Sessie ‘Cursussen’ IVN Ledendag NH 4 oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Hogescholen in Dialoog
In het bestuursakkoord
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Groningen = Oranje = VVD. In beweging  We kunnen niet alles.  We zijn vrijwilligers.  Geen uitgebreide plannen of beleidsstukken.  Welke accenten.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Dromen voor IVN weerslag inspiratiesessie ‘Innovators gezocht’ aan de hand van beeldassociaties Grafiti: geen idee wat het is, mooi prentjes, veel kleuren,
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Burgerinitiatieven.
Korte termijn Beleidskeuzes uitgaande van de brainstormsessie van 11 Februari Wie zijn wij Wat gaan we doen aan zwakke punten Welke kansen gaan we verzilveren.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Regie over eigen leven..
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
RMC Radius verbindt Op 1 januari 2015 zijn RMC, Regionaal Maatschappelijk Centrum en Radius, welzijnsorganisatie Land van Cuijk gefuseerd. RMC Radius heeft.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Start to Run 2015 Informatie (nieuwe) locaties. 2 Ontwikkelingen De loopsport zit nog steeds in de lift (3 e loopgolf) Versnipperde loopsportmarkt (initiatieven.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Wat is Digitale marktplaats voor hulp, klusjes en zorg Laagdrempelig, veilig en eenvoudig hulpmiddel om elkaar te vinden. Via een organisatie of rechtstreeks.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Talent in Ontwikkeling
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Informatiedag verenigingen
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Graag voor vrijdag 3 maart terug sturen per post, mail of persoonlijk.
ViaVia Info-presentatie
Het opstellen van wilsverklaringen
Kennis delen.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Sessie ‘Cursussen’ IVN Ledendag NH 4 oktober 2014

Bevindingen Als je een cursus wilt beginnen, lastig hoe je begint en waar je informatie vindt. Waar is service systeem voor afdelingen gebleven (kennis wie wat doet/kan binnen afdelingen) Mogelijk probleem: vrijwilligers huiverig ‘hun’ (groen)cursus te delen, gevoel ‘uit handen geven’ en ‘niet meer van ons’. Mogelijke oplossing: wel bekend als contactpersoon en via direct contact afspraken maken om kennis/ervaring te delen. Eigenaarschap waarderen, ontwikkelaar in staat stellen trots te kunnen zijn Goed: cursusmappen, daar een vast, herkenbaar format van maken Goed: landschapscursus Ter verbetering: didactische vaardigheden docenten Ter verbetering: mijn IVN-ons IVN, lastig zoeken/vinden Vreemd cursussen wel focus vereniging, maar geen professional op het gebied van onderwijsontwikkeling beschikbaar

Wensen algemeen Kwaliteitscriteria voor alle cursussen Contact intensiever met coaches/cursushuis om kwaliteit te toetsen Afdelingen wakker houden, hoe monitoren of kwaliteit geboden wordt? Cursushuis:Draaiboeken voor verschillende soorten cursussen en voor meer cursussen Cursushuis:Handleiding hoe zet je een willekeurige cursus op, timetable (blijkt er te zijn, maar waar vinden afdelingen dit?) Cursushuis:Databank met voorbeelden + contactpersonen andere afdelingen, ter inspiratie om eigen cursus te maken Opfriscursussen/nascholing gidsen, ook op gebied beleving NG meer binden: als team op nascholing? Verplicht nascholing als je actief bent in het veld (vergelijk EHBO diploma)? Als verplichting dan wellicht niet bedreigend, geldt voor iedereen. Opfriscursussen ook voor externen als bv leden KNNV en gidsen andere natuurorganisaties (betaald) Cursusteamopleiding (DOP) gericht op ‘wat heb je nodig om een NGC te organiseren’ aanbieden in NH, wellicht in aangepaste vorm ook voor andere typen cursussen (kan als er genoeg teams zijn, DKV pikt dit op) Cursus didactiek voor alle docenten (4 zaterdagen). DKV pakt dit op. Landelijke dag helemaal gericht op cursussen Professional in de stichting die ondersteuning kan bieden bij opzetten cursus en helpt ‘weg te vinden’, te matchen Meer regionale samenwerking bij opzetten cursussen

Rondje langs de afdelingen NK: – Watergidsencursus in NH in samenwerking andere afdelingen – Natuurgidsen op herhaling – Goed als cursushuis waakt over kwaliteit – Meer contact cursuscoaches, NGC goed voorbereid maar nu afhakers A’dam: – afspraak hoe team ondersteund kan worden opzetten nieuwe NGC. Cursuscoach komt graag langs! – Advies hoe gidsen te ondersteunen zodat verbinding blijft. Onderwerp voor benen op tafel in januari! Amstelveen: – Uitrekken NGC, info beklijft beter, nu te veel in korte tijd – Als gids verplichte stage NA NGC, op bepaald vlak meer kennis, meer werken met specialismen – Expertise van ‘het leren’ vrij slecht belegd, wens vereniging expertise over leren ter beschikking, mogelijk beroepskracht met achtergrond specifiek op leren in te zetten, nog liever, hele landelijke opleidingsafdeling (Michael Steegs, vormgeven leerprocessen) Texel: – Vooral op zoek naar iets nieuws, iets verfrissends! WF: – Veel nieuwe cursisten NGC, nieuwe gidsen binden met activiteiten, zoals meelopen met schoolgidsen/werkgroepen – Wijzen op wat er te doen is in de afdeling, voor iedereen wel iets te doen, wat vinden ze zelf leuk – NGC iets langer voor wie wil specialiseren in terugkom of nascholingsdagen – Kennis belangrijk, WF heeft goede docenten ZK: – Bij cursushuis peilen bij welke mensen je moet zijn – Mensen laten zijn wie ze willen zijn, niet te veel centraal sturen – Watercursus liep goed, 3 avonden, 3 excursies, voor wie dit ook wil oppakken (eerst bij gidsen uitgezet) – Vraag: handvat om duurzame ontwikkeling in cursussen op te nemen – Hoe verder met vraagstuk didactiek. Liever geen nieuwe systemen, maar gidsen die leren van goede gidsen – Kijk bij Vlaamse vrienden CVN; natuur in zicht (via Jan Willem van Velzen)