De Schrijfcarrousel 28 augustus 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Individuele loopbaanbegeleiding
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Werkoverleg en Medezeggenschap
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Burgerinitiatieven.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Onze doelen en visie in beeld
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Studieloopbaancoaching
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Mondzorg - persoonsgericht
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Communicatie 7e les.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Martin Creed – Museum Voorlinden
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Kwaliteitszorg Les 4.
5 rollen van de docent : verdieping
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Communicatie 3e les.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

De Schrijfcarrousel 28 augustus 2014 Effectiever trainen De rollen van beoordelaar en beoordeelde omdraaien als methode Opleiding & Ontwikkeling 3.0 De Schrijfcarrousel® Gamification/Appreciative Inquiry/Autopoiesis De student voor je laten werken... drs. Freerk Teunissen Het auteursrecht op deze presentatie berust bij Freerk Teunissen. Niets van deze presentatie mag openbaar gemaakt worden zonder voorafgaand schriftelijke toestemming van de auteursrechthebbende. Deze presentatie mag door LOPON2 op de site van LOPON2 geplaatst worden voor de deelnemers aan de zomerschool van LOPON2 in 2014

Inspireren, motiveren en leren Programma TVOH: beoordeelde en beoordelaar wisselen van rol De Schrijfcarrousel Analyse van de omkering Verklaringen: leerstijlvariatie, motivatiestijlvariatie, het onderwijsdilemma, Polman & Emich, wetenschappelijke onderbouwing Do’s en don’ts Excellente voorbeelden (en test de omkering) Waarderen Inspireren, motiveren en leren

TVOH: beoordeelde en beoordelaar wisselen van rol 1 TVOH: beoordeelde en beoordelaar wisselen van rol

Het onderwijsparadigma Docent beoordeelt student Student wordt beoordeeld (door docent) Expert – docent - student (Daarnaast heeft de docent nog een aantal andere rollen: hij begeleidt, motiveert en diagnosticeert) Oftewel: een fixed frame

Omkering Televisieseries, films, literaire werken en games hanteren geen fixed frames, maar dynamische frames. Ze gebruiken de omkering als retorisch instrument (Fiske 1987, Kapp 2012) Talentenjachten bieden onbekenden de mogelijkheid bekend te worden. Susan Boyle – Britain’s got talent 2009 Jim en Jamaï – Idols 2003 The Voice of Holland – 2010 nog succesvoller ...

De innovatie van The Voice of Holland Moment zanger coach blinde auditie beoordeelde beoordelaar meerdere stoelen zijn omgedraaid liveshows

Wat nu als we omkering gebruiken in het onderwijs ...

2 De Schrijfcarrousel

De Schrijfcarrousel Lees de tekst Vorm een groepje Maak individueel 3 opdrachten Bespreek met je groepje de opdrachten en de tekst Formuleer met je groepje een advies Presenteer het advies Waardeer het advies

De Schrijfcarrousel Opdracht: Lees de tekst (5 minuten) Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Lees de tekst (5 minuten)

De Schrijfcarrousel Opdracht: Vorm een groepje (1 minuut) Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Vorm een groepje (1 minuut)

De Schrijfcarrousel Opdracht: Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Trek blind een kaart en voer de opdracht die op de kaart staat uit op de tekst Geef je kaart door aan een ander uit je groepje (8 minuten per kaart)

De Schrijfcarrousel Opdracht: Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Bespreek met je groepje de kaarten en de tekst Welke kaarten leverden het meeste op (en hoe komt dat)? Wat vind je goed aan de tekst en wat kan er beter? (8 minuten)

De Schrijfcarrousel Opdracht: Formuleer een advies Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Opdracht: Formuleer een advies Wat is er goed aan de tekst en wat kan er beter? Wees concreet. Zorg voor direct toepasbare adviezen. (8 minuten)

De Schrijfcarrousel Presenteer de adviezen (2 minuten per advies) Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Presenteer de adviezen (2 minuten per advies)

De Schrijfcarrousel Waarderen Tekst lezen Groepje 3 opdrachten Bespreking Advies formuleren Presenteren Waarderen Waarderen Welk advies vind je het waardevolst (en waarom vind je dat)?

De Schrijfcarrousel – wat heb je getraind schrijfvaardigheid deeltaken taalflexibiliteit orde in het schrijfproces tekst ‘met andere ogen’ lezen de schrijftaak minder cognitief uitdagend maken didactisch Appreciative Inquiry (Cooperrider) samenwerken (Mitra) efficiënt breingebruik (Dijksterhuis) ...en rolomkering

3 Analyse

Schrijfcarrousel analyse moment auteur student docent vraag van auteur begeleider lezen opdrachten maken beoordelaar bespreken advies presenteren beoordeelde waarderen van adviezen waarderen van de Schrijfcarrousel

4 Verklaring

Verklaring Leerstijlvariatie en motivatiestijlvariatie

Motivatiestijlvariatie competitie Leiden aanvallen helpen rebelleren meewerken volgen terugtrekken

De klassieke rol van de docent Docent is expert en beoordeelt de student Student wordt beoordeeld

5 Do’s en don’ts

Wat NIET te doen Als docent aanwijzen wiens tekst besproken wordt Het expert-novice-frame handhaven en studenten vertellen wat de goede oplossing is Alleen maar ingaan op de suggesties van deelnemers en vergeten zelf kennis en kunde in te brengen (oh jaren zeventig)

Inspireer, motiveer en leer Wat WEL te doen Leren betekent niet alleen laten zien hoe het beter kan, het betekent ook de kwaliteit van teksten en van studenten benoemen (feedback is meer dan een tekst verbeteren) Vraag altijd toestemming voordat je feedback geeft of een tekst bespreekt (zorg voor sociale veiligheid) Breek het schrijfproces op in kleine stappen (en maak het zo cognitief minder uitdagend en debunk de interne censor). Met name stappen die een ander register aanboren staan bekend om hun vruchtbaarheid. Inspireer, motiveer en leer Als jij niet leert van je studenten, weet je zeker dat zij niets leren van jou

6 Excellente voorbeelden

Excellente voorbeelden Nima-A - Marketing Excellente voorbeelden Check de praktische waarde van omkering in een didactische setting Opdracht 1: Vorm een groepje Ieder vertelt over één fantastische onderwijservaring of een werkvorm die veel succes oplevert Als de groepsleden enthousiasme waarnemen bij de inbrenger, is de inbrenger klaar Gezamenlijk analyseren: waar zit de omkering? Opdracht 2 (als iedereen is geweest): Presenteer een van de werkvormen plenair Bonusopdracht: neem het saaiste onderdeel van je schrijflessen. Bespreek dat. Gebruik de omkering om dat onderdeel sprankelend, inspirerend en motiverend te maken

7 Waarderen Nima-A - Marketing Bonusopdracht: neem het saaiste onderdeel van je schrijflessen. Bespreek dat. Gebruik de omkering om dat onderdeel sprankelend, inspirerend en motiverend te maken

Waarderen Wat leverde het meeste op?

Training 3.0 De Schrijfcarrousel (2011) Het niet te vermijden taalspel (2013) Tekststructuur (2014) Verwacht: The Framing Game Met jouw schrijflessen studenten structureel motiveren? Meld je aan voor de nieuwsbrief Vraag een gesprek aan voor maatwerk (de tarieven zijn scherper dan je denkt en altijd verantwoord) Freerk Teunissen freerk@schoolvoorschrijftraining.nl www.schoolvoorschrijftraining.nl