Lange termijn……………………………..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veel boeren werken door na 65e
Advertisements

Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Appreciative inquiry:
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Mariëlle Beckers Buro Bloei
“Hoe kom ik aan klanten?”
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Hoe moet je het vooral NIET doen?

De relatie tussen logistiek en veiligheid
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Zonder werkelijk WELKOM geen rendement. Door welke kleur bril kijkt u naar pubers?
Gewoon mooi om naar te luisteren...
INTERACTION DESIGN Week 6.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Activerende werkvorm (awv):
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Geluid aan.
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
2. Communiceren met pubers
Emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Mijn kind gaat een studie kiezen
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Organisatiepsychologie les 2 docent: drs. Caroline Heijmans.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
De Bijbel, het meest verkochte boek….
In een jeugdgevangenis
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
MS, denken en voelen (Naam org
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
“Hoe zet ik Systems Engineering effectief in?” Praktijkbijeenkomst Systems Engineering Deventer 6 juni 2013.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Verbonden voelen met de natuur
Contactpersonen bijeenkomst
BOM-model PV 25/03/2014.
Prioriteiten stellen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Lange termijn……………………………..

Emotie deel [amygdala & basale ganglia] over-actief:explosieve reactie Nucleus accumbens [= pleziercentrum] werkt samen met basale ganglia Voorkeur voor korte termijn- keuzes en snelle beloning Waarschuwingstekenen worden weggedrukt: gevaarlijk gedrag voorkeur Aan keukentafel = redelijke puber; in disco onverantwoord [beloning en emotie aanwezig dus gedragsbeïnvloeding]

Neem de tijd voor een keuze proces! Siegwart Lindenberg: 3 doelen bij kiezen: 1 =streven naar onmiddellijke bevrediging 2 =verbeteren van status & levensstandaard op langere termijn 3 =streven naar ‘moreel het juiste doen’ om waardering van anderen

Keuze staat onder tijdsdruk dan…de hedonistic frame!!!

1 = geen helikopterview = minder verbindingen tussen hersendelen Lagere overdrachts- snelheid informatie Minder probleemoplossend vermogen Moeite met overzicht houden Slechtere concentratie Wisselingen in overwicht hersendelen: van rationeel naar emotioneel en omgekeerd

2 = ratio op achterstand = frontaalkwab in ontwikkeling Minder vermogen tot abstraheren Moeite met keuzes maken Moeite met plannen en anticiperen Moeite met prioriteiten stellen

3 = heftige emoties = amygdala meer de overhand Emoties minder onder controle Negatieve emoties sneller de overhand Moeite met lezen van gezichtsexpressies en hierdoor minder inlevingsvermogen

4 = Kicks = stijging spiegel diverse hormonen Enorme stemmings- wisselingen Verhoogde roekeloosheid Lagere impulscontrole Minder relativerings- vermogen

Zijn volwassenen dan optimaal in staat tot kwalitatieve keuzes maken?

Status-quo effect Veel keus en alternatief lijkt mooi maar blokkeert ons te kiezen Tafel met 24 potten jam en tafel met 5: proef 3 Van welke tafel wordt het meest geproefd? Van welke het meest gekocht? Iyengar & Lepper: ‘when choice is demotivating’ [2000] Pg 29 paradox van keuzes

Liever besluit met je hart dan hoofd.

het rationele besluitvormings proces 1: definieer probleem [dit is een makkie natuurlijk!] 2: identificeer besliscriteria = voor elke persoon anders! 3: weeg de criteria = ken een gewicht toe van 1 t/m 5 4: genereer alternatieven = zoveel mogelijk 5: evalueer elk alternatief = mbv onder 3 genoemde criteria 6: selecteer optie die het hoogst scoort = kan ook onbewust gebeuren!

Keuze = doelen stellen Zonder doelen gebeurt er niks: tijdpad maken U bewaakt het tijdpad Op rustige momenten in gesprek dus niet aan eettafel met stress U maakt aantekeningen Neem de tijd om die te verzamelen Ga eens een wandeling of autotochtje maken

‘t zou zo maar kunnen….. 1ste mnd passies ontdekken 2e mnd kennis en kunde 3e mnd wie zijn mijn voorbeelden 4e mnd elementen van hobbies en karakter 5e mnd droomberoepen vaststellen 6e mnd beroepentestjes maken

Hoe ga je in gesprek? DAT WEET IK ! Zo niet Bevelen Dreigen Preken Bedelven met argumenten Oplossingen aandragen Oordelen, kritiseren Overmatig prijzen Belachelijk maken Analyseren / psychologiseren Troosten zonder probleem te erkennen Controleren Afleiden, bagatelliseren Preken: je weet niet half hoe goed je t hebt. Argumenten: uit onderzoek blijkt… Analyseren: volgens mij bedoel je eigenlijk iets anders. Afleiden: zullen we t over iets gezelligs hebben?

Hoe dan wel?...WEET IK OOK AL !!!! goede moment tijd beschikbaar oprechte interesse uw wijsheid doseren luisteren nog meer luisteren steeds meer luisteren gewoon luisteren fanatiek luisteren Interesse: vertel! Ik wil het echt weten. Wijsheid doceren: ik zeg dit wel tegen je, maar dat zul je zelf ook wel weten

Hoe ontdek je dan wat je passie is…een poging Lijstje 7 dingen die tijd doen vliegen [flow] Als je 50 miljoen wint Wat is je 1ste goede herinnering Wat in vrije tijd ‘t liefst Wanneer voelde je je heel gelukkig Waar dagdroom je over Tegen wie keek je op Wie vindt wat van je? Blader door oud fotoboek Ackerman “help, ik zoek mijn passie”: voel je niet minder als je geen passie hebt! Romantisch beeld Boek: durven doen wat je raakt[22 gesprekken over lef en bevlogenheid] ockels, vd ende, edelkoort etc