Zoekend evenwicht bij vermoedens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Respectvolle bejegening
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Opzet van de workshop Kennismaken
Van probleemstelling naar doelstelling
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De Toekomst van Trotse Mensen
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
College 2 7 stappenplan.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Integriteit in de praktijk
Beleid en andere instanties
MVO en analyse van dilemma’s
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Presentatie startbijeenkomst
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
Pass’t Montessorionderwijs ?
Beroepsgeheim Kris Stas.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013.
Rijnlands organiseren en zelfsturing
Ethiek.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Onderzoek Veteran Tapes
College 2 7 stappenplan.
Doel en taak van de hulpverlening
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Weerstand kan je opvatten als feedback
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Consultfunctie Ondersteuningscentrum Jeugdzorg Debatlunch COJ 20/11/2015.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid Welkom Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Aanspreken op verontrusting
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Wegenkaart Agnes Verbruggen.
Ethiek in de branche social work
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Werkgevers wendbaar aan de slag
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Ethisch handelen voor woonzorgcentra
In de vuurlinie van een pos
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Zoekend evenwicht bij vermoedens Ouderenmisbehandeling Kris Stas

Pasklare antwoorden? Reflecties Overwegingen Pleidooi voor professionele ‘morele’ moed

Debat over misbehandeling Maatschappelijke context Plaats van hulpverlening, welzijnswerk onder druk Discours over sociaal werk

Beroepsgeheim Onder druk Aansprakelijkheidsdiscours “Door mijn schuld, door mijn schuld” Handelingsverlamming vermijden

Wat hebben we te doen? We zijn ‘in-volved’ Relatie aangaan Volwaardig mens als je betrokken bent (Hessel) Essentie van vak als hulpverlener of dienstverlener

Welzijnswerk of dienstverlening Bewustzijn van onze doelstelling Opdracht ? Mandaat?

Opdracht Bepaalt de bril waarmee we naar vermoedens ouderenmisbehandeling kijken Zal je handelen mee sturen

Opmaak van kaders als richtsnoer Met oog voor unieke Met oog voor specifieke elementen Wring de casus niet in het kader

Casus Maria Wat wil Maria? Wat wil haar man? Wat weten we? Wat vermoeden we?

Graden van verontrusting Inschatting maken Wat probeerde men reeds? Welke krachten/hulpbronnen mobiliseren?

Volle verantwoordelijkheid Overpakken Spiegelen

Hoe doe ik recht aan ieders belangen in deze situatie? Specifieke casus Vraagt specifiek antwoord

Evenwichtsoefening Verantwoordelijkheid oppakken Verantwoordelijkheid laten

Spanningsveld Individuele belang (en vrijheid) Algemeen belang afweging

Wikken en wegen ‘Met wikken en wegen wordt veel tijd verscheten, maar wie het niet en doet, Komt in de petoet’ Weloverwogen beslissingen nemen

De relatie cliënt centraal Dialoog als uitgangsprincipe Geef woorden aan verontrusting en vermoeden Spreek met en niet over (tenzij anoniem consult)

De werker in het vizier Wat doet dit met jou? Wie ondersteunt jou? Waar zit je vrees?

Deugden (Becker en Van Tongeren) Moed : vrees overwinnen negatieve reactie Verstandigheid : hoe en wanneer iemand aanspreken?

Werken met grenzen Durf om eventueel confrontatie aan te gaan Waarom? Omdat je cliënt(systeem) ertoe doet!!!!!!

