Professionals have coaches, amateurs don’t. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Evangelisch Begeleidingscentrum
Advertisements

Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
Onze kernwaarden.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoe ontstond dit initiatief ?
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
INLEIDING TOT HET BEROEP VAN VASTGOEDCOACH Kopersadvies zoals het hoort… SYNTRA Midden-Vlaanderen Campus Gent
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
VASTGOEDCOACH Ervaringsdeskundige + Assessment
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Ruimte voor Ruimte Noord-Holland LTO NOORD ADVIES EN LTO VASTGOED WERKEN SAMEN AAN EEN NIEUW PRODUCT.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Facility management en inkoop
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Themabijeenkomst 1oktober 2009
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
K OPERSADVIES ZOALS HET HOORT Tine Dujardin Professionals have coaches, amateurs don’t. 1.
Vastgoed jobbeurs en informatiesessie Vastgoedplatform.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
DE TOEKOMST VAN HET BELEGGEN P.F. Verhaar HCC seminar, 4 april 2009.
“MEET & MATCH” DOOR : JAN MENSINK. VOORSTELLEN  JAN MENSINK  NIJVERDAL  LEEFTIJD 57 JAAR  GETROUWD  2 KINDEREN.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Draaiboek Voltooiing 1. “Heb je een goede dag, geniet ervan. Heb je een kwade dag, bedenk dan dat God ook die gemaakt heeft. Hij wil eenvoudig niet dat.
Aanbesteding jeugdteams
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Waarden & organisatiecultuur
12.2 Totstandkoming van een wet
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Leegstand en regionale samenwerking
Consumeren deel 1 Door de economische crisis geven mensen minder geld uit. Voor een supermarkt is de crisis een minder groot probleem dan voor een.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Professionals have coaches, amateurs don’t. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde Verklaring volgens Van Dale: coach [kootsj] de; m,v -es iem die sporters adviseert en begeleidt coa·chen coachte, h gecoacht als coach begeleiden

Vastgoedcoach: Heaven or Hell. Twee doelgroepen Consumenten (particulieren & professionelen): binnenlandse en buitenlandse investeerders. Van gezinswoning tot beleggingsvastgoed, van gezin tot institutionele belegger. Vastgoedprofessioneel: de coach ondersteunt en begeleidt het vastgoedkantoor in al zijn facetten maar werkt vooral aan oplossingen voor de zwakste schakels van elke procedure. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Oprichting BIV in 1993: makelaars hadden 20% - 25% marktaandeel van de transacties over heel België. Vermoedelijk door beroepsinstituut en professionaliteit is het marktaandeel geëvolueerd tot +- 50%. Sinds een aantal jaar stagneert in grote mate de groei en is er amper nog marktaandeelverruiming van transacties voor de vastgoedmakelaar. Doelgroep consument Vaststellingen Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Vaststellingen (vervolg) In zeer veel landen (ook omliggende) wordt niet enkel zoals bij ons de verkoper geadviseerd, maar ook de koper brengt een adviseur mee. In de VS is er een federatie van kopers- adviseurs. Het concept Real Estate Coach zal zich vooral toeleggen op de 50% van het marktaandeel waar de makelaar nog niet tussenkomt, vooral met het oogpunt dat daar de consument het meest in de kou blijft staan wat objectieve info betreft. Veel makelaars zijn in het verleden al gecontacteerd geweest met de vraag naar begeleiding of hebben al eens een zoekopdracht gekregen. Een onderwijsinstelling heeft reeds contact opgenomen om specifiek een opleiding te geven rond vastgoedcoaching. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Doelstellingen coaching consument Zeker het warm water niet uitvinden, makelaars zijn de uitgelezen vaklieden. Hoofdreden 1: het marktaandeel vergroten door tussen te komen met al onze makelaarskwaliteiten en langs koperskant vooral in de transacties particulier-particulier en via notaris tussenkomen. Hierdoor hoop ik in 5 à 10 jaar tijd op een 10% tot 20% marktaandeel verruiming. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde Le Soir, jeudi 12 juin 2008 Marc Smeets en Alain Tollet gaan er niet prat op vastgoedmakelaars te zijn. “De coaching op dat vlak staat nog in de kinderschoenen”, verduidelijkt Marc Smeets ook nog. “We willen heel graag dat er regels komen op dat gebied. Wij zouden de eersten zijn die daarom vragen!”

