Wifi: Vul je naamkaartje nog NIET in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het tweede werkstuk.
Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Hoe maak ik een goed online cv?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Jobmarketing 2.0 Langenberg Advies in Verandering Vacaturepodium Match4U 13 februari 2014.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Sollicitatiegesprek.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Oplossingsgericht coachen
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Ho 8: Portfolio.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lezing door Kick de Wolff
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
CanDo Coaching.
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Ken je kracht…Deel je kracht…
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Het nieuwe solliciteren:
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
De dag van het solliciteren Blok 1
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Onze doelen en visie in beeld
WOW: enqueteren bij Jumbo
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Solliciteren: wat wil ik?
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
ROC West-Brabant meets. Facts en Figures Vinden.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
INSPIRATIEWORKSHOP AANGEBODEN DOOR ASERTO TRAINING BERNADETTE VRIJLING
Workshop Baukelien van Minnen. LinkedIn  LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+)  78% van de mensen op.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
Hoe presenteer ik mezelf online?
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Solliciteren met Social Media
Twitter • LinkedIn • Facebook
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Wifi: Vul je naamkaartje nog NIET in

Hoe vind ik een baan BOOTCAMP

Kennismaking Geert-Jan Waasdorp Maaike Kooter Marie Anne Borst 1e oefening van vandaag

Programma Het Baanzoekplan deel I Pauze Het Baanzoekplan deel II Lunch / netwerken / op adem komen Je CV en LinkedIn profiel Break out sessie (kleine groepjes) Onderscheidend vermogen Borrel / netwerken 1e oefening van vandaag

Kennismaken Maak kennis met je buurman/buurvrouw Vertel kort wie je bent. Waarom ben je vandaag hier? Wat voor baan zoek je? Wat hoop je aan het einde van de dag bereikt te hebben? 1e oefening van vandaag

Hoe vind ik een baan - Bootcamp Deliverables – Bootcamp Een persoonlijk baanzoekplan. Effectieve arbeidsmarktoriëntatie-strategie. Jouw CV sluit aan op de arbeidsmarkt van nu. Je hebt een completer en vindbaarder LinkedIn profiel. Je vindt minimaal 10 passende vacatures.  Uitbreiden van je netwerk. Je weet waar de banen zijn. Je gaat gemotiveerd en “arbeidsmarkt-fit” de deur uit! We gaan écht aan de slag! Deliverables: - Dat vraagt van jullie inzet en discipline. We hebben veel momenten tussendoor waarin jullie de tijd krijgen om bezig te zijn met je eigen arbeidsmarktoriëntatie. Gebruik deze!!

Het startpunt van je zoektocht Uitgangspunt = weet wat je wilt Je hebt helder en duidelijk voor ogen wat je wilt. 5% Je hebt een globaal beeld van de functie die je wilt 35% Je staat voor alles open De perfect match is altijd de scherpste, niet de breedste. Weten wat je wilt maakt je niet alleen overtuigender naar werkgevers toe, maar zorgt er ook voor dat je sneller komt waar je wilt zijn. Je kunt gerichter zoeken en anderen weten veel beter waar ze jou voor kunnen vragen. Je wilt niet 1 van de 200 zijn, je wilt nummer de nummer 1 zijn. De beste kandidaat voor de functie. En dat wordt je als je specifiek voor een functie kiest. Daar pas je je zoektocht en je CV op aan. Tegen je natuur in Voelt als ‘tunnelvisie’ Sluit andere functies uit Voelt als ‘jezelf beperken’ 60%

Schrijf jouw gewenste functie op

Het baanzoekplan www.hoevindikeenbaan.com -> workshops -> Bootcamp 10 oktober 2014

Stap 1 Synoniemen Wat zijn synoniemen van je gewenste functie? Hoe werkt het voor een starter? Waarom werken we met synoniemen? Aan jou het verzoek, 1e oefening, 10 verschillende equivalenten van de functie die je zoekt. Meerdere functies is meerdere synoniemen. 1 voorbeeld: Acc Je zoekt dus niet 1 x naar een vacature maar 10 x naar vacatures Is best lastig, dus wat je doet is Dit is stap 1 van baanzoekplan

Synoniemen

Synoniemen Administratief medewerker Administratief werknemer Administrateur Assistent administratie Medewerker financiële administratie Boekhouder Salarisadministrateur Cashbeheerder Bedrijfsadministrateur Assistent bedrijfsadministratie

Synoniemen: Product manager

Synoniemen Commodity manager Inkoper Buyer Tactisch inkoper Purchaser Inkoopadviseur Inkoop-adviseur Inkoop consultant Adviseur inkoop Operationeel inkoper Purchasing manager Strategisch inkoper Technisch inkoper Commodity manager Tactisch inkoper Tactical Purchaser Verwerver ………..

Synoniemen Commodity manager Inkoper Buyer Tactisch inkoper Purchaser Inkoopadviseur Inkoop-adviseur Inkoop consultant Adviseur inkoop Operationeel inkoper Purchasing manager Strategisch inkoper Technisch inkoper Commodity manager Tactisch inkoper Tactical Purchaser Verwerver ………..

Waar vind je synoniemen? Op welke functiebenamingen kijk en solliciteer je (lijstje maken) en heb je gesolliciteerd (oude vacatures) Met/zonder spatie, met/zonder streepje ‘-’, Enkelvoud/meervoud, man/vrouw Nederlands, Engels, andere taal mijnwoordenboek.nl/synoniemen/ synoniemen.net

Synoniemen Schrijf 15 synoniemen en alternatieve schrijfwijzen op van de functie die je wenst. Aan jou het verzoek, 1e oefening, 10 verschillende equivalenten van de functie die je zoekt. Meerdere functies is meerdere synoniemen. 1 voorbeeld: Acc Je zoekt dus niet 1 x naar een vacature maar 10 x naar vacatures Is best lastig, dus wat je doet is Dit is stap 1 van baanzoekplan

Waar vind je synoniemen? Op welke functiebenamingen kijk en solliciteer je (lijstje maken) en heb je gesolliciteerd (oude vacatures) Met/zonder spatie, met/zonder streepje ‘-’, Enkelvoud/meervoud, man/vrouw Nederlands, Engels, andere taal mijnwoordenboek.nl/synoniemen/ synoniemen.net http://www.indeed.nl (oud-)collega’s, je netwerk etc. Wikipedia

Wikipedia

Opdracht Vul je huidige synoniemenlijst aan Op welke functiebenamingen kijk en solliciteer je (lijstje maken) en heb je gesolliciteerd (oude vacatures) Met/zonder spatie, met/zonder streepje ‘-’, Enkelvoud/meervoud, man/vrouw Nederlands, Engels, andere taal mijnwoordenboek.nl/synoniemen/ synoniemen.net http://www.indeed.nl (oud-)collega’s, je netwerk etc. Wikipedia Wat is jouw synoniem? Accountmanager is nog steeds heel breed. Ga maar eens zoeken, dan vind je vanalles. Specifiek wordt je door er een vakgebied, specialisme, branche aan toe te voegen. Ben je accountmanager FMCG? Of accountmanager medicijnen?

Effectief? Trial & Error Blijf synoniemen zoeken via indeed, monsterboard etc. Houd je lijst up-2-date

Boolean logic Boolean logic Niets HR Adviseur “…” “HR Adviseur” OR “HR Adviseur” OR “HR-adviseur” AND “HR Adviseur” AND solliciteren Haakjes (…) (“..” OR “…”) AND Dit werkt voor de meeste zoekmachines op deze manier (Google, LinkedIn….)

