FairTradeGemeente
Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden
FairTradeGemeente? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel en lokale, duurzame landbouw een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.
Lokale duurzame voeding Focus… Fair Trade Lokale duurzame voeding
Wat is Fair Trade? Eerlijke handel met respect voor de drie pijlers van duurzaamheid: Economisch: Kostendekkende minimumprijs + sociale premie + stabiele handelsrelaties + voorfinanciering Sociaal: Democratisch en transparant bestuur + alle IAO conventies Ecologisch: Uitgebreide criteria voor afval, water, bufferzones, geen GGO …
Meer dan 1.000 fairtradeproducten: Cosmetica - Katoen - Bloemen - Koekjes en snoep - Specerijen/kruiden - Yoghurt - Ijs Koffie - Thee - Chocolade - Fruitsap - Vers fruit - Wijn - Bier - Suiker - Honing - Rijst - Juwelen
160 brands with Fairtrade mark in Belgium (2) 8
Wat is lokale duurzame voeding? Lokale voeding: rekbaar begrip. Korte keten, lokale producenten, streekproducten, producten van eigen bodem Duurzame voeding: 3 duurzaamheidspijlers: Ecologische pijler: landbouwsysteem, transport, seizoenskalender Economische pijler: correcte prijzen, verspilling, overproductie Sociale pijler: lokale duurzame economie, recht op gezonde voeding 2 belangrijke woorden: lokaal en duurzaam. Verwardheid want lokaal wil niet altijd zeggen duurzaam, maar bij het maken van duurzame keuzes wordt er vaak te weinig aan het lokale aspect gedacht. Dus lokaal + duurzaam. D3 duurzaamheidspijlers: in heel de keten productie, verwerking, comsumptie Extra voorbeelden: ggo’s Vredeseilanden zegt het is niet enkel het ecologische aspect maar het landbouwsysteem dat;.., verspilling (artikel), Ikea steak aan te lage prijzen,…
Doelstelling van de campagne Sensibilisering De bevolking leert het verhaal achter Fair Trade en duurzame, lokale landbouw kennen. + Gedragsverandering Iedereen draagt bij tot de groei van eerlijke en duurzame handel vanuit zijn maatschappelijke rol. Bewustere consumptie
De eerste ‘FairTradeTown’ Garstang (2001) Groot-Brittannië Intussen: 1.200 FTT wereldwijd In 24 landen
Criteria voor de titel Het lokale bestuur Winkels en horecazaken Bedrijven, scholen en organisaties Media-aandacht en bevolkingssteun Lokale trekkersgroep Lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten
Criterium 1: Lokaal bestuur Het college en de gemeenteraad ondertekent een resolutie + Aankoop van min. 2 FTproducten waaronder koffie De gemeente communiceert regelmatig over FT
Voorbeelden Brugge: Eigen FTG website, affiches, flyers Zoersel: Tassen met opschrift ‘wij schenken eerlijke koffie’ Herne: nieuwe inwoners krijgen een FT verwelkomingspakket
Voorbeelden Waregem: FT-brunch voor stadspersoneel Wevelgem: Bezoek van Kabouter Wesley aan gemeentepersoneel Roeselare: Personeelsleden krijgen op de dag van de medewerker een duurzame maaltijd en een eerlijke cocktail.
Criterium 2: Winkels & horeca Minstens 2 FT-producten + communicatie Aantal Afhankelijk van het aantal inwoners in de gemeente Bewijs ‘Verklaring op eer’
Voorbeelden Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie. Kontich: Streekpraline het Kontichs Kontje wordt fair trade. Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie. Rumst: De bakker werkt nog steeds enkel met FT chocolade en suiker voor creaties. De trekkersgroep promoot dit tijdens acties (WFT). Laakdal: Deze actie moet consumenten overtuigen FT te kopen bij een lokale handelaar. Zo maken zij kans op een (h)eerlijk prijs. Maar deze actie wil ook handelaren over de streep trekken om Ft aan te bieden in hun winkel.