Doelstellingen coaching consument (vervolg) Hoofdreden 1: het marktaandeel vergroten door tussen te komen met al onze makelaarskwaliteiten en langs koperskant vooral in de transacties particulier-particulier en via notaris tussenkomen. Hierdoor hoop ik in 5 à 10 jaar tijd op een 10% tot 20% marktaandeel verruiming. Hoofdreden 2: vermijden dat een commerciële speler zich met deze dienst zou gaan profileren, maar nog erger, vermijden dat de perceptie zou ontstaan dat men geen BIV nummer nodig heeft om de koper bij te staan. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Doelstellingen coaching consument (vervolg) Hoofdreden 1: het marktaandeel vergroten door tussen te komen met al onze makelaarskwaliteiten en langs koperskant vooral in de transacties particulier-particulier en via notaris tussenkomen. Hierdoor hoop ik in 5 à 10 jaar tijd op een 10% tot 20% marktaandeel verruiming. Hoofdreden 2: vermijden dat een commerciële speler zich met deze dienst zou gaan profileren, maar nog erger, vermijden dat de perceptie zou ontstaan dat men geen BIV nummer nodig heeft om de koper bij te staan. Hoofdreden 3: marketinggewijs is het verstandig om dit product dat voor consumentenverenigingen en pers hot item is, aan te wenden om aan de uitstraling van de makelaarssector te werken. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Vergoedingen De vastgoedcoach laat zich betalen door de koper en dit heeft geen invloed op de commissie van een eventuele makelaar aan verkopers kant. Vergoedingen zijn maatwerk en schommelen tussen 280€ + btw (behoefteanalyse en hen naargelang wat ze zoeken vertellen op welke wijze ze dit het beste doen) en 3% commissie + btw. Dit naargelang de gevraagde service, volledig door de koper te betalen. De vergoeding moet in verhouding met de inspanningen gehouden worden. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Mogelijkse gevolgen Kwaliteit dienstverlening gaat erop vooruit. Wijziging deontologie (Men kan geen 2 heren dienen) Door nieuwe wind ook nieuwe opportuniteiten (= inkomsten) voor de sector en de individuele makelaar. Een aantal huidige makelaars zullen doorgroeien, en op de ‘prospectiemarkt’ komt er meer ruimte. Het marktaandeel van de sector op de transactiemarkt zal vermoedelijk verruimen. Aandacht door pers & media voor kwaliteit- en service verbetering. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Mogelijkse inhoud van (gecertificeerde) opleidingssessie Algemeen: – Bovenbouw op opleiding vastgoedmakelaar. – Het moet een specialiteit worden (kandidaat-) kopers te begeleiden. – Waarschijnlijk min 40 à 60 uren les. Toelatingsvoorwaarden: – De kandidaat-cursisten moeten ingeschreven staan op het tableau van vastgoedmakelaars (titularis of stagiair): m.a.w beschikken over een BIV-nummer of via screening toegelaten a.d.h.v. jarenlange praktijkervaring. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Mogelijkse inhoud van (gecertificeerde) opleidingssessie (vervolg) Mogelijkse structuur van de opleiding: 1.BASISBEGINSELEN VAN DE VASTGOEDCOACHING situering en afbakening beroep situering BIV i.f.v. vastgoedcoaching deontologie honoraria 2.COMMERCIËLE TECHNIEKEN of COACHINGSTECHNIEKEN commerciële onderhandelingstechnieken (tussen verkopende en kopende partij) coachingsvaardigheden … 3.BEHOEFTEANALYSE detectie en onderzoek van de behoeften van de klant vakjargon … 4.OPTIMALISATIE fiscaliteit (successieplanning, vermogensbeheer, vastgoedcertificaten, …) financiering analytische waardebepalingen (upgrade t.o.v ramingen en schattingen van de OO vastgoedmakelaar) rentabiliteitsstudie optimalisatiemogelijkheden (o.a. ruimtelijke ordening en bouwfysisch) 5.PRAKTIJKCASES behandeling van een drietal uiteenlopende cases Examinering: Een assessment i.p.v. een schriftelijk examen heeft mijn voorkeur. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Doelgroep vastgoed-professioneel Kennis maar vooral ervaring. In verschillende samenwerkingsvormen met medewerkers functioneren. Op verschillende vlakken & specialiteiten gewerkt, en op verschillende plaatsen. Het kunnen luisteren naar behoeftes & wensen, het open aankaarten van zwakke punten. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Vaststellingen 2,6 mankracht per kantoor. Marktaandeel makelaars stijgt amper nog. Nog steeds deels twijfelachtige uitstraling bij publiek. Vele kantoren hebben geen behoorlijke of regelmatige inkomsten in verhouding tot inspanningen. De crisis zal de situatie niet verbeteren. Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Doelstelling Kwaliteit van dienstverlening in vastgoedkantoren verhogen door mijn kennis en ervaring te laten helpen bij het nemen van beslissingen. Visie van een derde. Een team samenstellen, verschillende specialisten. Gekwalificeerde kantoren (wil om te veranderen, (beperkte) financiële middelen, lange termijn denken, …) analyseren en dan ondersteunen om doelstellingen te bereiken. Weigeren van onhaalbare opdrachten Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Mogelijke taken voor de vastgoed-coach voor professionelen Analyse bedrijf samen met zaakvoerder(s). Bepaling doelstelling en termijn. Ondersteuning en hulp bij: – Herstructurering – Ontslag- of aanwerfbegeleiding – Teambuilding – Procedure, uitwerking technisch draaiboek kantoor – Communicatie- en marketingplan (intern/extern) Mits gebruik van tools zoals: – – Immofolio – Externe specialisten Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde

Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde Domme vragen bestaan niet! Kunnen wij in de toekomst iets voor elkaar betekenen?

Kluwer Seminarie 22/01/2009 Hendrik Nelde