Stap 2 De juiste zoekkanalen De huidige arbeidsmarkt

Stap 2 De juiste zoekkanalen Zoekkanalen versus oriëntatietitels

Stap 2 De juiste zoekkanalen De arbeidsmarkt is complex en intransparant 3% zoekt optimaal Een goede baanzoeker is in staat 1/3 van de voor hem/haar relevante vacatures te vinden Het juiste zoekkanaal is sterk afhankelijk van Ervaring Opleidingsniveau Functiegroep

Stap 2 De juiste zoekkanalen

Opdracht Maak een top 5 met jouw belangrijkste zoekkanalen. Maak gebruik van het boek Hoe vind ik een baan? Doe de baan-zoekgedrag- test op www.hoevindikeenbaan.com Wij hebben de kanalen omschreven zoals wij vanuit onderzoek hebben gezien wat het meest relevante kanalen. Schrijf de 5 meest relevante kanalen op Daarnaast kanalen die je wil toevoegen, eigen ervaring, boek of vanuit de website ( al gelezen? www.hoevindikeenbaan.com) , baan zoekgedrag test 27

Opdracht Maak een top 5 met jouw belangrijkste zoekkanalen. Maak gebruik van het boek Doe de baan-zoekgedrag- test op www.hoevindikeenbaan.com Vul de lijst aan met maximaal 5 andere kanalen die je gebruikt/goede ervaring mee hebt Wij hebben de kanalen omschreven zoals wij vanuit onderzoek hebben gezien wat het meest relevante kanalen. Schrijf de 5 meest relevante kanalen op Daarnaast kanalen die je wil toevoegen, eigen ervaring, boek of vanuit de website ( al gelezen? www.hoevindikeenbaan.com) , baan zoekgedrag test 28

Stap 3 De juiste oriëntatietitels Waar moet je zoeken bij welke leeftijdscategorie en welk niveau. Dit overzicht geeft aan bij welke kanalen je gaat beginnen bij je zoektocht naar een baan. Je ziet de rode bollen, daar ga je mee starten, daarna de blauwe en de lichtblauwe. Start eerst met de rode kanalen en werk deze goed door. Zorg dat je niet te snel gaat en alle tips uit het boek mee neemt. Dit kan wel even duren.

Stap 3 De juiste oriëntatietitels Tips Gebruik indeed voor inventarisatie Gebruik meerdere oriëntatietitels per zoekkanaal Varieer in de manier waarop je ze gebruikt Ga van breed naar smal/specifiek en niche Bekijk de tips in het boek ‘Hoe vind ik een baan?’ Waar moet je zoeken bij welke leeftijdscategorie en welk niveau. Dit overzicht geeft aan bij welke kanalen je gaat beginnen bij je zoektocht naar een baan. Je ziet de rode bollen, daar ga je mee starten, daarna de blauwe en de lichtblauwe. Start eerst met de rode kanalen en werk deze goed door. Zorg dat je niet te snel gaat en alle tips uit het boek mee neemt. Dit kan wel even duren.

Opdracht Elk oriëntatiekanaal heeft specifieke oriëntatietitels Vul per oriëntatiekanaal in welke oriëntatietitels je gaat gebruiken. Wij hebben de kanalen omschreven zoals wij vanuit onderzoek hebben gezien wat het meest relevante kanalen. Schrijf de 5 meest relevante kanalen op Daarnaast kanalen die je wil toevoegen, eigen ervaring, boek of vanuit de website ( al gelezen? www.hoevindikeenbaan.com) , baan zoekgedrag test 31

Opdracht Ga zelf op zoek naar vacatures en gebruik: - Synoniemen in jouw oriëntatietitels Gebruik de juiste oriëntatiekanalen Varieer met oriëntatietitels Gebruik Boolean Logic Wij hebben de kanalen omschreven zoals wij vanuit onderzoek hebben gezien wat het meest relevante kanalen. Schrijf de 5 meest relevante kanalen op Daarnaast kanalen die je wil toevoegen, eigen ervaring, boek of vanuit de website ( al gelezen? www.hoevindikeenbaan.com) , baan zoekgedrag test

