Ervaringen in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
GMR 26 april 2010 Passend Onderwijs. InleidingInleiding DebatDebat InformatieInformatie -Passend Onderwijs: waar gaat het over? -Stand van zaken binnen.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
De Syntheseklas 50% besparing 100% succes integratie van leerlingen met cluster 4- indicatie in het reguliere onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
PLUSKLAS.
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Ouderavond Groepsorganisatie
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Lucas Rurup één jaar onderweg…en nu verder.
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Studiekosten in het basisonderwijs
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Jeannette van Nieuwkoop
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Passend onderwijs? Als passend onderwijs om nieuwe oplossingen vraagt voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen… … dan heeft Plannex.
Met Minder Meer en Beter
Koningin Julianaschool,
Studiekosten in het basisonderwijs
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Een nieuwe manier van natuurkunde onderwijs?
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
het katholiek basisonderwijs
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Profiel van een plusleerling
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Ervaringen in de praktijk Hoogbegaafdheid in het PO

opzet Stand van zaken 2010 In de praktijk Toekomst differentiatie in de klas Differentiatie buiten de klas 5 dagen voorziening Toekomst Plusklassen in de school Plusklassen bovenschools

Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs Stand van zaken 2010 Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs *** Mei 2010 Dr. Simone Doolaard & Maartje Oudbier GION/Rijkuniversiteit Groningen Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs

Worden “ze” opgemerkt? Scholen voor de gemiddelde leerling Traditioneel veel zorg: IB-er 2,5% = gangbaar percentage 1 kind per leerjaar 6% = door scholen geïndiceerd 2 kinderen per leerjaar 75% scholen maakt werk van HB

Oplossingen/aanpassingen Betreft de scholen die werk maken van hoogbegaafdheid Differentiëren in de eigen groep 97,7 % Groep overslaan 73,1 % Schoolgebonden plusgroep 29,0 % Bovenschoolse plusgroep 18,9 % Leonardo-groep 2,7 % Ander aanbod 16,7 %

Verschillen per bouw 1 Differentiëren in de eigen groep 3 6 7 Leerlingen per bouw (gewogen aantallen) Gr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Differentiëren in de eigen groep 3 6 7 Groep overslaan 2 1 Schoolgebonden plusgroep 10 Bovenschoolse plusgroep Leonardo-groep 4 Ander aanbod 9

Verschillen per bouw 2 Compacten 28,7 86,6 93,5 Versnellen 66,9 65,6 % inhoud differentiatie binnen de groep Gr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Compacten 28,7 86,6 93,5 Versnellen 66,9 65,6 Verrijken 94,2 98,5 100

Bekostiging in % Lumpsum 73 40 29 63 Bestuur 3 19 WSNS 1 16 Gemeente Plusgroep (school) Plusgroep (boven schools) Leonardo Ander aanbod Lumpsum 73 40 29 63 Bestuur 3 19 WSNS 1 16 Gemeente Ouders 2 11 27 Subsidie 7 Sponsoren 4 17 Anders 23 30

Sprake van beleid? 50% heeft beleid geformuleerd Van de actieve scholen 30% heeft beleid geformuleerd Van alle scholen

Specialisten? 1 gespecialiseerde leerkracht op 50% van de scholen

Tevredenheid Actieve scholen: 3% helemaal tevreden 43% redelijk tevreden

kwaliteit Differentiatie in de groep Is het onderwijs passend? 40% voldoet aan de kenmerken Is het onderwijs passend? Is er een continuüm?

Veldwerk De startende school De gevorderde organisatie Samenwerking Leonardo

De startende school 1 Bs Lambertus Someren Start: compacten met rekenen Compacten met route boekjes SLO Verrijken met “Kien” (Malmberg) Verrijken met Bolleboos (Kluwer)

De startende school 2 Diagnosticeren lastig Leerkrachten meenemen Vervangers en borgen Positieve invloed op groep

De gevorderde organisatie 1 PCBO – Apeldoorn BasisPlus PlusKlas PlusSchool Begaafdheidsprofielscholen (CPS) PlusBegeleiding

De gevorderde organisatie 2 PlusKlas = ook begeleiding BasisPlus: sneeuwbal-effect Heroverweging PlusSchool Ontwikkeling van de zorgroute De twice exceptionals

Samenwerking 1 Skipos Sint-Michielsgestel CDI – indicatieprogramma Begaafdheidsprofielschool Vergroting deskundigheid leerkrachten WSNS kangoeroe mislukt

Skipos Sint-Michielsgestel 2 DOEN = Denken Op Eigen Niveau Indicatie + begeleiding Beleidsontwikkeling op schoolniveau “TASC” Thinking Actively in a Social Context

Leonardo 1 Bs Heiakker – Deurne Strenge selectie (130+) Gekwetste kinderen Rust en structuur werkt positief

Leonardo 2 Vakleerkrachten Stichting Leonardo Financiering Leonardo College

Toekomst 1 Inhaalslag Ontwikkeling continuüm Scholing / opleidingen

Toekomst 2 Vroegtijdig signaleren Verbinden versus scheiden Kansen (plus) klas Cluster 5 of kunnen we zonder?