BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie leidinggevenden 27/11/2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
DVC De Triangel.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Flow als sturingsprincipe
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Motivatie van de professional Willy Limpens
COMPETENTIEONTWIKKELING
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
BuE-natraject bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Flexibiliteit Lonen – Futosysteem bij de Vlaamse overheid.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Toelichting project “LONT” 10 oktober 2012 Bart Poppe & Annelies Maes.
Congres Appreciative Inquiry
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
Naam workshopbegeleider
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Kwaliteitsvol leiding geven BUE als instrument voor reflectie en actie
Wat na uw BUE? Van feedback via BUE naar concrete acties via UW INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN.
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie medewerkers- 26/11/2012.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Interne coaches Vlaamse overheid
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Feedbackinstrument voor ontwikkeling van leiderschap
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Online feedbacktool Vlaamse overheid
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Richting geven aan Teamontwikkeling
Richting geven aan Teamontwikkeling
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie leidinggevenden 27/11/2012

19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Overzicht Wat komt er allemaal op mij af? Bevragingslijnen en hun doel BUE: Waarom doet AGIV mee? Een woordje meer Welke keuze heb ikzelf? 2 soorten rapporten Hoe omgaan met en kijken naar feedback? Wat vind je in je BUE rapport Workshop Resultaten en timing van de bevragingslijnen Vragen?

Kantelingsgesprekken (incl. IT dag en denktanks) Personeelspeiling Bottom Up Evaluatie (BUE) … 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Wat komt er allemaal op mij af?

Bevragingslijnen en hun doel Kantelingsgesprekken Hoe men zich voelt in zijn job en wat verbeterd kan worden met focus op de kanteling van de organisatie! Personeelspeiling Via deze peiling kan jij laten weten wat jij vindt van je werk, je loopbaan en loopbaanmogelijkheden, …. Kortom, hoe jij je werk beleeft! BUE Staat stil bij hoe medewerkers het functioneren van hun leidinggevende ervaren. Het is een feedbackinstrument. 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

BUE waarom doet AGIV mee? Iedereen heeft recht op ontwikkeling (zowel medewerkers als leidinggevenden) Feedback met het oog op ontwikkeling Als input voor het HR-beleid Vanuit de basis AGIV wil inzetten op leiderschap Modern HR-beleid van de Vlaamse overheid met focus op 5 doelstellingen: -PersoneelsbewegingenPersoneelsbewegingen -InzetbaarheidInzetbaarheid -BeloningsbeleidBeloningsbeleid -ArbeidsorganisatieArbeidsorganisatie -LeiderschapLeiderschap 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Feedbackinstrument over en voor leidinggevenden: In AGIV voor afdelingshoofden en diensthoofden (uitzondering team beeldverwerking) Vragenlijst Iedere medewerker wordt aangeschreven (geen selectie) Input voor evaluaties van leidinggevenden Input voor optimaliseren van individuele competenties van leidinggevenden Afgestemd op functiekaarten 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI BUE een woordje meer? Overzicht van de competenties: MiddenkaderLager kaderOperatione el leidinggev enden Voortdurend verbeterenNiveau 3 Niveau 2 KlantgerichtheidNiveau 4Niveau 3Niveau 2 SamenwerkenNiveau 4Niveau 3 BetrouwbaarheidNiveau 3 Niveau 2 Richting gevenNiveau 2 Niveau 1 Ontwikkelen van medewerkersNiveau 2 Niveau 1 BeslissenNiveau 2-- OvertuigingskrachtNiveau 2-- Oordeelsvorming-Niveau 3- Voortgangscontrole--Niveau 2 DelegerenNiveau 2--

BUE Welke keuze heb ik zelf? Niet deelnemen: Alles blijft bij het oude! Deelnemen: Op naar verbetering, evolutie groei in leiderschap in het AGIV! 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Wat vind je in je BUE rapport? Alle bevraagde competenties Een globale tevredenheid Top 3 competenties volgens de medewerkers Ontwikkeltips bij deze competenties /assetFlo/files/ pdf 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

2 soorten rapporten Entiteitsrapport Gaat naar HR en Armand Individueel rapport Gaat naar jezelf en je leidinggevende I.f.v. ondersteuning door HR; rapporten ook doormailen naar HR 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Workshop Na ontvangst van rapporten volgt een workshop: Hoe de resultaten te interpreteren? Hoe omgaan met de resultaten? Delen van indrukken (engagement?) Vragen die je helpen bij de voorbereiding op deze workshop: -Bekijk voor jezelf de resultaten per competentie? -Bekijk de competenties waarop je meer kan inzetten volgens MDW’s (waar lagere scores en verschillen met zelfinschatting)? -Waaraan schrijf je deze resultaten toe? (jezelf/omgeving) -Welke effecten heeft dit op jou, je team, individuen in het team, resultaten? -Wat verwondert je? Wat kan je niet plaatsen? -Welke feedback krijg je aanvullend op BUE? 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Workshop Analyse van de rapporten met behulp van tools sterke punten, ontwikkelpunten, onduidelijkheden, belangrijke competenties; en wat wil ik behouden, bannen en bereiken (3B’s)? Hoe extra info inwinnen naast de BUE? Voorbereiding op terugkoppeling met je dienst/afdeling: Niet: -toelichten van hun antwoorden, uitzoeken wie wat heeft gezegd,… Wel: -checken van jouw interpretaties, aangeven wat je leerde uit resultaten, aangeven wat je ermee gaat doen; aanpak, waarderen voor hun medewerking,… Mogelijke pistes: coaching (buiten VO, in VO maar buiten AGIV, in AGIV door HR of LG,…), lectuur, VTO, intervisie, netwerking, zelfsturing met ontwikkelplan,… 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Medewerkers: Onwennig Frustraties uiten Constructieve feedback Karwei Gênant Loyaal aan: -Context -LG -Collega’s -Zichzelf Is een perceptie 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Leidinggevenden: WIE-filter Feiten-filter Afleidende gedachten en emoties Is een kans en een uitdaging Hoe omgaan met en kijken naar feedback?

19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Hoe omgaan met en kijken naar feedback? Het gaat niet om wie kritiek geeft, wel hoe die de organisatie en jezelf vooruit kan helpen Hoe kan deze prent jou helpen bij het ontvangen van de feedback in je rapport? Leer kijk van medewerkers verkennen. Aanvullend ≠ Aanvallend! Feedback kan lastig zijn om te krijgen vnl. (emotionele intelligentie) Hoe kijk jij naar feedback? Wat is nodig om feedback als een verrijking te kunnen aannemen? 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Resultaten en timing van de bevragingslijnen 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI Kantelings- gesprekken Personeels- peiling BUE Terugkoppeling (thema’s/prio’s)

Resultaten en timing van de bevragingslijnen Tijdslijn 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI

Vragen spx?mId=429 Leen Vinck ( ; 19/09/2012 Intern opleidingstraject - GDI