Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Denk aan de sociale competentie
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Een lessenserie van drie lessen
Professionele ontwikkeling
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
RSV op school Jan Van Parijs.
Motiverende Gespreksvoering
WELKOM.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Begeleidingsplannen GGZ
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Het wezen van ‘contact’
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Programma uur Opening door Hans Borstlap, voorzitter Bestuur Leerstoelen uur 'Soberheid' | Korte inleidingen en aansluitend discussie
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Is de vereniging auti-proof?
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Samenvatting teambuilding
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
voor familie en vrienden van
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Leerstijlen KOLB SJM.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
Groepsdynamica.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De psychologie achter keuzes en besluitvorming Campage Strategie Instrument: brug tussen wetenschap en praktijk Babs Westenberg PGM Open 7 februari 2013.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
GEDRAGSVERANDERING; EEN ONTMOETING TUSSEN AMBITIE EN PRAKTIJK
Zin en onzin van waarderingsonderzoek
Agressie op de werkvloer
Vijfde gebod: Eer je vader en moeder Zondag 39 HC
Werken met plezier en goed presteren
Wij komen centraal te staan !
Transcript van de presentatie:

Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF

PROGRAMMA 19.00: Kennisdelen: welke succesfactoren voor gedragsverandering zijn er in jouw eigen werkpraktijk? 19.45: Communicatie en gedrag 20.45: Toepassing nieuwe inzichten: zelf werken aan case 21.00: Nabespreken en discussie 21.30: Borrel

SUCCESFACTOREN Kies een maatje Vertel elkaar om beurten een case waarbij communicatie succesvol bijdroeg aan gedragsverandering Noteer per case de succesfactoren

Inventarisatie van succesfactoren 1) 2) 3) Enz…..

Theorie Niet vanuit communicatie naar gedrag. Vanuit gedrag kijken naar communicatie. Dus: Het gedrag van de mens staat centraal + Hoe werkt communicatie?

Kenmerken van gedrag Experiment (trombone + hand in de lucht + lengte + tekenen) Het draait dus (ook) om ervaringen in de alledaagse praktijk In de ontmoeting ontstaat / verankert zich gedrag – Omgeving wordt dikker, mens wordt dikker – Besmetting: principe van spiegelen Wij zijn geen individuen, maar sociaal gevormde wezens (= cultuurwezens)

Sociaal en hersenen Spiegelneuronen Evolutionair Kijken naar de zijkant (groep), en niet vooruit (doel)! Nieuwe ervaring = scannen/vergelijken met gegroeide en opgeslagen verwachtingen in het onbewuste Hersenen: ziekte, beschadiging, afwijkingen Interdependentie; accent op ervaringen en sociale context

Gewoontedieren Patronen zijn (ook) sociale patronen (nabootsing en imitatie) Patronen zorgen voor identiteit (bijv gebruikte taal) Patronen zorgen voor erkenning, erbij horen, waardering Mens ‘hunkert’ naar erbij horen Mens is ‘bang’ voor afwijzing Patronen zorgen voor onzekerheidsreductie

Samenhang Taal Hersenen Gedrag Sociale omgeving

Mensbeeld – Niet: Individu Cognitief Ratio – Wel: Sociaal Onbewust Patronen Automatisch En heel af en toe ook bewust

GEDRAG – Onbewust = – ‘Ongecontroleerd’ = – Sociaal gevoed = – Beïnvloedbaar

WERKING VAN COMMUNICATIE: Zender – Omzetten – Congruentie (geloofwaardigheid) Ontvanger – Kapstok (reeds opgeslagen ervaringen) 1)Inhoudelijk 2)Relationeel – Bevestiging (zelf doen of omgeving spreekt waardering uit = gewenning)

WETMATIGHEDEN 1)Ambivalente zenders verminderen de effectiviteit 2)Inhoud die aansluit, past bij de relatie is krachtiger, dan inhoud die voortkomt uit doelen, producten, beleid, ambities en losstaat van ‘mensen’ 3)Boodschappen die aansluiten op groepsopvattingen/de logica van het sociale hebben grotere kans op impact

Kan communicatie gedrag veranderen? Ja, Als we uitgaan van hoe gedrag bij de mens ontstaat Als we het mensbeeld aanpassen Als we aansluiting zoeken bij de dagelijkse sociale ervaringen Als de communicatieaanpak uitgaat van principes van congruentie, kapstok en met name bevestiging

Meer over dit onderwerp?

Meer lezen Jan Eberg, Conflicten maken mensen Kahneman, ons feilbare denken Jaap van Ginneken, De kracht van de zwerm Frans de Waal, Een tijd voor empathie Richard Thaler & Cass R. Sunstein, Nudge Dan Ariely, Volmaakt onvoorspelbaar W.Tiemeijer, De menselijke beslisser Thijs Homan, Wolkenridders Manfred Kets de Vries, Leiders, narren en bedriegers Roland van der Vorst, Nieuwsgierigheid Rene Kahn, de appel en de boom