Time-Out

4. Arbeidsmarktpositie Courant Niet courant Onbewust onbekwaam Bewust Bron: Intelligence Group

4. Arbeidsmarktpositie Courant Laat het kaas niet van je brood eten In controle van zijn/haar toekomst Definieer je ontwikkelpad Je hebt een probleem! Niet courant Onbewust onbekwaam Bewust bekwaam Bron: Intelligence Group

4. Waar sta jij? Courant Niet courant Onbewust onbekwaam Bewust Bron: Intelligence Group

4. Arbeidsmarktkans www.arbeidsmarktwaarde-online.nl

4. Arbeidsmarkbeheersing Een CV Een goed CV Een relevant CV Een CV afgestemd op de ‘burger’ arbeidsmarkt Een goed LinkedIn profiel Jargon Synoniemen Een baan zoekplan De juiste zoekkanalen De juiste zoektitels Courant arbeidsmarktgedrag Een zoekstructuur Weten wat je waard bent Kansvergroters

Stap 5 De juiste skills De CV 2.0 vraag: “Wat mist er nog in mijn CV waardoor je me niet uitnodigt voor een gesprek?’’ Check: matchen je opleiding, vaardigheden, achtergrond, certificaten met het gevraagde Branche/functie specifieke opleidingen, certificaten, cursussen etc. “Hard skills helpen je aan een sollicitatiegesprek, soft skills heb je nodig om de baan te krijgen.” Pas bij een matchend profiel wordt je motivatie(brief) belangrijk!

Skills  CA Clarity PPM (alleen kennis)  Fortes Principal Toolbox (alleen kennis)  P2ware Project Manager 7  MS Project  MS SharePoint (iShare)  MS Excel, Word, Powerpoint, Outlook  MS Visual Basic  Aris Express BPM  MS Visio  SAP MySAP ERP  Exact Synergy  MS Dynamics Nav  Smartsite Content Management  WebGenerator ProSite Content Management  Autodesk AutoCAD  Autodesk Inventor  Jet Reports  SPSS

Opdracht Arceer in je vacatures de skills die worden gevraagd, maar die jij nog NIET bezit c.q. niet in je CV vermeldt maar wel hebt. Noteer deze skills in je Baanzoekplan Noteer op welke manier je aan deze skills kunt werken

Stap 5 Jargon ‘Jargon is het taalgebruik of vaktaal binnen een vakgebied of een groep mensen, die voor buitenstaanders vaak moeilijk te volgen is.’ Naar de site gaan en de titels laten zien hoe je de test doet

De kracht van vacatures & arceerstift

Opdracht Arceer in de meegebrachte vacatures alle jargon - Noteer het jargon/functionaliteiten/ woorden/zinnen/termen/begrippen in je baanzoekplan die zeker niet in je CV / brief mogen ontbreken

Weet jij waar je staat op de arbeidsmarkt? Courant Skills Niet courant Onbewust onbekwaam Bewust bekwaam Uitgevoerd baanzoekplan Bron: Intelligence Group

Stap 6 Structuur Dagschema / agenda Doorzettingsvermogen Wisselende activiteiten Vaste tijden Tijdsblokken Goede werkplek Focus Doelstellingen

Opdracht Ga terug naar stap 2: Mijn Oriëntatiekanalen van je Baan-zoek-plan Hoeveel uur besteed je nu aan zoeken? (zie stap 2) Voor hoeveel uur zoek je werk per week Verdeel de uren over de oriëntatiekanalen

Stap 6. Houd een werkagenda aan Kranten doornemen Social Media/ Linkedin Social Media/ Linkedin UWV Brief schrijven cv aanpassen Vacaturesites bekijken Voorbereiden gesprek/ Bellen met bedrijf x Brief schrijven Bedrijf binnen lopen Voorbereiden gesprek/ Bellen met bedrijf x Sollicitatie van maandag nabellen Top 10 lijst doornemen Vacaturesites bekijken Voorbereiden beursbezoek Inschrijven uitzendbureau 1 Vacaturesites bekijken Inschrijven uitzendbureau 2 Social Media/ Linkedin Vacaturesites bekijken Netwerk-bijeenkomst

