Ondiep ongelukkig met ALU - Maar wél schone lucht voor álle Utrechters! - Dinsdag 3 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Nieuwe impulsen voor de fiets
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
De prijs van de benzine € 1,22 per liter.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
7.2: Duurzaam wonen en werken. Duurzame huizenbouw FSC gekeurd hout gebruiken Voor rioleringsbuizen en regenpijpen hergebruikt PVC gebruiken Het huis.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
Veengrond in Gouda Gevolgen van zetting in stedelijke omgeving
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Wie het begrijpt mag het uitgeven
3 november 2009Raadsinformatieavond ALU2009 Gezondheid en leefbaarheid De echte criteria voor een duurzame stad Wordt Oog in Al werkelijk beschermd tegen.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Challenge the future Delft University of Technology Over spaghetti, verkoop en veranderingstheorieën Effecten van verkoop van huurwoningen op.
17 stadsgewesten in België
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
2/9 - Hoe werkt een gemeente ? - Voor- en nadelen van een burgemeestersreferendum - René van Diessen - Jan Waaijer - Uit het nieuws.
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Harry Potter Studios.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Met handen en voeten geloven 1
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Slot 4Hc.
Visie & Strategie.
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Individuele Opdracht Michaël Heyvaert 2 Mak.  Bouwprobleem Bouwprobleem door schokken en trillingen zijn er barsten in de muren ontstaan.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
DE RINGBRUG De uitbreiding van het havengebied, de vestiging van industrieën en de bouw van nieuwe wijken als Goese Polder en Noordhoek bracht met zich.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
ENQUETE VOORJAAR In welke plaats woont u? In welke wijk woont u?
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom.
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
De gemeente Vierweg.
Transcript van de presentatie:

Ondiep ongelukkig met ALU - Maar wél schone lucht voor álle Utrechters! - Dinsdag 3 november 2009

Inspraak? Ondiep op de schop: er verandert een hoop Gemeente toont betrokkenheid: feesten, informatievoorziening… prima! Echter… Nieuwe bewoners (en de oud-bewoners) zijn in ieder geval NIET op de hoogte van ALU Ook de huidige bewoners zijn absoluut onvoldoende geïnformeerd: huis- aan-huis bladen en RTV Utrecht lijken ons niet de enige oplossing Van inspraak is helaas echt onvoldoende sprake!

1.Initiële ALU goed doordacht… ? Plan bevatte bepaalde oplossing voor Utrecht West, nl. Pijperlaan - Marnixlaan 2x2 2.Oranjewoud heeft deze oplossing zelfs aanbevolen! (p. 12 onderaan) 3.Nieuwe ALU, waarin tóch wordt afgeweken van plan. Redenen: wegprofiel, karakter als woonstraat… leefbaarheid wordt aangetast… 4.Gemeente luistert naar bewoners en onderneemt actie… maar ze verplaatst het probleem simpelweg! “Om de verkeersintensiteit op de westelijke verdeelring echt substantieel te verminderen, moet worden ingegrepen in het autoverkeer en de west. verdeelring gedeeltelijk verlegd worden.” (p. 13/14). De vraag is waar in Utrecht de leefbaarheid HET MEEST wordt aangetast? Verbijstering + bezorgdheid om NIMBY VANNAAR  brede straten  (relatief) smalle straten  brede middenberm  geen middenberm  voortuinen, dus huizen NIET pal op de straat  geen/ondiepe voortuinen: huizen WEL pal op straat

1.Straten waar het probleem nu naar wordt verlegd krijgen dus na 2015 de rekening gepresenteerd, dus lage luchtkwaliteit PLUS geluidsoverlast? 2.Oranjewoud ondersteunt? Alternatief lijkt níet door hen doorgerekend: op p. 38 staat dat gemeente dit heeft gedaan pas NA inspraak en NA de externe toets door Oranjewoud 3.Welke oplossingen heeft gemeente voor de genoemde straten ( Royaards vd Ham, Laan van Chartroise, Ondiep, Ahornstraat en A'damsestraatweg ) in Ondiep, anders dan die van p. 15 “dat het college i.o.m... bewoners zal bezien hoe de negatieve gevolgen van de maatregelen gematigd kunnen worden.” -‘Matigen’? Bloembakken in situatie van naar auto’s??? -Aandachtspuntje: zijn “nachtelijke vrachtwagens die geweerd worden uit de brede straten Pijperlaan, Haydnlaan en Lessinglaan (p. 37)” meegerekend? 4.Het aanmerken van de ‘zogenaamd werkelijke reden’ van extra verkeer, nl. de knip bij Paardeveld, is uiteraard géén oplossing… de situatie van meer verkeer blijft namelijk een feit (p. 34). Wat is dan de oplossing? Vraagtekens

