Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Gentse Lezingen – The Ghent Lectures 2007 Dualistische en monistische gemeenten Bestuurlijke hervormingen in Nederland en Vlaanderen Gentse Lezingen.
Advertisements

Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Samenwerking en democratie
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
De rekenkamer van Venlo
De Waarde van Pop De maatschappelijke betekenis van popmuziek
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Minisymposium ChristenUnie
Martine Meijers Hester Tjalma
Intergemeentelijke samenwerking: WGR
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Taakinvulling door de rekenkamer
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Financiën en de 3 decentralisaties Tom van der Lelij www
Steeds krachtiger bestuur in:
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Vertrouwen en verantwoorden Themabijeenkomst 24 september.
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Decentralisatie zin & onzin
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Decentralisaties: De praktijk dichter bij de burger lijkt mooi…
Beleidsinformatie van onderop 21 juni Waarom dit traject? Gemeenten ervaren de informatieuitvraag als een balast. Rijk en Tweede Kamer zijn ontevreden.
Leiden Grip op nieuwe taken Gevolgen, risico's en sturingsmogelijkheden bij de decentralisatie van de jeugdzorg en de AWBZ.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
VNG Commissie Financiën Ontwikkelingen 2016 Voorzitter: Staf Depla, wethouder Eindoven.
De Toekomst van adviesraden Bert Holman Voorzitter Koepel Wmo-raden Heereveen 29 oktober 2015.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Financiën en de 3 decentralisaties Marieke Groenwold
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 23 maart 2017
Positie van de gemeenteraad in 2017
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Lichamelijke gezondheid
Griffier in de Gemeente Geschetst
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap

Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School voor Politiek en Bestuur  Bestuurskracht  Intergemeentelijke samenwerking  Schaal en herindeling  Kwaliteit lokale/regionale democratie

Decentralisatie en lokaal keuzes maken Onderwerpen 1.Hoe zat het ook al weer 2.Wat is decentralisatie? 3.Ervaringen bij eerdere decentralisaties 4.Ervaringen: uitvoeringscapaciteit 5.Ervaringen: besliscapaciteit 6.Ervaringen: procesmanagement 7.Ervaringen: conclusies 8.Gevolgen

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 1. Hoe zat het ook alweer A.Rijk, provincie en gemeenten hebben geen strak gescheiden taken B.In de gemeenten is de gemeenteraad het hoogste bestuursorgaan C.Hij moet vertegenwoordigen, kaderstellen en controleren. D.Dus vooral: inhoudelijk leiding geven.

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 2. Wat is decentralisatie?  Enge opvatting: decentralisatie als overdracht taken  Rijk: bezuinigingen, tegengaan verkokering  Lokaal: efficiëntie, maatwerk, beleid dichtbij burger  Brede opvatting: decentralisatie als versterking lokale bestuurslaag  Overdracht taken + financiën + vermindering toezicht  Vlottend geheel aan taken  Vergroting responsiviteit en bestuurlijk vermogen

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 3. Ervaringen bij eerdere decentralisaties Onderzoek: criteria  Uitvoeringscapaciteit  kennis, kunde en middelen om taak uit te voeren  Besliscapaciteit  gedecentraliseerd beleid afstemmen op plaatselijke omstandigheden / couleur locale

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 4. Ervaringen: uitvoeringscapaciteit  Over het algemeen positief beeld  Vaker knelpunten in kleine gemeenten, maar er doen zich geen grote problemen voor  Gemeenten krijgen vaak te weinig ondersteuning bij invoering van nieuwe taak

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 5. Ervaringen: besliscapaciteit  Gemeenten geven aarzelend eigen invulling aan gedecentraliseerde taak  Modelverordening VNG wordt in veel gevallen overgenomen  Geringe betrokkenheid gemeenteraad  Gemeentelijke variëteit wordt door buitenwacht vaak negatief beoordeeld  Ook: probleembesef in raad groeit, na verloop van tijd  Beleidsbeïnvloeding departementen  FTE’s vervallen, maar van beleidsbeëindiging is meestal niet meteen sprake

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 6. Ervaringen: procesmanagement  Weinig rekening gehouden met samenloop decentralisatie-operaties  Departementen hebben geen zicht op wat gemeenten aankunnen  Gebrek aan beleidsrust zorgt ervoor dat gemeenten te weinig tijd hebben voor maatwerkoplossingen

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 7. Ervaringen: conclusies 1.Alle gemeenten - groot en klein - vangen de nieuwe taken adequaat op, maar hebben daar wel grote moeite mee. 2.Zij kunnen dat alleen door er prioriteit aan te geven, ten koste van andere taken. 3.Gebruik maken van de nieuwe beleidsruimte: pas na jaren. 4.Van gemeenteraden gaat geen sturing uit.

Decentralisatie en lokaal keuzes maken 8. Gevolgen A.Pas na verloop van tijd eigen beleid B.Landelijke bemoeizucht blijft C.Dus: gemeente als uitvoeringskantoor van het Rijk D.Kans: integraler beleid E.Kans: betere samenwerking met maatschappelijke partners F.Risico burger: vermindering zorg (bezuiniging) G.Risico burger: verschillen tussen gemeenten.