10 punten van de burgemeester van Wassenaar Een bijdrage aan het raads- collegeprogramma 2006-2010 Luigi van Leeuwen, maart 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Advertisements

Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
netwerk organisatiebeheersing
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Participatie en Portaal
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Van Harte Welkom in Grou
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Modelplan Nafase Het is een ramp geweest..,wat doen we nu?
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
De case Oostkamp.
Hoe nu verder met de WMO? Deventer Debat Jetty Voermans Wethouder gemeente Zeevang.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Subsidiebeleid Barendrecht
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Integrale samenwerking op het gebied van Duurzaamheid.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Openbare raadsvergadering van 18 april 2011 Plaatsvervangend voorzitter A. Duiker.
Resultaat in de Raad Leeuwarden 17 juli 2016 Lia de Ridder Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Multi-disciplinaire invoering e-HRM Een case Jacques J.A. Hylkema Arnout Esser.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Programma begroting 2016 SGP fractie gemeente Noord Beveland 6 november 2015.
Organogram gemeente Bunnik
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Regionale raadsbijeenkomst
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Klantgerichte publieke dienstverlening in Nederland
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Organogram gemeente Bunnik
De doorontwikkeling van de P&Cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Organogram gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

10 punten van de burgemeester van Wassenaar Een bijdrage aan het raads- collegeprogramma Luigi van Leeuwen, maart 2006

De Wassenaarse burger als opdrachtgever, een overweging De gemeentelijke organisatie is er om de wensen van de Wassenaarse kiezers uit te voeren. Een andere bestuurscultuur als resultaat van de verkiezingen Het kantelen van de gemeentelijke organisatie, opdat niet de ambtenaren de dienst uitmaken maar de bestuurders namens de burgers Burgers inschakelen bij plannen in een zo vroeg mogelijk stadium

1.Relatieverbetering door het gemeentebestuur Regelmatig overleg met de buurten Buurten hebben een eigen aanspreekpunt (accountmanager) binnen het gemeentelijk apparaat Deze accountmanagers zijn bevoegd met de buurtvertegenwoordigers dringende problemen zelf op te lossen Het – inmiddels ingestelde – burgerpanel wordt jaarlijks tenminste drie keer geraadpleegd

2. Klachtenmanagement Invoering –op korte termijn - van een nieuw systeem van klachtenmanagement Invoering van kwaliteitshandvesten, w.o. die voor correspondentie-afhandeling Gebruikmaken van best practices van andere gemeenten om achterstand in te halen

3.Ernst maken met regieorganisatie Systematische aanpak gewenst Splitsing van taken in regietaken en uitvoeringstaken Regieorganisatie indelen in: Drie sectoren: ruimte, welzijn,middelen Drie lagen: gemeentesecretaris, afdelingshoofden, medewerkers Uitvoeringsorganisatie: Afstoten/uitbesteden Hergroeperen van afdelingen en bureaus

4.Collegesamenstelling Raadsbesluit bij begroting 2006: –Drie wethouders en een burgemeester Portefeuilleverdeling: –Rekeninghouden met sectorverdeling –Vermindering van de overmaat aan intern overleg –Geef de burgemeester een volwaardige portefeuille met tenminste: Veiligheid Bestuurlijke, juridische en interne zaken Coördinatie en communicatie

5.Strategische budgetering: niet bezuinigen,maar kostensturing Doel: Het bestrijden van ‘organizational slack’ Het algemene budgetniveau met 30% te verminderen Het budget per project met 50% te verminderen Vorming bufferfonds voor: –Invoering modern ICT en HRM-beleid –Invoering nieuw beleid –Verlaging gemeentelijke tarieven, w.o. de OZB Besluitvorming door het college van B&W over het gebruik van het bufferfonds

6.Informatieverstrekking Budgetrecht bij de raad De raad wordt per kwartaal op de hoogte gebracht via het IV3 – rapport IV3 is de op basis van een europese richtlijn bestaande verplichting van het college om toezichtzichthouders te informeren over de stand van de inkomsten en uitgaven van de gemeente

7.Ontwikkeling van E’-strategie De gemeentelijke organisatie dient z.s.m. gebaseerd te worden op een – de gehele organisatie omspannende – ICT strategie Er dient een integrale aanpak te komen, waarvan de administratieve organisatie de spil vormt ICT is de sleutel tot een flexibele, transparante en toegankelijke werkomgeving

8. Modern personeelsbeleid Eerdergenoemde beleid dient in alle lagen van de gemeentelijke organisatie te worden besproken: Informatie aan alle medewerkers individueel Wat betekenen de veranderingen voor hen Introductie van de balanced score card Aanbieden van coaching in verband met deze veranderingsprocessen Waar nodig her- en bijscholing Geen ontslagen Indien gewenst: een sociaal statuut

9.Thema’s die burgers bezighouden Vertrouwen van de burgers winnen door te gaan voor kwaliteit Zoveel mogelijk gebruikmaken van de systematiek van de programmabegroting: Thema’s clusteren in één programma Deelbudgetten samenbrengen Projecten introduceren Voortgangsinformatie verstrekken aan burgers, buurten en organisaties

10.Eén loket voor de burger Eenvoudige dienstverlening aan de burger via een loket staat centraal: Afschaffing van overkill aan regels De gemeente is 7 x 24 uur bereikbaar Ambtenaren zijn met naam, zakelijk -adres en doorkiesnummer op het gemeentekantoor bekend (website!) Burgers worden teruggebeld, liefst nog dezelfde dag Einde van de ‘kastjes naar de muur’-cultuur Ook de uitvoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning moet aan eerdergenoemde criteria voldoen