FairTradeGemeente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Advertisements

Convenant • Convenant ontwikkelinssamenwerking : RIS en gemeente – VAIS en VVSG • Jaarlijks maximum budget met stedenbandzonder stedenband.
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
 40 jaar Wereldwinkels - mei 2011  20 partners op bezoek – partnerband  Planningsdag oww Brugge februari 2010,  21e groep  2004 Vraag Del Campo vorming.
Rol lokale overheid.
HoekscheWaardDuurzaam
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
College 5 Ethiek en business.
Hoe Fair Trade en duurzame handel communiceren? Acties in het kader van sensibilisatie rond Fair Trade, duurzame handel en de Week van de Fair Trade.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
‘Duurzame energie’-projecten
Fair Trade en duurzame aankopen in je gemeente 23/02/2013.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
BROEDERLIJK DELEN KOFFIESTOP Vrijdag 18 maart 2011.
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Overheidsopdrachten en de sociale economie in Vlaamse lokale besturen Alex Verhoeven.
Sociaal aan de slag met voedseloverschotten Lief Vandevoort Brussel, 24 april 2013.
Voorstelling Synthesedocument Voedselverlies in Vlaanderen
Werkgroep Economie en Geloof Enkele activiteiten Doelstellingen Hoe het begon  Alternatieve invulling Dankdag: 2009 paneldiscussie met o.a. vert. chr.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Visie en beleid wat is er gerealiseerd? wat staat in de steigers?
Voorstelling van de catalogus
Duurzame catering Stad Gent Maaike Breugelmans – Milieudienst.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Hageland+.
Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente. Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Potverdorie, eet normaal!
FairTradeGemeente.
Max Havelaar.
Inhoud: 1. Eerlijke Handel 2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS 2.2 Onze organisatie 2.3 Onze partnercriteria 3. Onze producenten.
EEN VAN DE GENOMINEERDEN IN EINDSTRIJD…. GELUK VOOR IEDEREEN.
Katrien Verbeke Stad Gent. 5 objectieven 1.Een meer zichtbare, kortere voedselketen 2.Duurzamere voedingsproductie en – consumptie 3.Sterkere sociale.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Fairtrade Week Week met aandacht voor fairtrade 7 t/m 15 mei Huis aan huis folder.
Fairtrade Gemeente [naam presentator invullen] [datum invullen]
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Bevraging streekproducten
Duurzaam aankopen van voeding en catering
De provincies gaan lokaal
Programma 13:30 – 14:00 Inloop 14:00 – 14:20 Henk Zandvliet: terugblik 2016 & blik :20 – 15:30 Jochum Veerman: criteria en verdiepingsplan Scenario’s.
EDO-café duurzame voeding
de Korte Keten duurt het Langst
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Lokale Voedseldag Duurzaam aankopen: Fair Trade.
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
De Limburgse medewerker
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Noord 19 april 2018
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Zuid 12 april 2018
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Transcript van de presentatie:

FairTradeGemeente

Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden

FairTradeGemeente? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel en lokale, duurzame landbouw een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.

Lokale duurzame voeding Focus… Fair Trade Lokale duurzame voeding

Wat is Fair Trade? Eerlijke handel met respect voor de drie pijlers van duurzaamheid: Economisch: Kostendekkende minimumprijs + sociale premie + stabiele handelsrelaties + voorfinanciering Sociaal: Democratisch en transparant bestuur + alle IAO conventies Ecologisch: Uitgebreide criteria voor afval, water, bufferzones, geen GGO …

Meer dan 1.000 fairtradeproducten: Cosmetica - Katoen - Bloemen - Koekjes en snoep - Specerijen/kruiden - Yoghurt - Ijs Koffie - Thee - Chocolade - Fruitsap - Vers fruit - Wijn - Bier - Suiker - Honing - Rijst - Juwelen

160 brands with Fairtrade mark in Belgium (2) 8

Wat is lokale duurzame voeding? Lokale voeding: rekbaar begrip. Korte keten, lokale producenten, streekproducten, producten van eigen bodem Duurzame voeding: 3 duurzaamheidspijlers: Ecologische pijler: landbouwsysteem, transport, seizoenskalender Economische pijler: correcte prijzen, verspilling, overproductie Sociale pijler: lokale duurzame economie, recht op gezonde voeding 2 belangrijke woorden: lokaal en duurzaam. Verwardheid want lokaal wil niet altijd zeggen duurzaam, maar bij het maken van duurzame keuzes wordt er vaak te weinig aan het lokale aspect gedacht. Dus lokaal + duurzaam. D3 duurzaamheidspijlers: in heel de keten productie, verwerking, comsumptie Extra voorbeelden: ggo’s Vredeseilanden zegt het is niet enkel het ecologische aspect maar het landbouwsysteem dat;.., verspilling (artikel), Ikea steak aan te lage prijzen,…

Doelstelling van de campagne Sensibilisering De bevolking leert het verhaal achter Fair Trade en duurzame, lokale landbouw kennen. + Gedragsverandering Iedereen draagt bij tot de groei van eerlijke en duurzame handel vanuit zijn maatschappelijke rol.  Bewustere consumptie

De eerste ‘FairTradeTown’ Garstang (2001) Groot-Brittannië Intussen: 1.200 FTT wereldwijd In 24 landen

Criteria voor de titel Het lokale bestuur Winkels en horecazaken Bedrijven, scholen en organisaties Media-aandacht en bevolkingssteun Lokale trekkersgroep Lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten

Criterium 1: Lokaal bestuur Het college en de gemeenteraad ondertekent een resolutie + Aankoop van min. 2 FTproducten waaronder koffie De gemeente communiceert regelmatig over FT

Voorbeelden Brugge: Eigen FTG website, affiches, flyers Zoersel: Tassen met opschrift ‘wij schenken eerlijke koffie’ Herne: nieuwe inwoners krijgen een FT verwelkomingspakket

Voorbeelden Waregem: FT-brunch voor stadspersoneel Wevelgem: Bezoek van Kabouter Wesley aan gemeentepersoneel Roeselare: Personeelsleden krijgen op de dag van de medewerker een duurzame maaltijd en een eerlijke cocktail.