Spoor 6: Utrecht: aantrekkelijke stad voor bedrijven en consumenten –is GEEN oplossingsrichting… maar een nieuw DOEL Spoor 4: mobiliteitsmanagement en gedrag –gaan weinig bedrijven in investeren: eerst hoofd boven water houden in economisch slechte tijd. Realistisch inschatten als gemeente is ‘n must Spoor 5: duurzame mobiliteit en goederenvervoer –€ 5 mio gereserveerd: druppel op gloeiende plaat … zeer weinig effect Spoor 1: investeren in OV, fiets en P+R –levert slechts 5% van de gewenste 55 tot 60% van de vermindering in verkeersintensiteit op Sporen… 1, 4, 5 en 6: ‘window dressing’

Oplossingsrichtingen 2 en 3 houden bijzonder nauw met elkaar verband: –keuzes gemeente m.b.t. spoor 2: positief voor luchtkwaliteit Oog en Al –DIRECT negatief effect op spoor 3 voor Ondiep, Pijlsweerd en Elinkwijk - bereikbaarheid auto –DIRECT negatief effect op spoor 2 voor Ondiep, Pijlsweerd en Elinkwijk: lagere luchtkwaliteit Effect van de nieuwe keuzes in Noord-West op het totale gewenste resultaat in Utrecht is NIET kleiner, eerder GROTER –Situatieschets in Ondiep in vergelijking met Oog en Al: smallere straten, geen middenberm en geen voortuin –In Ondiep per elke m2 staan veel meer woningen –Er wonen in Ondiep per m2 meer mensen Sporen… tja: zo blíjf je bezig

Ondiep staat voor: schone lucht voor álle Utrechters … dus óók voor Ondiep!

1) Benoemen van de verbazing, verbijstering en, bezorgheid van de bewoners uit Ondiep over de keuze om - nadat andere wijken/buurten de plannen van de gemeente m.b.t. aanleg van wegen t.b.v. concretisering ALU-doelen hebben kunnen afhouden (NIMBY?) - uiteindelijk met name Ondiep op te zadelen met een extreme toename van verkeer op dagelijkse basis. 2) Opheldering over de zogenaamde inspraak of informatieverstrekking die er is geweest vanuit de gemeente. Dit is pertinent onvoldoende gebeurd en hierover hoeft er niet lang gesproken te worden: er zijn zeer veel bewoners die NIET geinformeerd zijn. We kunnen naam en toenaam geven, maar wensen ons liever deze tijd te besparen. Ter info: de huis-aan- huis kranten zijn door bewoners weliswaar gelezen, maar dit kan toch niet (?!) als de enige bron van informatie worden gezien? 3) Irritatie over het grote gebrek aan kwaliteit in de stukken van de gemeente m.b.t. ALU-plannen. Qua structuur zijn deze belabberd en ook inhoudelijk mag er nog een flinke slag gemaakt worden. M.a.w. de bewoners van Ondiep zien graag een reeele afspiegeling van de verwachtingen over toenames van verkeersbewegingen opgenomen in het plan. UITERAARD is het plan een sterk politiek correct en zorgvuldig geformuleerd stuk, maar om nu regelrechte onzin er in te stoppen lijkt ons niet handig. Per slot van rekening is een beetje doorrekenen niet gebaseerd op MENINGEN, maar op CIJFERS, FEITEN en ANALYSES. En de gemeente heeft zich nu niet zeer bekwaam bewezen in het doen maken van solide calculaties / begrotingen of business cases; hoe u het ook noemt. RESUMÉ. In essentie willen de bewoners van Ondiep graag weten: a) Waarom 'dan maar Ondiep'? Het gevoel overheerst dat o.b.v. bovenstaande 3 punten de gemeente simpelweg probeert de ALU plannen er doorheen te drukken, linksom of rechtsom. Dat is vanuit Den Haag of het perspectief van partij- of persoonlijke ambitie nog wel te begrijpen, maar wanneer er sec een objectief oordeel geveld dient te worden zijn de beschikbare analyses echt ruim onvoldoende en niet meer dan een dappere poging om door uitgebreide bladvulling de kern van het probleem - niet sluitende business case - te vermijden. b) Welke concrete plannen staan er opgelijnd om heel systematisch de berekeningen die er zijn om te komen tot de gemaakte voorkeuren te kunnen onderbouwen? Dit staat uiteraard nog los van het veel grotere, moeilijke punt: het menselijke leed en de offers die gemaakt moeten worden om de doelstellingen te kunnen bereiken. Wanneer onder de plannen namelijk NIET een solide verhaal ligt, verwachten de bewoners van Ondiep een herhaling van stappen in vergelijking met recentelijkere projecten: met "ernstige onderschatting" (bedrog?) een goedkeuring krijgen en vervolgens getrapt (in stapjes van enkele miljoenen) meer budget nodig blijken te hebben. De parallel met Ondiep: starten met het inschatten van een kleine toename tot uiteindelijk moeten toegeven - nadat de maatregelen zijn geconcretiseerd! - dat er veel meer verkeersbewegingen zullen zijn, dat de geluidshinder, fijnstof en andere overlast veel ernstiger vormen heeft aangenomen dan oorspronkelijk gedacht... etc. Wel, lang verhaal kort: u kent het dansje, wij inmiddels ook. Graag transparantie en niet langer om de hete brij heen draaien! Input bij online inschrijving vergadering