Voorbeelden Hasselt: verduurzaamt hotels en B&B’s en plaatst deze allemaal op een fairtrade stadsplan. Diest: Gastronomisch fairtradediner met sterren- chef Felix Alen. Herfelingen: langoorkoek met Fairtrade suiker wint wedstrijd ‘Kunst op komst’ van de provincie Vlaams- Brabant en Radio2 Rumst: De bakker werkt nog steeds enkel met FT chocolade en suiker voor creaties. De trekkersgroep promoot dit tijdens acties (WFT). Laakdal: Deze actie moet consumenten overtuigen FT te kopen bij een lokale handelaar. Zo maken zij kans op een (h)eerlijk prijs. Maar deze actie wil ook handelaren over de streep trekken om Ft aan te bieden in hun winkel.
Criterium 3: Bedrijven, scholen en organisaties Consumptie van fairtradeproducten en communicatie (en/of educatie) - Scholen: Educatieve campagnes, ‘deze school meent het’ Bedrijven: Fairtrade@Work Organisaties: Foodhunt, events Waarom? Om kennis over en betrokkenheid met fair trade te vergroten Bewijs ‘Verklaring op eer’
Voorbeelden Poperinge en Aalst: Duurzaam kamp Westerlo: KVC Westerlo scoort met Fair Trade… Schoten: fairtradesportuniformen op school.
Criterium 4: Media De media zoveel mogelijk betrekken bij alle activiteiten! Waarom? Je bereikt een groot deel van de bevolking Lokale handelaars, organisaties… voelen zich gewaardeerd. Bewijs Artikels, folders, filmpjes…
Voorbeelden Genk: wefdoek over FairTradeGemeente Lanaken: Afsluiter projectweek over fair trade op de basisschool kreeg bezoek van Karrewiet.
Criterium 5: trekkersgroep De groep … - Neemt initiatieven om de titel te behalen. - Zorgt voor de continuïteit van de campagne (jaarlijkse beoordeling!)
Voorbeelden Assenede: Verantwoordelijke voor ieder criterium Heusden-Zolder: Bij ieder initiatief / project wordt op zoek gegaan naar de juiste partners Pepingen: Kroegentocht (ook C2)
Criterium 6: Lokale, duurzame landbouw - Een nieuw initiatief mbt lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten met duidelijke communicatie Een meerjareninitiatief of kortlopend project met jaarlijks een nieuw initiatief.
Voorbeelden Anzegem: Spaarkaartenactie tijdens de Week van de Fair Trade. Waregem: Boerenmarkt met heel wat randanimatie over duurzaamheid. SPO = Small Producers Organizations, IAO = Internationale ArbeidsOrganisaties
Voorbeelden Poperinge: Local Food Express Hoogstraten: Ecocyclo in samenwerking met de toeristische dienst. Merchtem: Fairtrade bakfiets met groenten, fruit, yoghurt, zelfgemaakte waren,... Aarschot: start nieuw voedselteam SPO = Small Producers Organizations, IAO = Internationale ArbeidsOrganisaties
De titel !
5 Vlaamse provincies gaan voor de titel ! FairTradeProvincie 5 Vlaamse provincies gaan voor de titel !
Criteria FairTradeProvincie Provinciebestuur: beleidsverklaring, FTproducten en communicatie Gemeenten: 75% actief en 60% daarvan titel Provinciale instellingen: 50% doet mee Media en publieke belangstelling Provinciale trekkersgroep Lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten
Voorbeelden uit de provincies Antwerpen Chico en de chocoladetrafiek met als afsluiter wereldrecord ijsjes eten Titel behaald op 7 oktober 2011 Limburg Speeddating voor gemeentelijke ambtenaren Vlaams Brabant Keuze FT in publieke aanbesteding Peter/meter project Oost Vlaanderen Samenstellen trekkersgroep West Vlaanderen FT- wijnproefavond FT@work
Vlaanderen (januari 2013) Provincie Actief FTGtitel Antwerpen 50 41 Limburg 33 23 Oost-Vlaanderen 35 21 Vlaams-Brabant 40 27 West-Vlaanderen 36 28 Brussel 9 2 Vlaanderen Totaal 203 142 België Totaal 258 154
Contact www.fairtradegemeenten.be Lynn info@fairtradegemeenten.be 02/894 46 26 - 0496/55 83 69 Marieke O-Vlaanderen, W-Vlaanderen en Antwerpen marieke@fairtradegemeenten.be 0492/73 39 56 Koen Limburg en Vlaams-Brabant koen@fairtradegemeenten.be 0492/73 21 46