Vanuit je gezag als professional Is tegensprekelijke macht (Verbruggen en collega’s) De tegenstellingen evenwaardig op tafel

Gezag “Het gaat niet over hebben Hooguit over krijgen Niet over vasthouden Maar over loslaten en lang kijken” (H. De Coninck)

Ingrijpen “Sociaal werk grijpt in het leven van mensen in vanuit zorg” (Verbruggen ea, Alert) Geen indek reflex Maar zorg om kwaliteit van zorg

Hulpverlener of dienstverlener In eer En geweten (morele component)

Voortdurend zoeken Inhoudsniveau Betrekkingsniveau (systeemtheorie) Zit ik op het goede spoor? Voortdurend bijsturen

Zoeken Bedoeling en effectniveau (zowel cliënten als hulpverleners) Timing in het hulpverleningsproces

Belang van beroepsgeheim Afwegen Transparante uitgangshouding Vergroot de betrouwbaarheid Bijdrage aan herstel van vertrouwen

Beroepsgeheim Kern van het vak (Verbruggen ea, alert) Hele verantwoordelijkheid (Vlastrov) Nodigt uit tot spreken aan cliëntzijde

Verontrusting vraagt hulpverlener in kracht Onderken angst en twijfel Angst belemmert helder denken Angst is slechte raadgever Vraagt om ondersteuning organisatie

Centrale vraag Wat maakt mij beter geplaatst dan de cliënt Om info aan te leveren over die cliënt aan derden?

Morele component van ons vak Ons beroep ‘goed’ doen Niet enkel regelgeving Methodieken , technieken Ook moreel verantwoord handelen

Moreel dilemma of vraagstuk Wanneer je aan het welzijn , de belangen van mensen raakt Geen eenduidig antwoord

Moreel dilemma ‘Goed’ versus ‘goed’ dilemma Meerdere valabele alternatieven Kwestie van verantwoorde keuze te maken

Welzijnswerk en dilemma’s Zorgvuldige afweging Argumenten Navolgbaarheid of uitlegbaarheid Standvastigheid

Dilemma afweging Doel: Welzijn maximaliseren Morele kosten of schade zo klein mogelijk

Verantwoord handelen Vraagt om reflectie Collegiaal beraad Consult (anoniem)

Voorbeelden “Zijn de handkarren van het oordeel” (Kant) Casus Maria

Stappenplan: stap 1 Vraag formuleren Actiegerichte vraag Behoor IK te doen Of behoor IK te laten Vraagt tijd en overweging Scherpe vraag

Werkvraag Verduidelijkende vragen Opschorting van het oordeel!!!!

Stap 2 Belanghebbenden in kaart Concretiseer

Stap 3 regels, voorschriften, codes etc Later ingevoegd Ondersteunt opzoeken Toetssteen Richtsnoer Concretiseer

Juridische bescherming Wilsonbekwame mensen Handvat om mee te nemen in afweging

Stap 4 Argumenten Pro Contra Zorgvuldigheid Hou rekening met alle belanghebbenden

Stap 5 Conclusie Doorslaggevend argument voor aanbrenger? Geen optelsom!

Stap 6 Doe ik het ook? Realistisch? Durf, kan, wil ik uitvoeren? Vraag anders formuleren? Verplaatsingsbeginsel: andere tafel

Oefening creëert meesterschap Casusgericht werken Vergroot betrokkenheid deelnemers

Mores prudentie Op teamniveau Op organisatieniveau Uitgangspunten distilleren Die morele oordeelsvorming steunen

Beleid rond verantwoord handelen Regelgeving ( beroepsgeheim, schuldig verzuim etc) (gedrags)Codes Procedures (integriteit) Beleid op organisatieniveau

Casus Maria Wegkijken is moreel niet verantwoord Hoe uitleggen dat we totaal niets deden en afwachtten? Hoe gepast en respectvol zorg verlenen?

literatuurtips Stas,K., Verbruggen,A., Vlaeminck,H., (2013), Ethische knopen door/hakken in het sociaal werk, Academia Press,Gent Hubeau,B., Roose,R., e.a.(2013), Omgaan met beroepsgeheim, Cahier Welzijnsgids, Kluwer, Mechelen De Bree,M., Veening,E.,(2012), handleiding Moreel beraad, praktische gids voor zorgprofessionals, Van Gorcum, Assen