Criterium 2: Winkels & horeca Minstens 2 FT-producten + communicatie Aantal Afhankelijk van het aantal inwoners in de gemeente Bewijs ‘Verklaring op eer’

Voorbeelden Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie. Kontich: Streekpraline het Kontichs Kontje wordt fair trade. Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie. Rumst: De bakker werkt nog steeds enkel met FT chocolade en suiker voor creaties. De trekkersgroep promoot dit tijdens acties (WFT). Laakdal: Deze actie moet consumenten overtuigen FT te kopen bij een lokale handelaar. Zo maken zij kans op een (h)eerlijk prijs. Maar deze actie wil ook handelaren over de streep trekken om Ft aan te bieden in hun winkel.

Voorbeelden Hasselt: verduurzaamt hotels en B&B’s en plaatst deze allemaal op een fairtrade stadsplan. Diest: Gastronomisch fairtradediner met sterren- chef Felix Alen. Herfelingen: langoorkoek met Fairtrade suiker wint wedstrijd ‘Kunst op komst’ van de provincie Vlaams- Brabant en Radio2 Rumst: De bakker werkt nog steeds enkel met FT chocolade en suiker voor creaties. De trekkersgroep promoot dit tijdens acties (WFT). Laakdal: Deze actie moet consumenten overtuigen FT te kopen bij een lokale handelaar. Zo maken zij kans op een (h)eerlijk prijs. Maar deze actie wil ook handelaren over de streep trekken om Ft aan te bieden in hun winkel.

Criterium 3: Bedrijven, scholen en organisaties Consumptie van fairtradeproducten en communicatie (en/of educatie) - Scholen: Educatieve campagnes, ‘deze school meent het’ Bedrijven: Fairtrade@Work Organisaties: Foodhunt, events Waarom? Om kennis over en betrokkenheid met fair trade te vergroten Bewijs ‘Verklaring op eer’

Voorbeelden Poperinge en Aalst: Duurzaam kamp Westerlo: KVC Westerlo scoort met Fair Trade… Schoten: fairtradesportuniformen op school.

Criterium 4: Media De media zoveel mogelijk betrekken bij alle activiteiten! Waarom? Je bereikt een groot deel van de bevolking Lokale handelaars, organisaties… voelen zich gewaardeerd. Bewijs Artikels, folders, filmpjes…

Voorbeelden Genk: wefdoek over FairTradeGemeente Lanaken: Afsluiter projectweek over fair trade op de basisschool kreeg bezoek van Karrewiet.

Criterium 5: trekkersgroep De groep … - Neemt initiatieven om de titel te behalen. - Zorgt voor de continuïteit van de campagne (jaarlijkse beoordeling!)

Voorbeelden Assenede: Verantwoordelijke voor ieder criterium Heusden-Zolder: Bij ieder initiatief / project wordt op zoek gegaan naar de juiste partners Pepingen: Kroegentocht (ook C2)

Criterium 6: Lokale, duurzame landbouw - Een nieuw initiatief mbt lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten met duidelijke communicatie Een meerjareninitiatief of kortlopend project met jaarlijks een nieuw initiatief.

Voorbeelden Anzegem: Spaarkaartenactie tijdens de Week van de Fair Trade. Waregem: Boerenmarkt met heel wat randanimatie over duurzaamheid. SPO = Small Producers Organizations, IAO = Internationale ArbeidsOrganisaties

Voorbeelden Poperinge: Local Food Express Hoogstraten: Ecocyclo in samenwerking met de toeristische dienst. Merchtem: Fairtrade bakfiets met groenten, fruit, yoghurt, zelfgemaakte waren,... Aarschot: start nieuw voedselteam SPO = Small Producers Organizations, IAO = Internationale ArbeidsOrganisaties

De titel !

5 Vlaamse provincies gaan voor de titel ! FairTradeProvincie 5 Vlaamse provincies gaan voor de titel !

Criteria FairTradeProvincie Provinciebestuur: beleidsverklaring, FTproducten en communicatie Gemeenten: 75% actief en 60% daarvan titel Provinciale instellingen: 50% doet mee Media en publieke belangstelling Provinciale trekkersgroep Lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten

Voorbeelden uit de provincies Antwerpen Chico en de chocoladetrafiek met als afsluiter wereldrecord ijsjes eten Titel behaald op 7 oktober 2011 Limburg Speeddating voor gemeentelijke ambtenaren Vlaams Brabant Keuze FT in publieke aanbesteding Peter/meter project Oost Vlaanderen Samenstellen trekkersgroep West Vlaanderen FT- wijnproefavond FT@work

Vlaanderen (januari 2013) Provincie Actief FTGtitel Antwerpen 50 41 Limburg 33 23 Oost-Vlaanderen 35 21 Vlaams-Brabant 40 27 West-Vlaanderen 36 28 Brussel 9 2 Vlaanderen Totaal 203 142 België Totaal 258 154

Contact www.fairtradegemeenten.be Lynn info@fairtradegemeenten.be 02/894 46 26 - 0496/55 83 69 Marieke O-Vlaanderen, W-Vlaanderen en Antwerpen marieke@fairtradegemeenten.be 0492/73 39 56 Koen Limburg en Vlaams-Brabant koen@fairtradegemeenten.be 0492/73 21 46