NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck www.science.uva.nl/~heck/research/ Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Global Consultancy, Research & Design
Gewichtige wiskunde in de klas
Wat is goed onderwijsonderzoek?
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
ICT tussen hoop en vrees
BattleBots The school battle.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Kleve, 26 mei 2010
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Lesgeven en begeleiden
“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
STRUCTUUR, INVARIANTIE, EN TAAL Johan van Benthem Institute for Logic, Language.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
André Heck, Peter Uylings AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?.
Rekenen en Rekenproblemen
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Het (nieuwe) betavak NLT
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wiskunde en zwaartekracht: een kwestie van aantrekking
Met de Kennisbasis in zee!
Portfolio Presentatie
Thema leven Digitale geletterdheid van 14-jarigen Martina Meelissen Vakgroep Onderzoeksmethodologie, Meetmethoden en Data-analyse Universiteit Twente.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
de verschillende soorten wiskunde
Pré-NLT-module 3D-printen
Instructie profielwerkstuk
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
What is the meaning of? Student centered learning
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Global Consultancy, Research & Design
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Niemand vergeet een goede leraar
Transcript van de presentatie:

NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory AMSTEL Instituut Universiteit of Amsterdam

NMC 2003 Vragen n Welke wiskundige vorm heeft een overspanning van een brug? n Hoe hangt een ketting? n Kun je de wiskundige vorm van een brugboog en een hangende kabel ook begrijpen? n Kan ICT bijdragen aan het beantwoorden van deze vragen door VWO leerlingen?

NMC 2003 Achtergrond Meer aandacht in wiskundeonderwijs voor n toepassingen van wiskunde; n (ICT) vaardigheden en onderzoekend leren; n vakoverstijgende werkstukken; n engagement van leerlingen.

NMC 2003 ICT n weinig of geen computer algebra n meten op een digitale foto en modelleren n Coach, een computerwerkplaats voor exacte vakken

NMC 2003 Coach activiteiten Praktische opdracht voor 4 VWO leerlingen, ontwikkeld samen met André Holleman, leraar in onderzoek n Bixby Creek n Zeeburgerbrug n 5 gewichten hangend aan een ketting n halsketting We bekijken nu allerlei Coach activiteitenCoach

NMC 2003 Verklaring van de verhoudingen van de hellingen

NMC 2003

Ervaring in de klas: 4 VWO leerlingen hebben hulp nodig bij theoretisch deel van de opdracht, maar werken wel hard aan het vinden van een verklaring en zien de link met natuurkunde. een video fragment

NMC 2003 Conclusie: Rijk onderwerp met veel uitbreidings- mogelijkheden: ankerkettingen, andere bouwvormen rol van perspectief bij digitale beelden meten op videoclips: Tacoma brug ICT kan bijdragen aan attractieve, uitdagende praktische opdrachten en profielwerkstukken, waarin wiskunde en de ‘echte wereld’ met elkaar verbonden zijn