Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Verdiepen en Verbinden …jeugdwerk van de 21 ste eeuw… Van hier naar daar.
Strategisch personeelsbeleid
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Efficiënt besturen in de social profit
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Zorgorganisaties & vastgoed
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Intercultureel vakmanschap
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Interculturalisatie: betere zorg voor iedereen?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
De cliënt centraal, wat nu? Door Gabrielle Verbeek
Kansen bieden als werkgever / opdrachtgever & wijkeconomie - meedoen en vooruitkomen bij Portaal - VSS Enschede, leren & werken, 7 juni 2012, Guus Haest.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Effectief sensitief. Chinese meneer Antenne, hier is iets niet pluis Lef van de verpleeghuisarts in opleiding Cliënt en cliëntsysteem Ervaring senior.
plaats datum naam trainer
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
‘ActiZ geeft kleur aan de zorg’ 12 mei 2009 Rohina Raghoebier, senior beleidsadviseur.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Achttiende en negentiende eeuw
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
Ster van Succes.
Interculturele communicatie
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
M OGEN WE NOG MULTICULTUREEL DENKEN ? O VER DIVERSITEIT, SOCIALE COHESIE EN DE INTEGRATIE - ERKENNINGSPARADOX F RANCOIS L EVRAU EN P ATRICK L OOBUYCK 1.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Sietar Pop-Up Academy Schouders om op te staan. Door wie 4 vrouwen Rondom 60 Willen (en hebben) veel te delen zoals kennis, kunde, didactiek, methodiek.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
50.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Diversity policy in the perception of diversity managers.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Gastvrijheid De Zellingen Presentatie. Locaties De Zellingen Verpleeg- en reactiveringscentrum Rijckehove Woon- en zorgcentrum Crimpenersteyn Woon- zorgcentrum.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
Eisen aan rijke structuren
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May

Markt ontdekt migrant als klant Al langer dan 25 jaar passen supermarkten hun assortiment aan wat klanten vragen Daar geniet de gehele samenleving van, met een rijk geschakeerd en divers aanbod

Zorg- en verpleegsector weet migrant niet te vinden? Onvoldoende toegankelijk voor groeiende groep oudere migranten Verkeerde beeldvorming over en weer Ze zorgen toch zelf voor elkaar?

Hoe zou dat toch komen? Zijn zoveel zorgmanagers kleurenblind? Is er geen prioriteit om zich te verdiepen in de veranderende samenleving met nieuwe klanten en nieuwe kansen? Realiseert men zich wel voldoende,dat voor de nieuwe vraag een specifiek aanbod nodig is?

Binnenkort is een groot deel van het cliëntenbestand gekleurd Straks moet werving van personeel voor een belangrijk deel onder migranten plaatsvinden (Oudere) migranten komen eraan

Veel zorginstellingen zijn nog te afwachtend. Als er geen omslag plaatsvindt, dan zal de allergie omslaan in eczeem, wat gepaard gaat met jeuk en irritatie. Allergisch voor oudere migranten? En daar staan we in de zorg niet op te wachten.

Zorg met Kleur Interculturele zorg=verantwoorde zorg Vraaggestuurde zorg Zorg op maat Belevingsgerichte zorg Cultuurspecifieke zorg Veel slogans om nieuwe klanten te lokken als camouflage

Dat medewerkers een zekere cultuurgevoeligheid ontwikkelen. Dat het personeel een afspiegeling vormt van de nieuwe klantengroepen. Als remedie gaat het er in werkelijkheid om:

Dat is een combinatie van: Basiskennis over de belevingswereld van oudere migranten. Gevoeligheid voor cultuur en bepaalde gebruiken en vooral interesse. Het gaat om cultuursensitieve zorg

Een open en vriendelijke houding Menselijkheid, gekoppeld aan beroepseer Zorg bieden waar echt behoefte aan is (effectieve zorg) Zorg die past bij de nieuwe klant En het gaat om nog veel meer…

Een heldere visie op Interculturalisatie = voorwaarde om aan stijgende en veranderende zorgvraag te kunnen voldoen. Kortom, het vraagt om

“Interculturalisatie is het proces, waarbij de organisatie verandert naar een multiculturele instelling. (…)In een dergelijke organisatie is de dienstverlening afgestemd op de culturele diversiteit van haar cliënten” Jan Booij: vernieuwer en voorloper in het interculturalisatieproces

Veranderingen dwars door de gehele organisatie. Dat heeft te maken met zowel de structuur als de cultuur, maar ook met houding van medewerkers, management en bestuur. Deze ontwikkeling impliceert

Interculturalisatie is proces van lange adem Interculturalisatie zal veel onverwachte weerstanden oproepen Interculturalisatie vraagt veel durf, flexibiliteit en doorzettingsvermogen Interculturalisatie vraagt om een integrale benadering Lijkt gemakkelijk, maar…

Moet een manier van werken worden Is vanzelfsprekend zorg op maat en Is vanzelfsprekend belevingsgericht Cultuursentiviteit

Een goed doordachte implementatie- strategie om tot duurzame verandering te komen Oprechte aandacht voor etnische- en culturele diversiteit en De zorgwensen van de klant moeten gaan boven organisatie knelpunten Maar daarvoor is nodig:

Stelt hoge eisen aan mens en organisatie. Hoeft niet perse meer te kosten maar Vraagt andere maatstaven om de (culturele)kwaliteitszorg te meten. …Maar je krijgt er veel voor terug!! Deze strategie