Tips voor structuur Bijvoorbeeld: 3 x per week vacaturesites (ma, wo, vr) 3 x per week netwerk gesprekken 15 nieuwe contacten per week in LinkedIn 2 open sollicitaties per week 10 belletjes per week naar beslissers Zoeken naar ‘nieuwe kansrijke bedrijven’

Opdracht Vul bij stap 6 in je Baan-zoek-plan jouw weekschema in voor de komende week

De komende 45 minuten…..

Bootcamp – deel II De 2e helft: Je CV en LinkedIn profiel Break out sessie Onderscheidend vermogen Borrel / netwerken

Opdracht Opdracht: Bekijk het CV van je buurman/buurvrouw - Wat is je indruk? Personalia – contactgegevens, bijvoorbeeld ook LinkedIn account; laat non-info achterwege (voornaam: Ronald, roepnaam: Ronald; geslacht: man; BSN nummer) – DOORKLIKKEN NAAR VOLGENDE SLIDE Profielschets – als korte versie van motivatiebrief en geeft waardevolle info aan lezer DOORKLIKKEN NAAR VOLGENDE SLIDE Praktische informatie op een logische plek in een logische volgorde. (dus laatste ervaring eerst bij professionals, of laatste studie bij starters) CV’s moeten leesbaar zijn Persoonlijke touch – vele formats beschikbaar, maar wat maakt het CV nou echt van jou? Kleurgebruik, taalgebruik, opzet van CV, referenties, logo’s van bedrijven, etc. Inspiratie is voldoende aanwezig op internet. Wellicht ook @sollicitatielab (sollicitatielab.nl – CV van de maand) noemen? Passie! – kan te zien zijn je ogen als je een foto op je CV zet. Een vrolijke (niet te verwarren met grappige) toonzetting of een sterke profielschets met een ambitie kunnen passie laten zien. Als je passie hebt voor bijvoorbeeld tekenen, kun je ook een tekening als ‘logo’ gebruiken op je CV.

Componenten van een krachtig CV De 4 P’s Personalia Profielschets Praktische informatie Passie Personalia – contactgegevens, bijvoorbeeld ook LinkedIn account; laat non-info achterwege (voornaam: Ronald, roepnaam: Ronald; geslacht: man; BSN nummer) – DOORKLIKKEN NAAR VOLGENDE SLIDE Profielschets – als korte versie van motivatiebrief en geeft waardevolle info aan lezer DOORKLIKKEN NAAR VOLGENDE SLIDE Praktische informatie op een logische plek in een logische volgorde. (dus laatste ervaring eerst bij professionals, of laatste studie bij starters) CV’s moeten leesbaar zijn Persoonlijke touch – vele formats beschikbaar, maar wat maakt het CV nou echt van jou? Kleurgebruik, taalgebruik, opzet van CV, referenties, logo’s van bedrijven, etc. Inspiratie is voldoende aanwezig op internet. Wellicht ook @sollicitatielab (sollicitatielab.nl – CV van de maand) noemen? Passie! – kan te zien zijn je ogen als je een foto op je CV zet. Een vrolijke (niet te verwarren met grappige) toonzetting of een sterke profielschets met een ambitie kunnen passie laten zien. Als je passie hebt voor bijvoorbeeld tekenen, kun je ook een tekening als ‘logo’ gebruiken op je CV.

Personalia Voornamen: Antonius Johannes Maria Achternaam: de Groot Roepnaam: Tom Titel: Ing. Geslacht: man Nationaliteit: Nederlandse Telefoonnummer: 06 123456789 Emailadres: tom1960@gmail.com Linkedin: linkedin.com/in/tomdegroot Adres Dorpstraat 1 Postcode woonplaats: 1234 AB Amsterdam Geboortedatum 1 april 1960 Geboorteplaats Amsterdam

Personalia Ing. Tom (A.J.M.) de Groot 06 123456789 tomdegroot@gmail.com Dorpsstraat 1 1234 AB Stad 1 april 1960, Amsterdam linkedin.com/in/tomdegrootAccountmanagerFMCG twitter.com/tomdegrootAccountmanagerFMCG

Een goede profielschets In ongeveer 4 zinnen vertel je: - Wie ben je? - Waar ben je goed in? - Waarom ben jij de oplossing voor het bedrijf? Dit is NIET hetzelfde als je motivatie Dooddoeners zijn uitspraken die eigenlijk maar weinig inhoud hebben en hierdoor dus waardevolle ruimte verspillen in het cv. Denk hierbij aan termen als ‘spin in het web’, de ‘administratieve duizendpoot’, de zelfstandige teamplayer en de zoektocht naar de nieuwe uitdaging. 

Een goede profielschets Eerste persoonsperspectief Geef de tekst een persoonlijke touch Gebruik geen dooddoeners Gebruik voorbeelden (STARR) Dooddoeners zijn uitspraken die eigenlijk maar weinig inhoud hebben en hierdoor dus waardevolle ruimte verspillen in het cv. Denk hierbij aan termen als ‘spin in het web’, de ‘administratieve duizendpoot’, de zelfstandige teamplayer en de zoektocht naar de nieuwe uitdaging. 

Een goede profielschets Mijn naam is John, een flexibele, resultaatgerichte manager met ruime ervaring binnen het productiewezen en in de voedselindustrie. Mijn managementstijl kenmerkt zich het best als dienend leiderschap: ik zet anderen in hun kracht om zo samen goed te presteren. Ook niet onbelangrijk: ik beschik over een goede portie humor en heb nooit een ochtendhumeur! Dooddoeners zijn uitspraken die eigenlijk maar weinig inhoud hebben en hierdoor dus waardevolle ruimte verspillen in het cv. Denk hierbij aan termen als ‘spin in het web’, de ‘administratieve duizendpoot’, de zelfstandige teamplayer en de zoektocht naar de nieuwe uitdaging. 

Praktische informatie Houd het overzichtelijk. Leg nadruk: gebruik logo’s van een werkgever of het VETdrukken van de werkgever/functie. Soms is het goed korts iets te vertellen over een vorige werkgever Leg uit wát je hebt gedaan: wees Kort en bondig. Gebruik jargon / synoniemen !

Passie !

Een goed CV Geef je CV een logische naam Vb. ‘CV CecilevanManen_beleidsmedewerker_2014 Pas je CV per sollicitatie aan Kleur in je CV? Houd rekening met Z/W printers Verstuur je CV in PDF Laat je CV door meerdere personen checken op spelfouten Gebruik een professionele foto

Linked-in

10 must do’s op LinkedIn Concrete en specifieke titel - Waar wil je op gevonden worden? Gangbare functietitel Wees duidelijk Dus niet: Enthousiaste marketeer op zoek naar een uitdaging in marktonderzoek. Beter zou zijn: Marketing Intelligence specialist met ruime ervaring in SPSS, SQL en Datamining zoekt marktonderzoeksbureau voor de ICTsector. 

