©2013 Module 1: Het hoe en waarom van een administratie Door Barbara Rijskamp en Ingrid van Houwelingen
©2013 Inhoud Module 1 Waarom heb ik een administratie nodig? Wat valt er allemaal onder? Uitleg begrippen + Minimaal nodig? 7 hoofdcriteria voor pakketkeuze –Let op verborgen kosten
©2013 Veelgebruikte termen (1) Balans overzicht –Bezittingen / activa (de duurzame spullen die je verkrijgt) –Schulden / passiva (de manier waarop die spullen gefinancierd zijn bijv. vreemd vermogen, eigen vermogen) Verlies & Winst / Resultaten overzicht –Kosten excl btw –Omzet excl btw BTW / Omzetbelasting
©2013 Veelgebruikte termen (2) Investering –Kostenpost > € 450 die je activeert –Het gaat hier om bedrijfsmiddelen die langer dan een jaar meegaan Afschrijving –Meestal 5 jaar gespreid in je kosten –(Investering -/- restwaarde) : 5 –Willekeurig alleen met toestemming Winst –Netto Winst = Omzet ex btw -/- Kosten ex btw -/- Afschrijvingen –Is ongelijk aan banksaldo !
©2013 Minimaal Nodig – gemiddelde kleine administratie BTW aangifteIB aangifte Omzet excl. btwX, gesplitst in %X BTW bedrag over de omzet (Af te dragen BTW) X, gesplitst in %X, saldo Nog te betalen / nog te ontvangen BTW op balans Kosten excl. btwX BTW bedrag over de kosten (Voorbelasting) XX, saldo Nog te betalen / nog te ontvangen BTW op balans InvesteringenX BTW bedrag over de investeringen (Voorbelasting) XX, saldo Nog te betalen / nog te ontvangen BTW op balans AfschrijvingenX
©2013 Tip Boek de horeca bestedingen inclusief BTW in je administratie