WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG 2012. Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
Semester 8 Stage Informatie.
Binnen een VPG-setting
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Het doen van onderzoek in klas 4
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
De kringloop van het leven
PRESENTATIETRAINING.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Moeders Informeren Moeders
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Kennis is macht … kennissen is meer! Wouter Verduyn Nieuwegein, 10 juni 2004.
Informatieavond klas 3 Vakkenpakketkeuze en voorlichting ROC/Havo
Sport Technische Commissie A.R. & T.V. De Adelaar 2010.
Maak het ze makkelijk. U wilt uw woning zo snel mogelijk verkopen. De manier daarvoor is online. U moet dan wel daar aanwezig zijn waar uw potentiële.
HOOFDSTUK 12 Media.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
SEMINARIE-UUR HUMANE WETENSCHAPPEN
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Vergaderen en notuleren
Volgtijdelijkheid RevaKi
WEMAL artes-‘platenboek’ Stand van zaken, februari 2012.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
De Cirkel des Levens Wat is succes ? Als je 3 bent is succes : Niet in je broek kakken.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Onderzoeksvaardigheden
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
TED ted BasisonderwijsVoortgezet Onderwijs Hoger Beroepsonderwijs Wetenschappelijk Onderwijs Kidsweek Junior in de Klas Groep 5,6 en 7 Oplage
Studiereis Turkije AOF: Achterstands Ondersteunings fonds Amsterdam Seans: cultuur en studiereizen 28 sept. t/m 6 oktober 2013.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Centrummaten en Boxplot
Gemaakt door Sophie & Dide
Werkstukken en rapporten
Social media presentatie
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Help, dement! Patiënt en mantelzorger aan het woord Auke Wiegersma.
MANTELZORGQUIZ.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Transcript van de presentatie:

WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG 2012

Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni 2012 Roeland Dobbelaer /Twin Media

Twin Media in cijfers 30 jaar ervaring: specialist in redactioneel ontwerpen en vormgeven 35 uitgeverijen in Nederland als klant 60 tijdschrifttitels worden in huis geproduceerd – waarvan 6 digitaal 15 à 20 websites per jaar 80 boeken gemiddeld per jaar in productie 20 grafische specialisten onder een dak

Disciplines Art-direction Vormgeving Websites Digitaal (iPad, nieuwsbrieven) Illustraties/fotografie Druk- en printwerk Redactionele workflowsysteem Redactioneel advies en diensten Boeken Self-Publishing

Wie is ik? Roeland Dobbelaer (1962) Vanaf 1980 onafgebroken betrokken geweest bij tijdschriften Freelance journalist voor NRC, Trouw, Intermediair Oprichter Filosofie Magazine Hoofdredacteur o.a. Filosofie Magazine, NWT Uitgever en directeur Veen Magazines Uitgever en directeur Beta Publishers Huidig: Commercieel/creatief directeur Twin Media

Redactionele formule: Start met de doelgroep Stel: We maken een mannenblad Bijvoorbeeld deze doelgroep

Of …. … deze doelgroep

Stel het hoofdonderwerp vast

Bepaal je doelgroep Stel: De doelgroep zijn mannen; hbo – wo opleiding, van 20 – 40. Vraag: wat zijn de relevante deeldoelgroepen? Studenten zijn anders dan werkenden Alleenstaanden zijn anders dan gehuwden Vaders anders dan niet vaders HBO anders dan WO Hoe liggen de interessegebieden? Advies: Stel vast welke kenmerken gelden voor welk deel van je doelgroep.

Kenmerken doelgroepen Bijvoorbeeld 75% werkend - 25% studerend 60% hbo 55% kids 25% leidinggevend 85% sport 33% leest 45% technische achtergrond, etc. Advies: kom tot een goede omschrijving van de 3 a 4 van de belangrijkste deeldoelgroepen

Houd lezersgesprekken per subdoelgroep

Kenmerken goed lezersgesprek Maximaal groepen van 12 mensen, minimaal 6 Geef mensen vooraf duidelijk instructie hoe zich voor te bereiden Zorg voor goede opbouw van dag/avond Spreek bij de start programma door Voorstelrondje Zorg dat grootste schreeuwers niet het hoogste woord voeren. Zorg dat redactieleden en uitgever aanwezig zijn Zorg voor verslag/notulen

Redactionele formule Benoem alle aspecten van het bouwwerk, dat moet de kern zijn van de lezersgesprekken en later de redactionele formule

Aspecten red. formule vaststellen per deeldoelgroep Kernwoord Urgentie Print/online Frequentie Doelen Gezichtspunten Clusters van onderwerpen Stijlmiddelen Rubrieken Bladarchitectuur Urgentie Vormgeving Fotografie/illustraties

En dan? Magie of Matrix? Na 3 of 4 gesprekken is er een veelheid aan informatie. Hoe dan te komen tot goede formule? Advies: Maak met de verkregen informatie een matrix waarin alle info kort en bondig staat per deeldoelgroep Leid hier je formule uit af!

Veel succes! Vragen?