Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

De schoolmaatschappelijk werker
Leerlingbemiddeling / mediation
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
“Hoe kom ik aan klanten?”
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Internet webwriting. Leesgedrag Bron: Useit.com.
Sollicitatiegesprek.
Discipelschap.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Hogescholen in Dialoog
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Ouderavond Alcohol, drugs en opvoeding
Ouderavond Radboud Universiteit Nijmegen, 25 april 2013
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Welkom op onze thema-avond
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Zelfhulpgids naar werk
Kiezen is een kunst, want……
Landstede MBO.
Informatie-avond na Roncalli
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Studiekeuze voor ouders
Een werkstuk maken.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Patiënten kunnen artsen beter
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Mijn kind gaat een studie kiezen
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Om soms eens dieper over na te denken
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)

Levenslooppsychologie werkcollege 6
Methodiek: Plancyclus
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Kiezen voor keuzedelen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Keuzes maken.
Het is vandaag Girlsday!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Heidi van der Panne-Dirks
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht

Terug in de tijd ……… 1975 - xxxxx 1970 - 1987

1996 - 2001 1995 - 1998

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden? Heeft u vroeger vanuit school hulp gekregen bij het kiezen van een vervolgopleiding?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden? Heeft u vroeger vanuit school hulp gekregen bij het kiezen van een vervolgopleiding? Is het vandaag de dag lastiger (voor jongeren) om een studiekeuze te maken dan vroeger of niet?

Hoe kom je tot een goede studiekeuze? Interesses van je kind

Keuzeproces: welke stappen? Besef te moeten kiezen Een studie kies je niet in een dag. Kies je een studie / beroep voor 40 jaar? Hoe kan ik actief het keuzeprobleem aanpakken? Actief deelnemen aan lessen loopbaanoriëntatie. Maak afspraak voor een gesprek met decaan. Gesprekken met vrienden: hoe pakken zij het aan? Tips: neem de tijd, praat er met anderen over; schrijf gedachten, vragen, bevindingen en conclusies op.

Houd rekening met: Jezelf (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik) Wat vind je leuk en waar wil je moeite voor doen? Opleiding aanbod Welke beroepen zijn er? Kans op werk? Grootte locatie/ leerling aantal Identiteit Reistijd Keuze van vrienden

Keuzestijlen Passie: intuïtief, kiezen met je hart Impulsief: wat lijkt op dat moment leuk Rationeel: kiezen met verstand, afwegen Uitstellend: kiezen onder tijdsdruk, laatste moment, niet weten wat je wilt Meegaand: meegaan met een ander

Het puberende brein Ontwikkelingen die nog plaats moet vinden: zelfstandig denken, abstract denken, bewust worden van jezelf, inleven in een ander, gevolgen lange termijn overzien. Kenmerken: Emotie wint het van ratio, moeite met plannen, wisselende en heftigere emoties.

Het puberende brein Soms moeilijk contact. Tips voor ouders: Stimuleren. Meedenken. Belangstelling tonen. Vragen stellen. Helpen zaken op een rij te zetten. Meegaan naar voorlichtingsavond. Verwacht niet dat uw kind uw werk kiest.

gesprek met Noah www.5vragen.nu

Spreek met uw zoon of dochter over wat zij heel erg leuk vinden. Bijvoorbeeld over: School, Sport, Hobby, Bijbaantje Regelmatig een gesprek met uw zoon of dochter. Je leert elkaar beter kennen. Uw kind leert zichzelf beter kennen en kan beter kiezen! Jullie beiden weten wat echt goed past.

Schrijf drie vragen op die u uw kind zou willen stellen.

En nu….? Een goed gesprek Luisteren Samenvatten Doorvragen

Luisteren Samenvatten Doorvragen Kies het juiste moment Luister zonder vooroordelen Durf te dromen Toon respect Samenvatten Jij wilt graag…. Jouw droom is…. Je gaat voor…. Doorvragen Welke informatie heb je al? Hoe ga je dat doen? Hoe kan ik je helpen?

Tips om te kiezen Maak een lijstje met je top 5 aan opleidingen Bezoek een open dag Praat met studenten en beroepsbeoefenaren Loop een dag mee met de opleiding Afwegen van je laatste opties, voors en tegens op een rijtje zetten Uiteindelijk met verstand en gevoel je keuze maken!

Knoop doorhakken en zelf (laten) kiezen.

Bedankt voor uw belangstelling.