De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gastvrijheid De Zellingen Presentatie. Locaties De Zellingen Verpleeg- en reactiveringscentrum Rijckehove Woon- en zorgcentrum Crimpenersteyn Woon- zorgcentrum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gastvrijheid De Zellingen Presentatie. Locaties De Zellingen Verpleeg- en reactiveringscentrum Rijckehove Woon- en zorgcentrum Crimpenersteyn Woon- zorgcentrum."— Transcript van de presentatie:

1 Gastvrijheid De Zellingen Presentatie

2 Locaties De Zellingen Verpleeg- en reactiveringscentrum Rijckehove Woon- en zorgcentrum Crimpenersteyn Woon- zorgcentrum en zorghotel De Meander Zorgcentrum Bermensteyn Thuiszorgorganisatie de Zellingen Afasiecentrum

3 Doestelling van het project gastvrijheid DZ: Van vriendelijkheid voor een gast, naar gastgericht werken naar gastbeleving. Een echte gastvrije organisatie weet de voorzieningen, de omgeving, de processen en de medewerkers zo in te richten dat er een verschil in de beleving van de gast wordt gemaakt. Dat kan alleen in een vraag gestuurde en belevingsgerichte organisatie.

4 Wat is gastvrijheid? Definitie volgens van Dale: Hartelijkheid voor gasten, gulheid in het onthalen of herbergen van gasten. Voor de Zellingen betekent dit hartelijk en gul onze bewoners en elkaar bejegenen.

5 Er gelden twee belangrijke voorwaarden om een gastvrije organisatie te kunnen realiseren: Een klantvriendelijke en gastgerichte houding van de medewerker naar de bewoner. Het vertrouwen van de klant in De Zellingen wordt veelal gevoed door de manier waarop vragen worden beantwoord en informatie wordt gegeven. Afstemming van de omgeving, de processen en de producten op de beleving van de klant. De bewoner moet zich welkom voelen. De bewoner is de ontvanger van gastvrijheid en aan de andere kant is er de aanbieder van dienstverlening. De mate waarin deze twee op elkaar zijn afgestemd bepaalt de uiteindelijke beleving van de bewoner.

6 Zich welkom voelen, er heerst een sfeer van welbehagen Menselijk worden benaderd (bejegening) er wordt geluisterd naar mensen Regisseur kunnen zijn over hun eigen leven (eigen regie) Eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen Over keuzevrijheid beschikken, wensen van de bewoner staan centraal Aandacht krijgen, verwachtingen worden overtroffen, gedrag van medewerkers is altijd van toegevoegde waarde voor de bewoner Een prettige en sfeervolle omgeving Hoe beleven mensen gastvrijheid?

7 Welke algemene gastvrijheids-voorzieningen zijn er? Kapsalon, pedicure, schoonheidsspecialiste Spelletjesavonden, muziek maken, breien en knutselen Optredens muzikaal of anderszins Fysiotherapie, logopedie, ergotherapie en diëtiste Tandarts en huisarts inpandig Maaltijdservice, restaurant, winkel, therapeutisch koken Bibliotheek, kranten, tijdschriften Internet, tv, gespreksbijeenkomsten Ontvangst, bewegwijzering, entreebalie, gastvrouw Beveiliging Vervoer op verzoek bij uitstapjes Recreatieruimte, ontmoetingsruimte Stiltecentrum, geloofsruimte, psychologische ondersteuning Huisvuilophaaldienst, was- en strijkservice Parkeervoorzieningen

8 Hoe wordt facilitair gastvrijheid gemanaged?

9 Hoe kan de afdeling gastvrijheid managen? Bij personeel gaat het om bejegening van de bewoner en elkaar en het centraal stellen van de bewoner. Medewerkers kennen de achtergrond van elke bewoner en passen zich aan de leefwereld van de individuele bewoner aan. De wensen van bewoners worden gestructureerd geïnventariseerd. Medewerkers luisteren, zien en horen signalen, zijn proactief, pakken vragen op, geven elkaar feedback, zoeken met elkaar actief naar mogelijkheden en komen beloftes na. De medewerker is gericht op samenwerken met elkaar en met alle disciplines. Bij plaats gaat het om huisvesting en inrichting. De focus ligt op het creëren van een huiselijke, veilige en prettige sfeer waarin bewoners zich thuis voelen. Kleur, belichting, geur, klimaat, planten, kunst zijn daarbij van belang. Een opgeruimde en nette omgeving dragen daar aan bij. Een huiselijke herkenbare woonomgeving met associaties uit het verleden. Wordt er rekening gehouden met levensstijl,de eigen leefwereld van de bewoner.

10 Bij het proces gaat het om een optimale zorg- dienstverlening. Zonder het ervaren van toegevoegde waarde zal de bewoner dit niet als gastvrij herkennen. Is de dagindeling van bewoners flexibel. Kent men de bewoner. En kunnen speciale wensen vervult worden. Leveren we zorg in de leefwereld van de bewoner of past de bewoner zich aan de leefwereld van de zorg aan. Bij product gaat het om zorgverlening en diensten. Het bieden van keuzemogelijkheden en houden van eigen regie. Kan de bewoner zelf bepalen wanneer gegeten wordt? Is er voldoende keuze. Kunnen bewoners zich in het aanbod vinden. Kunnen bezoekers of gasten mee-eten. Worden wensen van bewoners structureel geïnventariseerd en vervuld. Er is aandacht voor bewegen, gym, zinvolle dagbesteding, wandelen, uiterlijke verzorging gericht op de wensen van de bewoner. Wordt een bewoner wel eens verrast met invulling van een langgekoesterde wens?

11 Vragen?


Download ppt "Gastvrijheid De Zellingen Presentatie. Locaties De Zellingen Verpleeg- en reactiveringscentrum Rijckehove Woon- en zorgcentrum Crimpenersteyn Woon- zorgcentrum."

Verwante presentaties


Ads door Google