Workshop bronnen en oefenen met het nieuwe examen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
De verlichting Paragraaf 2.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
De beste manier om woorden aan te pakken…
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Workshop begripsvorming
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
God zegent je zodat je zult heersen 1.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Communiceren met Marloes
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Herhaling Staatsinrichting
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Stappenplan Samenvatten
Visie & Strategie.
Goed voorbereid naar de Pabo!
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Tijd van pruiken en revoluties,
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Geschiedenis Mevr. Liefting
-Wat moet je weten aan het einde van de les?
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Tijd van jagers en boeren
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Centraal Examen Nederlands
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Romeinen (6) WELKOM.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Studieloopbaanbegeleiding
Dide Breuer.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Enkelvoudige en samengestelde zinnen
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Vwo 6 – literatuur Week
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Workshop bronnen en oefenen met het nieuwe examen

Bewerken van tekstbronnen Vragen stellen bij tekstbronnen Oefenen met het nieuwe examen met visuele en tekstbronnen Oefenen met het nieuwe examen met puzzels

Omgang met bronnen Voorbeeld: Edmund Burke’s Reflections on the Revolution in France (1790) Lees de bron Probeer de eerste alinea van de bron te herschrijven voor één van je klassen

Vwo 3 Jullie zullen zien dat wij onze vrijheden zien als een erfenis van onze voorvaders. Deze vrijheden geven wij weer door aan onze kinderen. Wij zien deze vrijheden als iets wat van alle inwoners van ons koninkrijk is. Hierdoor heeft onze staat een éénheid. Wij hebben een erfbare kroon, en een volk wat privileges, rechten, en vrijheden erft van een lange rij aan voorvaders

Vwo 5 Jullie zullen zien dat van de Magna Carta tot de Declaration of Right het onze politiek was om onze vrijheden te zien als een gecombineerde erfenis van onze voorvaderen die doorgegeven dient te worden aan ons nageslacht; als een stuk land dat specifiek toebehoort aan de inwoners van dit koninkrijk, zonder enige referentie naar een algemeen of voorafgaand recht. Hierdoor bewaart onze consitutie een éénheid in al haar diverse delen. Wij hebben een erfbare kroon, een erfbare adelstand, en een Lagerhuis en een volk wat privileges, rechten, en vrijheden erft van een lange rij aan voorvaders

Omgang met bronnen 1 doel: de essentie moet bewaard blijven Alle ‘details’ kunnen in principe weg Onderbouw: korte zinnen, makkelijke woorden Bovenbouw: Tekst zoveel mogelijk proberen intact te laten Tip: moeilijke woorden kun je laten staan en met een voetnoot expliciteren

Maar wat is de essentie? Dat bepaal jezelf aan de hand van je doelen met de bron Dus: probeer 3 vragen bij de bron te formuleren

Vragen (vwo 5) Uit welk land komt de auteur? Wat is het grootste bezwaar dat Burke heeft tegen de Franse Revolutie? Noem twee historische voorbeelden die het bezwaar van Burke ondersteunen. Ben je het eens met de auteur? Beargumenteer je antwoord

Vragen Associatievragen (bijv. Uit welk land komt de auteur?) Combinatie van bron+kennis Leesvragen (grootste bezwaar van Burke tegen de Revolutie?) Toepassingsvragen (noem twee voorbeelden). Niet in de bron te vinden, maar begrip van de bron wel nodig! Discussievragen (Wat vind je van...)argumentatie op basis van bron + kennis

Vragen Op basis van je leerdoelen / eindtermen Train je leerlingen om altijd naar de bron te verwijzen (ook in toepassingsvragen bijvoorbeeld!) Kijk ook naar examens voor inspiratie voor vragen

Evaluatie van vragen DDU (niet altijd even effectief bij lastige bronnen) Onderwijsleergesprek / klassikale discussie (niet iedereen komt aan bod) Antwoorden laten inleveren en de volgende les teruggeven met feedback (meer huiswerk voor jou)

Oefenen met het nieuwe examen 10 tijdvakken, 49 KA’s, 91 kernbegrippen Dankzij cumulatieve toetsing is herhaling dus erg belangrijk Maar hoe kun je dit op een effectieve manier doen???

KA in beeld en woord geschiedenis VWO Periode? Tijdvak? Kenmerkend aspect(en)? (Kern-)begrippen en overige begrippen? Zet in juiste chronologische volgorde Wie is wie?

Periode? Tijdvak? KA? Begrippen?

Van boven naar beneden. - Periode. -Tijdvak. -KA. - Begrippen Van boven naar beneden! - Periode? -Tijdvak? -KA? - Begrippen? - Zet in juiste chronologische volgorde

Periode? Tijdvak? KA? Begrippen?

Periode? Tijdvak? KA? Begrippen? Schrijver? Verbinding ander KA? ‘Hoe kan het dat de eerste de beste burger met een beroep dat niet met politiek te maken heeft opeens politieke beslissingen neemt? Is het niet beter voor de belangen van de staat als de besten van de bevolking de leiding op zich nemen? Kan een handige volksmenner, een demagoog, niet alle macht naar zich toetrekken?’

Zet in juiste chronologische volgorde 1 4 2 5 3 6 Periode? Tijdvak? KA? Begrippen? Zet in juiste chronologische volgorde

Oefenen met het nieuwe examen Leuke manier, maar gaat wel vervelen.. Niet altijd even uitdagend Andere optie: ‘slimste mens’ puzzels 12 begrippen / personen / jaartallen Telkens horen 4 begrippen (e.d.) bij elkaar. Je krijgt dus 3 combinaties

Voorbeeld Belastingen Friesen Erasmus Vorst Renaissance Hoofdstad Dokkum Zelf nadenken Heilige Boom Monnik Bestuur Mens

Begrip 1 = Centralisatie Begrip 2 = Bonifatius Begrip 3 = Humanisme Belastingen Friesen Erasmus Vorst Renaissance Hoofdstad Dokkum Zelf nadenken Heilige Boom Monnik Bestuur Mens

Voorbeeld Gregorius VII Bestuursstelsel Concordaat van Worms Vazal Tenach Leenheer Hendrik IV Mozes Menora Karel de Grote Israël Tweezwaarden leer

Begrip 1 = Investituurstrijd Begrip 2 = Feodalisme Begrip 3 = Jodendom Gregorius VII Bestuursstelsel Concordaat van Worms Vazal Tenach Leenheer Hendrik IV Mozes Menora Karel de Grote Israël Tweezwaarden leer

Voorbeeld

1: Reformatie (Luther, Calvijn, Erasmus, Karel V) 2: Nederlandse Opstand (Willem, Maurits, Filips II, Oldenbarnevelt) 3: Verlichting (Voltaire, Montesquieu, Locke, Belle van Zuylen)

Voorbeeld Hofstelsel Absolutisme Stadsstaat Autarkie Burgerschap Feodalisme Christendom Wereldeconomie Handels kapitalisme Imperium Islam Wetenschappelijke revolutie

Begrip 1 = Tijd van Monikken en Ridders Begrip 2 = Tijd van Regenten en Vorsten Begrip 3 = Tijd van Grieken en Romeinen Hofstelsel Absolutisme Stadsstaat Autarkie Burgerschap Feodalisme Christendom Wereldeconomie Handels kapitalisme Imperium Islam Wetenschappelijke revolutie

Oefenen met het nieuwe examen Je kan het zo uitdagend maken als je zelf wilt Maar laat de leerlingen zelf ook puzzels maken!! Ervaring wijst uit dat leerlingen het bijzonder leuk vinden (zowel puzzels maken, als elkaars puzzels oplossen)