Ervaringen in de praktijk Hoogbegaafdheid in het PO
opzet Stand van zaken 2010 In de praktijk Toekomst differentiatie in de klas Differentiatie buiten de klas 5 dagen voorziening Toekomst Plusklassen in de school Plusklassen bovenschools
Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs Stand van zaken 2010 Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs *** Mei 2010 Dr. Simone Doolaard & Maartje Oudbier GION/Rijkuniversiteit Groningen Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs
Worden “ze” opgemerkt? Scholen voor de gemiddelde leerling Traditioneel veel zorg: IB-er 2,5% = gangbaar percentage 1 kind per leerjaar 6% = door scholen geïndiceerd 2 kinderen per leerjaar 75% scholen maakt werk van HB
Oplossingen/aanpassingen Betreft de scholen die werk maken van hoogbegaafdheid Differentiëren in de eigen groep 97,7 % Groep overslaan 73,1 % Schoolgebonden plusgroep 29,0 % Bovenschoolse plusgroep 18,9 % Leonardo-groep 2,7 % Ander aanbod 16,7 %
Verschillen per bouw 1 Differentiëren in de eigen groep 3 6 7 Leerlingen per bouw (gewogen aantallen) Gr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Differentiëren in de eigen groep 3 6 7 Groep overslaan 2 1 Schoolgebonden plusgroep 10 Bovenschoolse plusgroep Leonardo-groep 4 Ander aanbod 9
Verschillen per bouw 2 Compacten 28,7 86,6 93,5 Versnellen 66,9 65,6 % inhoud differentiatie binnen de groep Gr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Compacten 28,7 86,6 93,5 Versnellen 66,9 65,6 Verrijken 94,2 98,5 100
Bekostiging in % Lumpsum 73 40 29 63 Bestuur 3 19 WSNS 1 16 Gemeente Plusgroep (school) Plusgroep (boven schools) Leonardo Ander aanbod Lumpsum 73 40 29 63 Bestuur 3 19 WSNS 1 16 Gemeente Ouders 2 11 27 Subsidie 7 Sponsoren 4 17 Anders 23 30
Sprake van beleid? 50% heeft beleid geformuleerd Van de actieve scholen 30% heeft beleid geformuleerd Van alle scholen
Specialisten? 1 gespecialiseerde leerkracht op 50% van de scholen
Tevredenheid Actieve scholen: 3% helemaal tevreden 43% redelijk tevreden
kwaliteit Differentiatie in de groep Is het onderwijs passend? 40% voldoet aan de kenmerken Is het onderwijs passend? Is er een continuüm?
Veldwerk De startende school De gevorderde organisatie Samenwerking Leonardo
De startende school 1 Bs Lambertus Someren Start: compacten met rekenen Compacten met route boekjes SLO Verrijken met “Kien” (Malmberg) Verrijken met Bolleboos (Kluwer)
De startende school 2 Diagnosticeren lastig Leerkrachten meenemen Vervangers en borgen Positieve invloed op groep
De gevorderde organisatie 1 PCBO – Apeldoorn BasisPlus PlusKlas PlusSchool Begaafdheidsprofielscholen (CPS) PlusBegeleiding
De gevorderde organisatie 2 PlusKlas = ook begeleiding BasisPlus: sneeuwbal-effect Heroverweging PlusSchool Ontwikkeling van de zorgroute De twice exceptionals
Samenwerking 1 Skipos Sint-Michielsgestel CDI – indicatieprogramma Begaafdheidsprofielschool Vergroting deskundigheid leerkrachten WSNS kangoeroe mislukt
Skipos Sint-Michielsgestel 2 DOEN = Denken Op Eigen Niveau Indicatie + begeleiding Beleidsontwikkeling op schoolniveau “TASC” Thinking Actively in a Social Context
Leonardo 1 Bs Heiakker – Deurne Strenge selectie (130+) Gekwetste kinderen Rust en structuur werkt positief
Leonardo 2 Vakleerkrachten Stichting Leonardo Financiering Leonardo College
Toekomst 1 Inhaalslag Ontwikkeling continuüm Scholing / opleidingen
Toekomst 2 Vroegtijdig signaleren Verbinden versus scheiden Kansen (plus) klas Cluster 5 of kunnen we zonder?