2010-2011 Academisch Centrum voor Praktische Theologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een plek voor zingeving en spiritualiteit
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ontmoeting van mens tot mens.
Binnen een VPG-setting
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Door goede gesprekken groeien
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Respectvolle bejegening
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Pastoraal op school.
Sociale Studies Workshop alumnidag
Inhoud van deze synthese :
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Wim Smeets Reflectie door Annemie Dillen
Presentatie Axel Liégeois
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Betrokkenheid op de werkvloer
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Depressie bij ouderen.
Presentatie voor basisvrijwilligers
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
“Help mij het zelf te doen”
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
De domeinen & Niveau bij ABB.
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Rauw en troosten.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
DAG TEGEN KANKER OP 18 SEPTEMBER 2014 Aandacht voor mensen met kanker in ons ziekenhuis.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
GVPZ staat voor: Zorg voor de spirituele dimensie, wiens zorg?
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
1. Uitgangspunten van de behandeling
Suïcidepreventie Amsterdam
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Webinar Registratie in elektronische patiëntendossiers
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Academisch Centrum voor Praktische Theologie

Is spirituele zorg de unieke taak van pastores of behoort het ook tot het werkterrein van de psycholoog? Weten we van elkaar wat we doen met betrekking tot spirituele zorg? Het expertisenetwerk heeft als doel om vanuit de praktijk van de betrokkenen te reflecteren over deze en andere vraagstellingen.

We vroegen de deelnemers om elk drie stellingen neer te schrijven vanuit hun expertise (als pastor in een algemeen of psychiatrisch ziekenhuis of als psycholoog in een algemeen of psychiatrisch ziekenhuis, of andere) over de relatie tussen pastores en psychologen en hun beider vakgebied. In wat volgt kan u enkele van deze stellingen lezen.

STELLINGEN OVER PSYCHOLOGEN EN PASTORES: Er zijn stellingen die gelijkenissen uitdrukken Vanuit een holistisch mensbeeld en de zorg hiervoor Vanuit de verschuivingen in de maatschappij t.a.v. zingeving Er zijn stellingen die verschillen uitdrukken Vanuit beroepsgeheim en vrijplaats Vanuit methodiek en professionaliteit Vanuit eigen specificiteit Er zijn stellingen die het hebben over samenwerking Vanuit het perspectief van totaalzorg Vanuit het verlies aan energie door concurrentiepositie

Pastorale en psychotherapeutische begeleidingen vertrekken van dezelfde basis en draaien rond hetzelfde fundament: een deskundige en betrokken relatie waarin men beoogt de gesprekspartner ernstig te nemen en te erkennen in zijn beleving en zijn hele zijn, hem te ondersteunen in zijn zoeken en hem te helpen een bevredigende verhouding tot het leven, tot zichzelf en tot anderen te ontwikkelen (Koen De Fruyt)

Pastores en psychotherapeuten hebben beiden aandacht voor de totale mens, d.w.z. de psychologische, lichamelijke, sociale en spirituele dimensie. De kerntaak van pastores is de spirituele zorg, terwijl de kerntaak van de psychotherapeut de zorg voor de psychologische dimensie is. Recente evoluties in de maatschappij hebben echter tot gevolg dat zingevingsproblemen meer op de voorgrond komen te staan bij psychiatrische patiënten, naast de zuiver psychiatrische pathologie. Meer en meer gaan psychotherapeuten die zingevingsvragen ook opnemen. Er ontstaat zo een grote overlap tussen de taken van de pastor en de psychotherapeut. (Denise Hermans)

Een ‘goede ‘ pastor moet psychologische kennis en vaardigheden bezitten én spiritualiteit zou ook deel moeten uitmaken van de professionele bekommernis van de psycholoog. (Nele Vanleene) Psychologen en pastores kunnen dezelfde thema’s behandelen (Dominiek Lootens) Psychologen kunnen ‘pastorale’ handelingen stellen, pastores kunnen ‘therapeutische’ handelingen stellen. (Dominiek Lootens)

De pastor en de psycholoog raken vaak aan de zelfde inhouden / thema's waarbij de inbreng van de pastor als een magere doorslag van de inbreng van de psycholoog gezien dreigt te worden, zeker waar geloven niet expliciet ter sprake komt. (An Bert)

De toenemende aandacht voor verankerde spiritualiteit in pastorale begeleidingen, de toenemende aandacht voor zingeving in psychotherapeutische begeleidingen en de gedeelde aandacht voor welzijn en welbevinden, voor levenskunst en levenswijsheid zorgen ervoor dat pastores en psychotherapeuten vandaag in hun concrete werken vaak erg dicht bij elkaar komen te staan en sterk gelijkaardige dingen doen. (Koen De Fruyt)

