), subsidies en regelingen(77%) Inspirerende best practises (58%) Grote bedrijven hebben hogere verwachtingen van DNZ dan MKB Best practices (+25%) Netwerkbijeenkomsten (+17%) Informatie over wet- en regel- geving en specifieke beperkingen (beide +11%)  uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Eigen bijdrage om samen (meer) inclusief te ondernemen Top-3 bijdragen Optreden als informant/adviseur voor andere werkgevers (73%) Ruimte voor bijeenkomsten (57%) Bedrijf als best practice (51%) Scores MKB versus >250 MKB scoort hoger op eigen bijdragen dan grotere bedrijven, met uitzondering van ruimte beschikbaar stellen (groter +21%) Rondleiding (MKB +43%) Best practice (MKB +23%) Informant/adviseur (MKB +21%)  uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Motivatie om inclusief te ondernemen Top-3 1 2 3 Intrinsieke motivatie beduidend hoger dan extrinsieke druk/dwang Top-3 hoogste motivatie: Persoonlijke overtuiging (90%) MVO (70%) Duurzaamheidprincipe (69%) Top-3 laagste motivatie: Dreiging Quotumwet (63%) Aangesproken op social return (55%) Sociaal Akkoord (45%)   N = 86 zeer bepalend enigszins bepalend niet bepalend Persoonlijke overtuiging 90% 8% 2% Duurzaamheidsprincipe 69% 28% MVO principe 70% 26% 4% Sociaal Akkoord 21% 34% 45% Dreiging Quotumwet 9% 63% Zelf aangesproken op social return 20% 25% 55% Anders 75% uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Motivatie voor inclusief ondernemen vergeleken naar bedrijfsomvang Kleinere bedrijven scoren hoger op persoonlijke overtuiging, intrinsieke motivatie (+17%) Grotere bedrijven zijn meer gemoti-veerd door bedrijfsprincipes Duurzaamheid (+12%) MVO (+19%) Grotere bedrijven zijn gevoeliger voor externe druk Sociaal Akkoord (+18%) dreiging Quotumwet (+17%)  aangesproken op social return (+12%) 0 - 249 mensen 250 mensen en meer N = 86 zeer bepalend enigszins bepalend niet bepalend Persoonlijke overtuiging 96% 2% 79% 18% 3% Duurzaamheidsprincipe 65% 31% 4% 76% 24% - MVO principe 63% 6% 82% Sociaal Akkoord 9% 29% 62% 37% 41% 22% Dreiging Quotumwet 20% 78% 19% 40% Zelf aangesproken op social return 15% 61% 27% 46% Anders 73% 80% 10-19 % 20-29 % > 30 % uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Registratie medewerkers achterstand arbeidsmarkt Merendeel (58%) registreert medewerkers met een achterstand op de arbeidsmarkt niet. De vraag over toe- / afname aantal medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt ten opzichte van vorig jaar is door minder dan de helft beantwoord (39x): toename (20x) gelijk (15x) afname (4x) Gegevens over doelgroepen zijn door de lage respons/lage registratiegraad niet betrouwbaar. uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Gebruikte contractvormen voor de doelgroep Top-3 1 2 3 Top-3 meest gebruikte contractvormen Stage/werkervaringsplek (70% vaak/ regelmatig) Tijdelijke arbeidsovereenkomst (63%) Proefplaatsing (54%) Top-3 minst gebruikte contractvormen Uitzendovereenkomst (60% nooit) Regeling begeleid werken (46% nooit) Vaste arbeidsovereenkomst (27% nooit) N = 79 vaak regelmatig soms nooit Stage/werkervaringsplek 39% 31% 25% 5% Proefplaatsing 33% 21% 12% Detacheringsovereenkomst 13% Uitzendovereenkomst 4% 11% 60% Arbeidsovereenkomst via regeling begeleid werken 6% 15% 46% Tijdelijke arbeidsovereenkomst 37% 26% 27% 10% Vaste arbeidsovereenkomst 28% Anders 8% 7% 77% uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

Gebruikte contractvormen naar omvang Kleinere bedrijven gebruiken meer stage-/ werkervaringsplaats (+16% vaak/ regelmatig) Grotere bedrijven meer d tijdelijke arbeidsovereenkomst (+14%) MKB gebruikt de uitzendovereenkomst beduidend minder dan grotere bedrijven (-22% nooit), evenals andere dan e genoemde vormen (-27%). 0 - 249 mensen 250 mensen en meer N = 79 vaak regel-matig soms nooit Soms Stage/werkervaringsplek 43% 33% 19% 5% 32% 28% 36% 4% Proefplaatsing 24% 37% 7% 16% 20% Detacheringsovereenkomst 38% 8% 30% 25% 21% 17% Uitzendovereenkomst - 13% 70% 9% 35% 48% Arbeidsovereenkomst via regeling begeleid werken 6% 45% Tijdelijke arbeidsovereenkomst 22% 41% Vaste arbeidsovereenkomst 11% 26% Anders 87% 60% 10-19 % 20-29 % > 30 % uitkomsten ledenenquête DNZ 2014

uitkomsten ledenenquête DNZ 2014 Kennis van andere bedrijven die goede ervaringen hebben of openstaan voor plaatsing Het merendeel (61%) kent bedrijven met goede ervaringen met het plaatsen van mensen uit de doelgroep. 36% hiervan noemt concrete namen. Bijna de helft kent bedrijven die openstaan voor plaatsing. Een derde van hen noemt concrete namen. uitkomsten ledenenquête DNZ 2014