Ziekenhuisstage in de 3 jaarlijkse huisartsenopleiding werkgroep 6+3: ziekenhuisstages Johan Buffels, Thierry Christiaens, Guy Gielis, Roy Remmen, Jan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Informatiesessie + overleg met PO’s
Vapro -D Month Year Givaudan.
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
EXAMINEREN IN DE BEROEPSPRAKTIJK
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
INFORMATIE i.v.m. de Vlaamse opleidingssituatie voor huisartsen-in-opleiding Guy Gielis 26/11/2011 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Mei Onderwerpen 1. Sollicitatie en contactavonden 2.Verlengen van Erkenning als PO 3. Achtergrondinformatie.
OPDRACHTEN VVB NAAR DE PROVINCIES -Vormen van provinciale selecties volgens bepaalde normen en deelname aan IPJOT’s -Organiseren van clinics en symposia.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Utrecht Law College.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Masterproef huisartsgeneeskunde
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
September Onderwerpen 1. Huisartsenopleiding: 7+2  Jobbeurs Wachtdiensten: 1+1= 1 of 2 ? 4. Herwaardering statuut PO 5. Oproep.
Kwartiertje Overstag oktober 2013 Zelfevaluatierapport van ISCHO. Uw opmerkingen over dit rapport. Standpunt Overstag: statuut van PO. Update contactpersonen.
Januari Onderwerpen 1. Jobbeurs 2013, vervangen door contactavonden 2. WOP en sollicitatie 3. Boodschap aan Overstag ?
Kwartiertje Overstag Mei Kwartiertje Overstag Mei 2012.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Voorstellen tot aanpassing van het sociale statuut voor haio’s Guy Gielis 15/03/2008 Interuniversitair Centrum voor HuisartsenOpleiding vzw.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
INTRODUCTIE-INFORMATIE voor kandidaat huisartsen-in-opleiding (haio’s)
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
binnen Passend Onderwijs
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Informatie zorgkundige
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist Dag van de Stage 2006.
Kiezen voor keuzedelen
1 Werken er straks nog mensen in de bibliotheek? Verslag werkgroep OBA, SBH, Probiblio en ROC- Midden Nederland Presentators: Jan Klerk Stadsbibliotheek.
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Duaal DuPont/ Genencor Brugge
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Professionalisering huisartsenkring – een noodzaak
Transcript van de presentatie:

Ziekenhuisstage in de 3 jaarlijkse huisartsenopleiding werkgroep 6+3: ziekenhuisstages Johan Buffels, Thierry Christiaens, Guy Gielis, Roy Remmen, Jan Vandevoorde 20/03/2014

Premisse 1 : we discussiëren hier los van het overgangsjaar met dubbele instroom A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 2 : het huidige zevende jaar gewoon overnemen en hopen dat dit betaald wordt, is geen optie A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 3 : de hoofdstructuur van de opleiding wordt uitgetekend voor 90% reguliere studenten en niet voor 10% zij- instromers of de 4% haio’s die 12 maanden ZH-stages wensen

Premisse 3: de opleiding wordt uitgetekend voor 90% reguliere studenten A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 4 : de leerdoelstellingen dienen duidelijk huisartsgeneeskundig geformuleerd te zijn A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 5 : de haio’s dienen de volledige drie jaar betaald te worden in het sui generis statuut, ook voor de ziekenhuisstages A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 6 : er moet een truncus communis met de aso’s voorzien worden gedurende de drie jaren (opleidingsmodules, terugkomdagen, intervisie,...)

Premisse 6 : truncus communis A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 7 : er dient meer en toekomstgericht geïnvesteerd in de opleiding en begeleiding van de ZH-PO’s A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 8 : perifere ziekenhuizen zijn interessanter omdat universitaire ziekenhuizen te veel derdelijnspathologie hebben

A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Premisse 9 : de ziekenhuisdiensten dienen ook voldoende “lusten” te hebben naast de “opleidingslasten” A.Akkoord B.Niet Akkoord C.Geen mening

Doelstellingen ZH stage : EURACT + Nederland skills, attitude eerste/tweede lijn + acute pathologie, complexe chronische zorg, complexe psychosociale zorg, weinig voorkomende pathologie dit als basis nemen om doelstellingen uit te schrijven

Doelstellingen ZH stage : EURACT + Nederland A.Akkoord B.Niet akkoord C.Geen mening

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over grootte van de modules ½ dag per dag ZH en ½ dag HA 1 dag per week ZHstages kleine periodes van enkele weken een blok van 6 maanden met verschillende disciplines combinaties van verschillende opties

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over grootte van de modules ½ dag per dag ZH en ½ dag HA + continuïteit bij HA-PO’s blijft bewaard -praktisch moeilijker te organiseren -ZH-diensten hebben te weinig “voordeel “ bij deze stages

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over grootte van de modules 1 dag per week ZHstages + continuïteit bij HA-PO’s blijft bewaard -praktisch moeilijker te organiseren -ZH-diensten hebben te weinig “voordeel “ bij deze stages

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over grootte van de modules kleine periodes van enkele weken + continuïteit bij HA-PO’s blijft min of meer bewaard + leerdoelstellingen per stage zijn heel specifiek -ZH-diensten hebben te weinig “voordeel “ bij deze stages

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over grootte van de modules Een blok van 6 maanden + ZH-diensten krijgen een “rendabele” haio en zullen meer bereid zijn hiervoor te betalen + er kunnen gemakkelijker blokken van zinvolle stages per ZH-campus uitgebouwd worden -stages bij HA-PO’s worden onderbroken

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over grootte van de modules A.½ dag per dag ZH en ½ dag HA B.1 dag per week ZHstages C.kleine periodes van enkele weken D.een blok van 6 maanden met verschillende disciplines E.combinaties van verschillende opties

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over inplanning modules in de 3 jaar Eerste jaar aansluitend met basisopleiding Tweede jaar Derde jaar samen met deel wetenschappelijk werk aan masterproef Verspreid over de drie jaar

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over inplanning modules in de 3 jaar Eerste jaar aansluitend met basisopleiding + ruimere oriëntatiemogelijkheden + instromers kunnen gemakkelijker aansluiten + truncus communis met aso’s handig te organiseren – studiekeuzegedrag wordt uitgesteld – kans op niet-bezoldigde stages neemt toe

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over inplanning modules in de 3 jaar Gedurende het tweede jaar + meer ervaring beter te verkopen aan ZHdiensten + meer kans op bezoldigde ZH-stages + truncus communis met aso’s ook nog te organiseren – stages bij HA-PO worden onderbroken

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over inplanning modules in de 3 jaar Derde jaar samen met deel wetenschappelijk werk aan masterproef + afgeschermde tijd voor eindwerk + eisen kwaliteit eindwerk kunnen duidelijker hoger + “rijpe” haio’s in ZH = leereffect ZH - moeilijk financierbaar

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over inplanning modules in de 3 jaar Verspreid over de drie jaar: + stages bij HA-PO kunnen continu doorlopen + leeragenda per type ZH-dienst kan specifieker bepaald worden + meer kans op bezoldigde ZH-stages + aso’s kunnen ingeschakeld worden voor opleiding – moeilijk praktisch te organiseren

Inbouw van ZH stages: mogelijkheden over inplanning modules in de 3 jaar A.Eerste jaar aansluitend met basisopleiding B.Tweede jaar C.Derde jaar samen met deel wetenschappelijk werk aan masterproef D.Verspreid over de drie jaar

De inhoudelijke opvolging van de ZH stages is de taak van: A.De STACO’s die ook de HA stages begeleiden B.Specifieke begeleiders C.Geen mening