Pastores en psychotherapeuten gaan verschillend om met hun beroepsgeheim. Psychotherapeuten in een psychiatrisch ziekenhuis zijn meer teamspeler. (Denise Hermans) Groepsgesprekken begeleid door een psycholoog zijn therapie, de sessies van de pastor zijn vrij te bezoeken en kunnen juist daarom therapeutisch werken. Er moet niets, maar juist daarom kan er heel veel. (Anne Gessler) De psycholoog werkt vanuit het team, de pastor vanuit de vrijplaats. Op een psychiatrische afdeling is het nog moeilijker dan op andere afdelingen om een evenwicht te vinden tussen de vrijplaatsfunctie van de pastor en geïntegreerd werken in een team. (Anne Gessler)

Pastores en psychologen werken allebei aan zinbeleving. Het is belangrijk dit te erkennen. Maar vanuit hun professioneel denkkader begrijpen ze ‘zin’ op een verschillende manier. Ze hebben ook andere doelstellingen en andere methodieken in hun begeleiding. (Axel Liégeois) Pastores bouwen hun aanbod meer eerstelijns uit dan psychologen. (Dominiek Lootens)

Waar de pastor op een warm menselijke manier in het moment kan aanwezig zijn bij iemand, is er bij de psychotherapeut steeds ook de therapeutische dimensie (die de psychotherapeut sporadisch ook eens moet loslaten om alleen ‘present’ te zijn, op het moment dat hij enkel kan valideren wat is, vb. het verdriet bij het onverwacht overlijden van een dierbare van de patiënt). (Denise Hermans) Het laten samenvallen van spirituele processen met psychologische processen maakt dat spirituele noden vaak te interventionistisch benaderd worden, waardoor de patiënt zich niet genoeg ondersteund weet. (Nele Vanleene)

Pastores en psychologen werken allebei vanuit een hermeneutische benadering. Bij psychologen betekent dit het begrijpen en verhelderen van de beleefde zinbeleving binnen het referentiekader van de cliënt. Bij pastores is hermeneutiek niet alleen het begrijpen en verhelderen van de beleefde zinbeleving van de cliënt, maar bovendien ook het duiden van de zinbeleving door deze te verbinden met het christelijk referentiekader.(Axel Liégeois)

Een pastor spreekt vanuit zijn christelijke geloofsovertuiging in respect voor de geloofsovertuiging van degene die tegenover hem zit. Een psychotherapeut geeft weinig of geen inzage in zijn eigen levensvisie.(Denise Hermans) Pastorale en psychotherapeutische begeleidingen onderscheiden zich van elkaar op het vlak van het ultieme perspectief, de specifieke rol en de uiteindelijke horizon van waaruit de begeleiding wordt opgenomen: een onderscheid dat tentatief verder geëxpliciteerd kan worden door te zeggen dat pastorale begeleidingen eerder op heil gericht zijn en psychotherapeutische begeleidingen eerder op heling. (Koen De Fruyt)

De pastor beluistert het verhaal van de ander vanuit zijn / haar spiritualiteit, die uiteraard vergroeid is met de bio-psycho-sociale aspecten van diens leven. De psycholoog beluistert het verhaal van de ander vanuit zijn / haar psychisch functioneren, dat uiteraard vergroeid is met de bio-psycho-spirituele aspecten van diens leven. (An Bert)

De pastor wordt gewaardeerd o.w.v. zijn / haar persoon of contacten met patiënten en andere hulpverleners, eerder dan dat zijn / haar eigen "vakgebied" als echt ter zake doend wordt ervaren. (An Bert)

Pastores en psychologen hebben een eigen perspectief dat waardevol, maar ook beperkt is. De perspectieven zijn specifiek en complementair, en hoeven niet concurrentieel te zijn. Daarom is het belangrijk dat ze de eigenheid van hun benadering expliciteren en op basis daarvan goede afspraken maken voor samenwerking.(Axel Liégeois) Het is van onschatbare waarde om als pastor een vaste plaats te hebben in het therapieprogramma en in het team. Dat geeft kansen, duidelijkheid en veiligheid voor de pastor, maar ook voor alle andere zorgverleners van de afdeling. (Anne Gessler)

Er gaat veel energie verloren in terreinafbakening, energie die kan ingezet worden voor een gezamenlijke ‘missie’: enerzijds opkomen voor de erkenning van psycho/sociaal/spirituele noden van patiënten in de hectische context van een ziekenhuis en anderzijds gezamenlijk dialoog aangaan met directies, artsen… over structurele hindernissen die de zorg voor deze totaalzorg bemoeilijken.(Nele Vanleene)

Er groeit een nieuwe gevoeligheid voor spiritualiteit, bij patiënten, maar ook bij psychologen. Pastors en psychologen moeten een vruchtbare manier van samenwerken vinden m.b.t. deze “nieuwe spiritualiteit”, die nog maar heel vaag christelijk geworteld is. (Anne Gessler)

PERSPECTIEVEN: Vertrekken vanuit belang van totaalzorg En vanuit eigen professionaliteit en insteek Om gemeenschappelijke domeinen te erkennen En te zoeken naar nieuwe wegen tot samenwerking