10 must do’s op LinkedIn 2. Je elevator pitch in je samenvatting Wat doe je? (max 4 regels) Waarom doe je dit? (max 6 regels) Waar ben je goed in? (max 4 regels) Waar kunnen mensen je bereiken? Kan hetzelfde zijn als je profielschets (CV)

10 must do’s op LinkedIn 3. Minimaal 90% gevuld Profielfoto Professionele kopregel / titel Huidige functies (met omschrijving) Voormalige functies (minimaal 2) Minstens 3 skills Openbaar Profiel URL Samenvatting Opleidingen Cursussen Contact Informatie Bedrijfstak en locatie Minimaal 50 contacten Endorsements

10 must do’s op LinkedIn 4. Verwerk synoniemen én jargon In je summary Ik ben ook beschikbaar als: manager, hoofd, directeur, leidinggevende, Onder ervaring / specialties

10 must do’s op je LinkedIn profiel 5. Gebruik een professionele foto Laat je netwerk zien dat je beschikbaar bent Stuur ALTIJD een persoonlijke uitnodiging 8. Deel je kennis; status updates Zorg voor endorsements en aanbevelingen Wees pro-actief

LinkedIn als vacaturesite

We gaan opsplitsen! Groep 1: Break out sessie, met Maaike naar een andere ruimte Groep 2 + 3: Blijven in de ruimte en oefenen met alle tips & trucs (Baan-zoek-plan, CV, LinkedIn profiel aanpassen)

Aan de slag En.. stel vragen aan de trainer, buurman/buurvrouw Ga aan de slag met je eigen arbeidsmarktoriëntatie, bijvoorbeeld: Ga op zoek naar vacatures (gebruik je Baan-zoek-plan) Match je CV met de vacature waar je op wilt solliciteren Verrijk je CV met relevante informatie, synoniemen en jargon Pas je LinkedIn profiel aan. En.. stel vragen aan de trainer, buurman/buurvrouw

Aan de slag

Time-Out

Onderscheidend vermogen Netwerken Begin dichtbij jezelf, wie ken je? Bedenk vooraf: wat wil je dat iemand van jou onthoud? Laat je introduceren Stel gerichte vragen Denk aan je houding / kleding Verleen een wederdienst Neem je visitekaartje mee Zorg voor een goede opvolging

Onderscheidend vermogen Voorbereidende opdracht: ‘Nodig Geert-Jan en Maaike op een onderscheidende manier uit via Linkedin.’

Onderscheidend vermogen Opdracht 3: Maak je eigen visitekaartje Gebruik je visitekaartje op de juiste manier Maak ze onderscheidend Volg op als je iemand een visitekaartje hebt gegeven.

Visitekaartjes

‘ben onbevangen, betrokken, mild, ruimhartig en dankbaar. Haar motto op haar visitekaartjes is: ‘ben onbevangen, betrokken, mild, ruimhartig en dankbaar. Een opdracht aan haarzelf en aan anderen. Marjet van Zuijlen

Onderscheidend vermogen Bel vóór dat je gaat solliciteren Breng je brief langs bij een bedrijf Vraag altijd feedback/tips na een sollicitatiegesprek De vorm van het cv De vragen die je stelt in een sollicitatiegesprek De durf om te onderscheiden Maak een eigen website/blogsite/app/ video sollicitatie. Maar let wel: het moet bij jou passen maar ook bij jouw eventuele nieuwe werkgever.

Onderscheidend vermogen

Onderscheidend vermogen

Voorbereiding Bezoek de website Bedenk vragen en schrijf ze op Weet je waar het bedrijf zit (OV-mogelijkheden) Telefoonnummer bedrijf Voorkom haast Weet wat je aan doet Neem een map en pen mee Wie zijn je gesprekspartners? Wat weet je over hen? Bedenk wat je introductie is Hoe spreek ik de receptioniste aan

Tot slot

Laatste stap… wat worden jouw vervolgacties?

En verder….. Welke tip heb jij voor een ander? Volg interessante bedrijven/personen op internet Luisteren Krant lezen en kansen zien Omring je met positieve, enthousiaste mensen Heb respect voor je tijd Welke tip heb jij voor een ander?

Tot slot Referentie op de website: Hoe vind ik een baan Gratis webinars - 23 oktober      Hoe vind ik een baan? - 20 november  Het schrijven van een krachtig en vindbaar CV  - 11 december  Personal branding Evaluatieformulier

We gaan netwerken…….