BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie leidinggevenden 27/11/2012
19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Overzicht Wat komt er allemaal op mij af? Bevragingslijnen en hun doel BUE: Waarom doet AGIV mee? Een woordje meer Welke keuze heb ikzelf? 2 soorten rapporten Hoe omgaan met en kijken naar feedback? Wat vind je in je BUE rapport Workshop Resultaten en timing van de bevragingslijnen Vragen?
Kantelingsgesprekken (incl. IT dag en denktanks) Personeelspeiling Bottom Up Evaluatie (BUE) … 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Wat komt er allemaal op mij af?
Bevragingslijnen en hun doel Kantelingsgesprekken Hoe men zich voelt in zijn job en wat verbeterd kan worden met focus op de kanteling van de organisatie! Personeelspeiling Via deze peiling kan jij laten weten wat jij vindt van je werk, je loopbaan en loopbaanmogelijkheden, …. Kortom, hoe jij je werk beleeft! BUE Staat stil bij hoe medewerkers het functioneren van hun leidinggevende ervaren. Het is een feedbackinstrument. 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
BUE waarom doet AGIV mee? Iedereen heeft recht op ontwikkeling (zowel medewerkers als leidinggevenden) Feedback met het oog op ontwikkeling Als input voor het HR-beleid Vanuit de basis AGIV wil inzetten op leiderschap Modern HR-beleid van de Vlaamse overheid met focus op 5 doelstellingen: -PersoneelsbewegingenPersoneelsbewegingen -InzetbaarheidInzetbaarheid -BeloningsbeleidBeloningsbeleid -ArbeidsorganisatieArbeidsorganisatie -LeiderschapLeiderschap 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Feedbackinstrument over en voor leidinggevenden: In AGIV voor afdelingshoofden en diensthoofden (uitzondering team beeldverwerking) Vragenlijst Iedere medewerker wordt aangeschreven (geen selectie) Input voor evaluaties van leidinggevenden Input voor optimaliseren van individuele competenties van leidinggevenden Afgestemd op functiekaarten 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI BUE een woordje meer? Overzicht van de competenties: MiddenkaderLager kaderOperatione el leidinggev enden Voortdurend verbeterenNiveau 3 Niveau 2 KlantgerichtheidNiveau 4Niveau 3Niveau 2 SamenwerkenNiveau 4Niveau 3 BetrouwbaarheidNiveau 3 Niveau 2 Richting gevenNiveau 2 Niveau 1 Ontwikkelen van medewerkersNiveau 2 Niveau 1 BeslissenNiveau 2-- OvertuigingskrachtNiveau 2-- Oordeelsvorming-Niveau 3- Voortgangscontrole--Niveau 2 DelegerenNiveau 2--
BUE Welke keuze heb ik zelf? Niet deelnemen: Alles blijft bij het oude! Deelnemen: Op naar verbetering, evolutie groei in leiderschap in het AGIV! 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Wat vind je in je BUE rapport? Alle bevraagde competenties Een globale tevredenheid Top 3 competenties volgens de medewerkers Ontwikkeltips bij deze competenties /assetFlo/files/ pdf 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
2 soorten rapporten Entiteitsrapport Gaat naar HR en Armand Individueel rapport Gaat naar jezelf en je leidinggevende I.f.v. ondersteuning door HR; rapporten ook doormailen naar HR 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Workshop Na ontvangst van rapporten volgt een workshop: Hoe de resultaten te interpreteren? Hoe omgaan met de resultaten? Delen van indrukken (engagement?) Vragen die je helpen bij de voorbereiding op deze workshop: -Bekijk voor jezelf de resultaten per competentie? -Bekijk de competenties waarop je meer kan inzetten volgens MDW’s (waar lagere scores en verschillen met zelfinschatting)? -Waaraan schrijf je deze resultaten toe? (jezelf/omgeving) -Welke effecten heeft dit op jou, je team, individuen in het team, resultaten? -Wat verwondert je? Wat kan je niet plaatsen? -Welke feedback krijg je aanvullend op BUE? 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Workshop Analyse van de rapporten met behulp van tools sterke punten, ontwikkelpunten, onduidelijkheden, belangrijke competenties; en wat wil ik behouden, bannen en bereiken (3B’s)? Hoe extra info inwinnen naast de BUE? Voorbereiding op terugkoppeling met je dienst/afdeling: Niet: -toelichten van hun antwoorden, uitzoeken wie wat heeft gezegd,… Wel: -checken van jouw interpretaties, aangeven wat je leerde uit resultaten, aangeven wat je ermee gaat doen; aanpak, waarderen voor hun medewerking,… Mogelijke pistes: coaching (buiten VO, in VO maar buiten AGIV, in AGIV door HR of LG,…), lectuur, VTO, intervisie, netwerking, zelfsturing met ontwikkelplan,… 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Medewerkers: Onwennig Frustraties uiten Constructieve feedback Karwei Gênant Loyaal aan: -Context -LG -Collega’s -Zichzelf Is een perceptie 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Leidinggevenden: WIE-filter Feiten-filter Afleidende gedachten en emoties Is een kans en een uitdaging Hoe omgaan met en kijken naar feedback?
19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Hoe omgaan met en kijken naar feedback? Het gaat niet om wie kritiek geeft, wel hoe die de organisatie en jezelf vooruit kan helpen Hoe kan deze prent jou helpen bij het ontvangen van de feedback in je rapport? Leer kijk van medewerkers verkennen. Aanvullend ≠ Aanvallend! Feedback kan lastig zijn om te krijgen vnl. (emotionele intelligentie) Hoe kijk jij naar feedback? Wat is nodig om feedback als een verrijking te kunnen aannemen? 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Resultaten en timing van de bevragingslijnen 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Kantelings- gesprekken Personeels- peiling BUE Terugkoppeling (thema’s/prio’s)
Resultaten en timing van de bevragingslijnen Tijdslijn 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI
Vragen spx?mId=429 Leen Vinck ( ; 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI